جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۴
کد مطلب: 40307
۱

شرایط تغییر رشته تحصیلی دانش‌آموزان در پایه دهم

شرایط تغییر رشته تحصیلی دانش‌آموزان در پایه دهم
شیوه نامه تغییر شاخه و رشته تحصیلی دانش‌آموزان پایه دهم با امضای وزیر آموزش و پرورش از سوی معاونت آموزش متوسطه به استان‌ها ابلاغ شد. بر اساس این شیوه‌نامه، دانش‌آموزان پایه دهم که براساس راهنمایی‌های مشاور در پایان پایه دهم متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشند با نظر کتبی مشاور و تأیید اداره آموزش و پرورش منطقه می‌توانند در پایه یازدهم طبق شرایط زیر به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شوند.

 الف) تکمیل نمونه برگ(الف) تقاضای تغییر شاخه/ رشته

این نمونه برگ باید تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور‌، توسط دانش‌آموز تکمیل و به تأیید (امضا‌ و اثر انگشت) ولی وی برسد و برای اقدام لازم به مدیر واحد آموزشی تحویل شود.

ب ) معرفی دانش‌آموزان متقاضی شرکت در امتحان تغییرشاخه/ رشته

پس از تایید اداره آموزش و پرورش منطقه، ناحیه، شهرستان به منظور شرکت دانش‌آموز در امتحان تغییر  شاخه و رشته باید محل برگزاری امتحان وی متناسب با رشته‌ای که تقاضا کرده است، مشخص شود.

ج) شرکت دانش‌آموزان در امتحان تغییر شاخه/ رشته

تغییر شاخه و رشته دانش‌آموزان در هر یک از شاخه یا رشته‌های فنی و حرفه‌ای،‌ نظری و کاردانش مستلزم شرکت آنها در امتحان تغییر شاخه و رشته دروس اختصاصی پایه دهم و کسب نمره قبولی در دروس مربوط است.

د) تطبیق دروس رشته قبلی با رشته جدید

پس از کسب شرایط لازم برای تغییر شاخه و رشته دروس مربوط از دانش‌آموز پذیرفته می‌شود و باقیمانده دروس پایه دهم رشته جدید را، دانش‌آموز باید در دوره تابستانی پایه یازدهم  یا دوره تابستانی پایه دوازدهم یا به صورت غیرحضوری در دی پایه دوازدهم انتخاب کرده و بگذراند.

و ) چگونگی ثبت نمرات امتحان تغییر شاخه/ رشته

با توجه به اینکه امتحان تغییرشاخه و رشته همزمان با امتحانات خرداد یا شهریور ماه پایه دهم انجام می‌شود بنابراین پس از انجام امتحان، سیاهه نمرات به تفکیک دروس، تنظیم و نمرات دروس تغییرشاخه و رشته در کارنامه دانش‌آموز ثبت می‌شود ( در خرداد در ستون نمره سالانه و در شهریور در ستون نمره شهریور) و در صورت کسب نمره قبولی در تمام دروس مربوط، با تغییرشاخه و رشته وی موافقت می‌شود و دانش‌آموز در مهر سال بعد در پایه یازدهم رشته جدید با رعایت سایر مقررات ثبت‌نام می‌کند.

امتحان تغییرشاخه و رشته در خرداد یا شهریور پایه دهم برگزار می‌شود، دانش‌آموز می‌تواند برخی از دروس را در خرداد و برخی را در شهریور یا کل دروس را در خرداد یا شهریورماه امتحان دهد و چنانچه در خرداد در امتحان تغییرشاخه و رشته درسی شرکت کند و موفق به کسب نمره قبولی نشود می‌تواند آن درس را مجددا در شهریور ماه امتحان دهد.

منبع: تسنيم

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی