پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۱
کد مطلب: 44828
۲
انتخاب رشته، انتخاب آینده

نحوه انتخاب رشته كنكور سراسري 1397

نحوه انتخاب رشته كنكور سراسري 1397
میگنا: پس از برگزاری کنکور سراسری، انتخاب رشته کنکور سراسری یکی از حساس ترین مراحل می باشد که تاثیر بسیاری در زندگی داوطلبان دارد و نحوه عملکرد داوطلبان در این مرحله سرنوشت ساز است و کوچکترین اشتباه در انتخاب رشته باعث می شود که داوطلبان نتیجه مطلوب را بدست نیاورند.

همانطور که می دانید ثبت نام کنکور سراسری و ثبت نام کنکور دانشگاه آزاد با هم ادغام شده اند اما انتخاب رشته هر کدام به صورت جداگانه می باشد و این امر باعث سردرگمی بسیاری از داوطلبان شده است.

 
زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 97
طبق روال سال های اخیر بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور و آگاهی داوطلبان از وضعیت رتبه خود، نوبت به انتخاب رشته می رسد. نتایج اولیه کنکور سراسری در نیمه دوم مرداد ماه اعلام خواهد شد. همان طور که گفته شد انتخاب رشته کنکور سراسری برخلاف آزمون ادغام نشده و به صورت مجزا انجام خواهد شد.

زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 97 طبق روال هرساله پس از اعلام نتایج کنکور سراسری سایت سازمان سنجش اقدام به انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری می نماید.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که شما داوطلبان می بایست برای تمامی گروه های آزمایشی ( علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان) دفترچه جداگانه تهیه کنید.مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری بهترین راه برای آگاهی از لیست رشته های کنکور سراسری، کد رشته محل های کنکور سراسری، ظرفیت پذیرش رشته ها و … می باشد.شما داوطلبان می بایست با استفاده از دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت اینترنتی اقدام به انتخاب رشته نمایید.

در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری شما حق انتخاب 150 کد رشته محل را خواهید داشت که پیشنهاد می کنیم انتخاب های خود را طبق رتبه، علاقه و همچنین با درنظر گرفتن آینده شغلی بچینید و پس از اتمام این مرحله از دریافت کد 15 رقمی خود غافل نشوید.  



ابتدا از خود بپرسیم سپس انتخاب کنیم
معیارهای تقریباً مشابهی توسط کارشناسان و مشاوران آموزشی در مورد انتخاب رشته مطرح شده است، اما به تجربه توصیه می‌کنم در این مورد کار را از پایان شروع کنید.

از خود بپرسیم: هدفمان از انتخاب رشته و رفتن به دانشگاه چیست؟
اگر هدف مدرک گرفتن، موقعیت اجتماعی یا موضوعاتی مشابه است که شما فقط با ورود به دانشگاه به هدف خود می‌رسید، برای انتخاب رشته کار دشواری در پیش ندارید؛ اما اگر مهم‌ترین هدف شما از ادامه‌ تحصیل، کسب شغلی خوب از لحاظ موقعیت اجتماعی و درآمدی است، برای این‌که انتخاب رشته‌ درستی داشته باشید و دو یا چند سال دیگر پشیمان نشوید، به این سؤال‌ها پاسخ دهید:
1) شغل خوب از نگاه شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ نظر پدر و مادر، افراد آگاه و مورد اعتماد شما چیست؟
2) آیا با کسانی که امروز در این شغل فعالیت دارند گفت‌وگو کرده‌اید؟ با چند نفر؟ محاسن و معایب آن را بنویسید تا بتوانید جمع‌بندی دقیقی داشته باشید.

اگر شغل مد نظر خود را شناختید، به این سؤال‌ها پاسخ دهید:
3) برای دست‌یابی به این شغل در چه رشته‌ای باید تحصیل کنید؟
4) آیا درس‌های اصلی این رشته را می‌شناسید؟ آیا علاقه و توانایی موفقیت در این درس‌ها را دارید؟
5) آیا برای شما فرقی دارد که این رشته را در کدام دانشگاه یا دانشگاه‌ها بخوانید؟
6) برای رسیدن به هدف (رشته/ دانشگاه یا دانشگاه‌ها) چه رتبه‌ای لازم است؟
آیا با رتبه‌ای که کسب کرده‌اید می‌توانید شانس قبولی داشته باشید یا باید تلاش بیش‌تر و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید؟
 

انتخاب رشته، انتخاب آینده
بهترین ترتیب اولویت‌بندی برای انتخاب رشته، چینش بر اساس علایق شخصی فرد می‌باشد به‌گونه‌ای که هیچ اولویت پایینی به اولویت‌های بالاتر ترجیح داده نشود.

انتخاب هیجانی یا عقلانی
بیش از رتبه و تراز به علایق و انگیزه‌های خود فکر کنید؛ اما باید این را هم بدانید که داشتن علاقه و انگیزه به چه میزان می‌تواند معیار انتخاب رشته و حتی انتخاب محل تحصیل باشد. شما از انتخاب‌های ناشی از رفتارهای احساسی و هیجانی سودی نخواهید برد؛ بنابراین باید معیارهای مهم در انتخاب رشته را بشناسید.



به موارد زیر توجه کنید:

علاقه و انگیزه: هر کس به‌خوبی می‌داند به چه رشته‌ای علاقه دارد و بیش از هر رشته‌ای نسبت به کدام رشته هیجان خاصی دارد و از تلاش در آن زمینه خسته نمی‌شود. بار احساسی و هیجانی علاقه بیش‌تر از هر معیار دیگری است؛ پس در این مورد محتاطانه رفتار کنید.

شرایط و فرصت‌های شغلی: هدف از تحصیل و میزان حساسیت در انتخاب رشته، درنهایت وارد شدن به بازار کار و شروع فعالیت حرفه‌‌ای است. در کنار علاقه و انگیزه باید امکانات و شرایط شغلی پیرامون خود را بسنجید و پیش‌بینی کنید.

آشنایی کامل با جزئیات رشته‌ انتخابی: در سال‌های گذشته بسیاری از دانش‌‌آموزان برتر قبل از انتخاب رشته به همراه پدر و مادر خود به دانشگاه مورد نظر رفته‌اند و با دانشجویان رشته‌ی مورد نظرشان گفت‌وگو کرده‌اند. کار آن‌ها به یک سفر علمی شبیه است. گاهی نظرشان تغییر کرده و گاهی با اعتماد و اطمینان بیش‌تری رشته‌ی مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند. شما نیز باید از درس‌هایی که در دانشگاه می‌خوانید اطلاع کافی داشته باشید. نیاز جامعه را نیز در نظر داشته باشید. برای مثال بدانید در رشته‌ی تجربی به جز رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی چه رشته‌های پرمخاطب دیگری وجود دارند که مورد نیاز جامعه هستند. در انتخاب رشته باید مدیریت خوبی داشته باشید تا در میانه‌ی راه از انتخاب خود پشیمان نشوید. از خودتان رفتار عقلانی نشان دهید، نه رفتار هیجانی و احساسی؛ زیرا انتخاب رشته آغاز راه است، نه پایان آن.


نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری
•تمامی متقاضبان، در هر یک از گروه های آزمایشی که شرکت کرده اند می توانند 150 کد رشته محل را انتخاب و در فرم انتخاب رشته وارد کنند.
•رشته های مورد نظر خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته مربوط به هرگروه آزمایشی، انتخاب کنید.
•بهتر است قبل از ورود به سامانه اصلی انتخاب رشته ، رشته های انتخابی خود را براساس علاقه در برگه ای یادداشت کنید.
•پس از اطمینان از رشته های انتخابی خود آن ها را وارد سامانه اصلی سازمان سنجش کنید.
•اولین انتخاب رشته شما نشان دهنده علاقه شما می باشد پس در رعایت ترتیب رشته ها دقت لازم را داشته باشید.
•چنانچه پس از ثبت نام نیاز به تغییر رشته و یا اولویت داشته باشید می توانید تا پایان مهلت ثبت نام حداکثر 5 رشته انتخابی خود را ویرایش کنید.
•اگر در کنکور سراسری غایب بوده اید یا از ابتدا در کنکور ثبت نام نکرده باشید تا پایان مهلت انتخاب رشته می توانید از فهرست رشته های بدون آزمون ( صرفا بر اساس سوابق تحصیلی ) انتخاب رشته کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره تماس بگیرید.


انتخاب رشته منطقي
بهترین ساختار انتخاب رشته آن است که 25% انتخاب‌های اول خود را برای رشته و شهرهای ایده آل و مورد علاقه‌تان در نظر بگیرید، صرف‌نظر از آنکه شانس قبولی شما در آن‌ها چقدر باشد.(انتخاب رويايي و خوش بينانه)

حدود 50-55% انتخاب‌های میانی را به رشته و شهرهایی که به رتبه شما نزدیک‌ترند(واقع بينانه) و 20-25% انتخاب‌های پایینی را برای رشته و شهرهایی که در واقع کف قابل قبولتان می‌باشد اختصاص دهید.(بدبينانه) این کف قابل قبول، شامل پایین‌ترین رشته و محل‌هایی‌اند که قبول شدن در آن‌ها را به سربازی رفتن و یا کنکور دادن در سال بعد ترجیح می‌دهید.

دقت داشته باشید که رتبه کشوری و یا رتبه کل در سهمیه، عملاً تأثیری در انتخاب رشته ندارد و صرفاً جهت اطلاع وضعیت داوطلب نسبت به کل داوطلبان ارائه می‌شود. آنچه اهمیت زیادی برای انتخاب رشته دارد رتبه‌های ارائه شده برای هر زیرگروه است.



پاسخ به سوالات متداول دانش آموزان درباره انتخاب رشته کنکور

در این قسمت می توانید پاسخ به سوالات متداول دانش آموزان را از چند نگاه مشاهده کنید. برای انتخاب رشته شبانه، روزانه و غیرانتفاعی ترتیب اش مهم است یا خیر ؟

فرنازطالبی: تفاوت رشته های روزانه،شبانه،پرديس و غیرانتفاعی در هزینه هاست. اما شما ممکن است یک رشته ای در دانشگاه شبانه را به رشته  دیگری در روزانه ترجیح بدهید یا غیرانتفاعی شهر خود را به شبانه شهرستان. شما باید بر اساس ترجیح خود و مشورت با پدر و مادر خود انتخاب های خود را تعیین کنید.

نسترن توکلی: روش منطقی چیدمان انتخاب رشته این است که بر اساس اعتبار علمی دانشگاه،به ترتیب روزانه،شبانه،پرديس و غیر انتفاعی باشد.مگر این که ترجیح دانش آموز به دلایلی(مثل رشته مورد نظر) باعث تغییر این چیدمان شود.

سید رسول اسلامی: در انتخاب رشته دو مرحله وجود دارد. یکی انتخاب رشته‌ها و دومی که مهم‌تر هم هست، ترتیب چیدمان رشته‌ها است.
وقتی رشته‌ها را انتخاب کردید که ترکیبی از روزانه، شبانه، پردیس، غیرانتفاعی و پیام نور است، آن گاه به سراغ چیدمان و مرتب کردن رشته‌ها می‌رود. موضوع اصلی در این‌جا صرفاً ترجیح شماست. باید بر اساس ترجیح انتخاب‌ها را بچینید. مثلاً ممکن است شما شبانه یا غیرانتفاعی یک رشته‌ی خوب در تهران را به شهرستان رفتن و خواندن یک رشته که اولویت اصلی شما نیست، ترجیح بدهید. این‌جا تنها ترتیبی که اهمیت دارد ترجیح و علاقه شماست.


برای انتخاب رشته شبانه، روزانه و غیرانتفاعی ترتیب اش مهم است یا خیر ؟


اول کدام رشته ها را وارد کنیم؟
خوشبینانه یا واقع بینانه


سیدرسول اسلامی: تقسیم‌بندی رشته‌ها در وضعیت‌های خوش‌بینانه، واقع‌بینانه و کف قابل قبول در مرحله‌ی انتخاب رشته‌/شهرهای‌تان مورد نظر شماست. طبیعی است که در رشته‌های خوش‌بینانه احتمال قبولی شما کم است. در رشته‌های واقع‌بینانه احتمال قبولی‌تان زیاد است و در رشته‌های کف قابل قبول به احتمال بسیار زیاد قبول می‌شوید. شما باید طوری رشته‌/شهرهای‌تان را انتخاب کنید که از هر سه گروه در آن باشند. اما وقتی انتخاب‌های‌تان که حداکثر 150 رشته/شهر است تمام شد، اینک مرحله‌ اصلی فرا می‌رسد که مرتب کردن و به عبارتی چیدمان رشته‌هاست.

حالا دیگر مهم‌ترین مسئله ترجیح شماست. شما ممکن است یک رشته/شهر واقع‌بینانه و یا حتی کف قابل قبول را به یک رشته‌ خوش‌بینانه ترجیح بدهید. مثلاً ممکن است بخواهید در شهر خودتان بمانید و ترجیح می‌دهید رشته‌ای را در شهر خودتان بخوانید (با این‌که واقع‌بینانه است) تا این‌که آن رشته را در یکی از کلانشهرها بخوانید (با این‌که خوش‌بینانه است).

اشکان محمدی: ابتدا خوشبینانه، چرا که 150 انتخاب دارید، ترجیح فردی شما بر این است که آن چه بهتر است را اولویت قرار دهید حتی اگر خوشبینانه باشد. پس ابتدا 30 تا 40 انتخاب خوش بینانه، 70 تا 80 انتخاب واقع بینانه، 30 تا 40 انتخاب برای کف قابل قبول.



در یک رشته مشخص ( مثل داروسازی) دانشگاه سراسری شهرستان را در اولویت قرار دهیم یا آزاد شهر خودمان را ؟

سیدرسول اسلامی: این سؤال خیلی خوبی است. بستگی به تصمیم خودتان و خانواده‌تان دارد. اگر ترجیح می‌دهید در شهر خودتان باشید، می‌توانید در این شرایط دانشگاه آزاد را انتخاب کنید. اما اگر بحث هزینه برای خانواده‌تان اهمیت دارد، ممکن است تصمیم بگیرید این رشته را در دانشگاه دولتی شهرستان بخوانید. این گرایش در رشته‌های پرطرفدار در کلانشهرها معمولاً اتفاق می‌افتد.

مصطفی صارمی: پیشنهاد من این است برای رشته های پزشکی (پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی)، می توان شهرهای دورتر را هم مدنظر داشت (البته باز هم با صلاح دید اولیاء). اما در سایر رشته های غیرپزشکی دانشگاه آزاد را می توان به سراسری شهرهای دورتر ارجح دانست.

نسترن توکلی: پیشنهاد من این است که تحصیل در شهر خودتان به سایر شهرها اولویت دارد به دلیل مشکلات روحی دوری از خانواده،مشکل رفت و آمد،هزینه اسکان و....بهتر است در شهر خودتان بمانید اما ممکن است یک دانش آموزی از ابتدا برای یک رشته خاصی مثل همین رشته داروسازی هدف گذاری کرده باشد و داروسازی شهرستان را پس از تهران در فهرست انتخاب رشته خود اضافه کند. این موضوع کاملا به خود دانش آموز بستگی دارد که تا کجا و چه میزان، تحصیل در یک رشته برایش تعیین کننده و مهم باشد،در این مورد حتما باید با پدر و مادر مشورت کنید.



پردیس دانشگاه های تهران بهتر است یا سراسری شهرستان های نزدیک؟ ( رشته تجربی)
سید رسول اسلامی: در پردیس‌ها شما در خود دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنید(اساتید معتبر و عضو هیات علمی همان دانشگاه مادر هستند) و این موضوع باعث می‌شود تا از کیفیت دانشگاه برخوردار شوید و در شهر خودتان هم بمانید، اما برای تحصیل در پردیس‌های دانشگاهی باید هزینه‌ زیادی را پرداخت کنید. انتخاب دانشگاه‌های سراسری در شهرستان‌های نزدیک هم مزیت‌های خاص خودش را دارد که مهم‌ترین آن تحصیلات رایگان است. بهترین کار این است که با خانواده‌تان در این باره مشورت کنید و به یک تصمیم نهایی برسید.

فرناز طالبی: برای درس خواندن در دانشگاه های پردیس، شما باید هزینه ای را پرداخت کنید.برای انتخاب پردیس دانشگاه های تهران یا سراسری شهرستان های نزدیک باید با پدر و مادر خود مشورت کنید. امکانات مالی خانواده را در نظر بگیرید.به مزایای ماندن در شهر خود وکنار خانواده، توجه کنید و در نهایت تصمیم بگیرید که ترجیح شما برای انتخاب چیست؟



در انتخاب خوش بینانه ها اگر اختلاف تراز و رتبه زیاد بود بازهم آن رشته ها را بزنم؟
فرناز طالبی: حتی اگر تراز شما برای یک رشته و دانشگاه برتر مناسب نبود باز هم باید رشته های خوش بینانه را انتخاب کنید چون شما از نفر چارک پایین تا نفر آخر شانس قبولی دارید. همچنین شانس شما با نوشتن رشته های خوش بینانه، کم نمی شود پس رشته های خوش بینانه را هم بنویسید. بهتر است به جای خالی گذاشتن انتخاب هایتان، رشته های خوش بینانه و ایده ال را انتخاب کنید.

سیدرسول اسلامی: شما می‌توانید تعدادی از انتخاب‌های مدنظر خودتان (40 تا 60 رشته) را از میان رشته‌/شهرهای خوش‌بینانه انتخاب کنید. سعی کنید در این انتخاب‌ها نهایتاً یکی دو بازه‌ بالاتر و بهتر از وضعیت واقع‌بینانه‌ی خودتان را انتخاب کنید تا در آن رشته‌ها هم احتمال قبولی داشته باشید.

نسترن توکلی : بله می توانید انتخاب کنید، اصولا انتخاب رشته های بیش تر در خوش بینانه ها، مشکلی به وجود نمی آورد و حسنی که برای شما دارد این است که بدون دغدغه و با خیال راحت، انتخاب های واقع بینانه تان را انجام خواهید داد.



اگر رتبه من 2000 باشد با توجه به اینکه می دانم پزشکی تهران قبول نمی شوم، آیا منطقی است که تهران را بزنم؟
سید رسول اسلامی : شما 150 انتخاب دارید و اگر این کار را هم بکنید اتفاق عجیبی نمی‌افتد. اما اگر برای انتخاب هر 150 رشته برنامه دارید، بهتر است به سراغ رشته‌های خوش‌بینانه‌ نزدیک‌تر به وضعیت و رتبه‌ خودتان بروید.

فرناز طالبی: تعداد انتخاب های شما زیاد است به جای خالی گذاشتن جای انتخاب هایتان، بهتر است رشته های ایده ال و خیلی خوشبینانه را در انتخاب های خود بگنجانید.



اولویت بین آزاد و پردیس یا آزاد و سراسری شهرستان کدام است؟
سید رسول اسلامی: فعلاً مبنای‌تان را بر اساس دانشگاه آزاد و سراسری نگذارید؛ چون انتخاب رشته‌های‌شان مجزا از هم است و روی هم تأثیر نمی‌گذارد. اما برای تشخیص اولویت بین پردیس‌های تهران و سراسری شهرستان باید فکر کنید و ترجیح خودتان را مشخص کنید. اولویت را می‌توانید از طریق مشورت با خانواده تعیین کنید. یک طرف بحث هزینه است و یک طرف هم بحث بودن در شهر خودتان و از طرفی هم بحث کیفیت دانشگاه را هم باید در نظر بگیرید.

نسترن توکلی: از نظر نوع و ساختار دانشگاه ها، دوره های پردیس در همان دانشگاه های دولتی(سراسری با استادهای دانشگاه روزانه) برگزار می شود با این تفاوت که شهریه های نسبتا بالایی دارند با این امتیاز که زیر مجموعه و وابسته به همان دانشگاه های سراسری هستند. اما در انتخاب بین آزاد و پردیس، باید به خودِ رشته هم توجه کنید و به این سوال پاسخ دهید که آیا پس از گذشت یک سال از انتخاب رشته تان، باز هم همین رشته را انتخاب می کردید؟ اما در مورد انتخاب بین سراسری و آزاد، پیشنهاد ما این است که دانشگاه آزاد را به سراسری شهرستان ترجیح دهید، به همان دلیلی که گفتیم بهتر است در شهر خودتان بمانید و ادامه تحصیل دهید.مگر این که اختلاف بین دو رشته قبولی تان برای شما قابل قبول نباشد و ترجیح بدهید یک رشته قابل قبولتر را در دانشگاه سراسری شهرستان بخوانید.

اشکان محمدی: آزاد و پردیس، آزاد و سراسری دو انتخابی است که مربوط به این زمان نیستند ، چرا که در حال حاضر باید بیشترین انتخاب ها را داشته باشید، انتخاب های دانشگاه آزاد شما مجزا از 150 انتخاب سراسری است، پس از اعلام نتایج پیرامون این موضوع تمرکز نمایید.

فرناز طالبی: شما بهتر است امکانات مالی خانواده و هم چنین نظرخود و خانواده تان را برای ماندن در شهر خود به دقت بررسی کنید و مزایای ماندن در شهر خود را حتما در نظر داشته باشید.سپس رشته های خود را بر اساس ترجیح خود مرتب کنید.




آیا یک رشته پایین تر را در یک دانشگاه برتر به رشته‌ دیگر در دانشگاه پایین‌تر ترجیح بدهیم؟

اشکان محمدی: گرایش غالب، معمولا توجه به رشته است، برای این موضوع حتما با پدر و مادر و پشتیبان و مشاوران مشورت نمایید.
فرنازطالبی: درست این است که به رشته بیشتر اهمیت بدهید .اما انتخاب های شما بر اساس ترجیح شما باید نوشته شود. پس با پدر و مادر خود مشورت کنید و از دانشجویانی که این تجربه را داشته اند نیز کمک بگیرید و در نهایت تصمیم بگیرید.

نسترن توکلی: در بحث "ترجیح" ملاک انتخاب، خود و خانواده تان هستید. همانطور که از اسمش هم پیداست،"ترجیح" متعلق به شماست و خودتان باید آن را تعیین کنید و بهترین کسی که می تواند به شما در تشخیص این موضوع کمک کند،خانواده بخصوص پدر و مادرتان هستند چون با شناختی که از روحیات، علاقه ها و امکانات خانواده و همچنین دلسوزی که نسبت به شما و سرنوشت تان دارند، بهترین راهنمایی ها را به شما خواهند داد.

سیدرسول اسلامی: پیشنهاد ما این است که رشته را نسبت به دانشگاه در اولویت قرار دهید. مثلاً اگر به رشته‌ مهندسی مکانیک علاقه دارید، آن را در اولویت قرار دهید. اما اگر دانشگاه برای‌تان مهم است، می‌توانید دانشگاه را در اولویت قرار دهید. دانش‌آموزی در سال 92، رتبه‌ی 200 به دست آورده بود. علاقه‌اش مهندسی مکانیک دانشگاه شریف بود. اما قبول نمی‌شد. او باید بین مهندسی مکانیک یا دانشگاه شریف یکی را انتخاب می‌کرد. بین مهندسی مکانیک دانشگاه تهران یا مهندسی عمران (ترجیح بعدی‌اش) دانشگاه شریف؟ پیشنهاد من این بود که مهندسی مکانیک دانشگاه تهران را بالاتر بزند و اول انتخااب کند. اما او ترجیح داد که مهندسی عمران دانشگاه شریف را بالاتر بزند. این‌جا ترجیح خود شما مهم‌تر است. ترازم پایین است ، اگر ابتدا شهرستان‌ها را انتخاب کنیم شانس قبولی بیشتر می شود؟

نسترن توکلی: خیر شانس قبولی بیش تر نمی شود چون در سیستم گزینش دانشگاه سراسری یک به یک رشته های انتخابی از بالا به پایین کنترل می شود و اولین رشته ای که نمره ی علمی لازم را برای آن کسب کرده باشید را به عنوان رشته قبولی شما اعلام می کند و شما مجاز هستید تنها در همان رشته در دانشگاه ثبت نام کنید علیرغم این که ممکن است در رشته های بعدی هم نمره قبولی را آورده باشید. به همین خاطر باید در چیدمان رشته ها(در دانشگاه سراسری)، اولویت های تان را به درستی و با دقت تعیین کنید بطوری که هر رشته نسبت به انتخاب بعدی تان از مقبولیت بیشتری برای شما برخوردار باشد.

سید رسول اسلامی: این یک اشتباه متداول است که هنوز هم بسیاری را به اشتباه می‌اندازد. فراموش نکنید که در انتخاب رشته سراسری ترتیب انتخاب‌های شما به هیچ وجه تأثیری در شانس قبولی‌تان نخواهد داشت. اگر رشته‌ای را شما در انتخاب اولتان بخواهید قبول شوید، آن رشته را در انتخاب 150 خود هم قبول خواهید شد (البته اگر رشته‌های قبلی را قبول نشوید). به همین دلیل باید تنها ملاکتان در چیدمان این 150 رشته، ترجیح و علاقه باشد.

فرناز طالبی: برای انتخاب رشته،شما باید براساس ترجیح و علاقه خود رشته هارا مرتب کنید. گذاشتن رشته های پایین تر در اولویت های بالا، تاثیری درافزایش شانس قبولی شما در آن رشته ندارد.

مصطفی صارمی: خیر. در تراز پایین احتمال پذیرش در شهرستان ها بیشتر است. اما این دلیلی بر این نیست که آن ها را در انتخاب های بالاتر قرار دهیم. بهتر است به عنوان رشته های خوش بینانه، تعدادی از رشته های تهران و برتر را هم انتخاب نمود.



مثلا گفته می شود رشته علوم کامپیوتر امیر کبیر از علوم کامپیوتر شریف بهتر است اما دانشگاه شریف از امیر کبیر. کدام را انتخاب کنیم؟

نسترن توکلی : پیشنهاد می شود در انتخاب رشته ابتدا به "رشته" توجه کنیم سپس به دانشگاه چون موضوع مهم این است که شما به چه رشته ای علاقه دارید یا به عبارت دقیق تر چه رشته ای را ترجیح می دهید که در آن تحصیل کنید ،سپس باید به دانشگاه فکر کنید مگر در مواردی که ممکن است یک دانش آموز به دلایلی، تحصیل در یک دانشگاه خاص را به یک رشته ترجیح دهد.

سیدرسول اسلامی : این‌جا ترجیح شما مهم‌تر است. بالاخره باید انتخابی را انجام بدهید که بعداً از آن پشیمان نشوید و به سراغ «ای کاش» نروید. اگر در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اید، حتماً همان را ملاک تصمیم خود قرار دهید. این موضوع هم مهم است که بهتر است همیشه رشته را در اولویت اول قرار بدهید و بعد به سراغ دانشگاه بروید.

فرناز طالبی: پیشنهاد ما این است که شما رشته را نسبت به دانشگاه در اولویت قرار دهید اما بعضی دانش آموزان ترجیح می دهند دانشگاه معتبرتر را در اولویت انتخاب خود قرار دهند در این صورت برای اطلاع از اولویت دانشگاه ها می توانید به متوسط نمره قبولی یا نمره آخرین افراد قبول شده در این رشته ها و دانشگاه هایی که می خواهید انتخاب کنید، توجه نمایید.



بومی گزینی براساس محل تولد است یا محل تحصیل؟

فرناز طالبی : ملاک تعیین استان بومی در دفترچه ی انتخاب رشته  درج می شود. براساس دفترچه ی انتخاب رشته سال 93 :
الف)در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک استان باشد،داوطلب،بومی آن استان تلقی می شود.

ب)در صورتی که محل اخذ مدرک سه سال تحصیلی آخر داوطلبی در یک استان نباشد،استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته می شود.
پ)داوطلبانی که سه سال آخر متوسطه ی خود را در خارج از کشور گذرانده باشند،استان محل تولد آن ها،استان بومی آن ها خواهد بود.
ت)داوطلبانی که سه سال آخر متوسطه ی خود را در خارج از کشور گذرانده باشند و استان تولد آن ها نیز خارج از کشور باشد،استان بومی آن ها تهران در نظر گرفته می شود.



راجع به رشته های شبانه توضیح دهید.
فرناز طالبی : دردفترچه ی انتخاب رشته سراسری موارد زیر درباره ی رشته های شبانه توضیح داده شده است: 1- پذیرفته شدگان این رشته ها، تابع مقررات آموزشی دوره روزانه هستند(مگر در مواردی که در آیین نامه ی طرح ایجاد دوره های شبانه،مستثنی شده باشد) و برنامه های آموزشی دوره ی شبانه همانند دوره ی روزانه است.

2- ساعت تشکیل کلاس ها دوره های شبانه با نظر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پذیرنده دانشجو تعیین می شود.
3- تعیین سقف واحدهای درسی برای هر نیم سال با توجه به ساير ضوابط و مقررات، در اختيار شوراي آموزشي دانشگاه خواهد بود
4- دانشجویان موظف به پرداخت شهریه (ثابت و متغیر) خواهند بود.شهریه ثابت برای ورودی های هر سال مبلغ مشخصی است و شهریه متغیر هر سال به میزان ده درصد نسبت به سال قبل افزایش می یابد
5- دانشگاه از پذیرفته شدگان تعهد مالی می گیرد
6-برای کارمندانی که در این رشته ها پذیرفته می شوند در صورت نداشتن مرخصی استحقاقی باید مرخصی بدون حقوق دریافت نمایند.
7-انتقال دانشجو از دوره شبانه به روزانه ممنوع است.
8-دانشگاه از دادن وام ،تسهیلات رفاهی ،خوابگاه و سرویس ایاب و ذهاب به پذیرفته شدگان این رشته ها معذور است. حتما دفترچه انتخاب رشته سال 94 را پس از انتشار به دقت مطالعه کنید.


در مورد رشته های با شرایط خاص توضیح دهید ؟
امید صفات : رشته‌هاي‌ داراي شرايط خاص رشته‌هايي هستند كه نياز به‌ اقداماتي‌ نظير مصاحبه‌، معاينه‌، آزمون علمي و يا عملي دارند. وپذیرش آنها بصورت متمرکز خواهد بود.بعد از اعلام علاقمندي داوطلبان به اين رشته‌ها طبق توضيحات فوق، در صورتي‌ كه‌ نام آنان‌ (حدوداً در محدوده زماني دهه اول مرداد) در رديف‌ معرفي‌شدگان‌ چند برابر ظرفيت‌ رشته‌هاي‌ مذكور براي‌ مصاحبه‌ و معاينه‌ اعلام‌ گردد، مي‌بايست ضمن اينكه‌ در مراحل‌ مصاحبه‌، معاينه‌ و آزمون علمي و يا عملي شركت‌ مي‌‌نمايند در زمان‌ انتخاب‌ رشته‌ نيز، كدرشته‌ يا كدرشته‌هاي‌ مذكور را از دفترچه‌ شماره 2 به‌ عنوان‌ يك‌ يا چند رشته از انتخاب‌هاي‌ خود از اولويت1 تا 150 در هر اولويتي كه علاقه دارند انتخاب نمايند. 


پذیرش نیم سال اول و دوم چه مفهومی دارد؟
 امید صفات : زمان آغاز تحصیل دانشجویانی که در نیم سال دوم پذیرش می شوند ، از بهمن ماه می باشد . براساس آمار و نتایج دانش آموزان در سال های گذشتته ، رتبه و نمره لازم برای قبولی در رشته های دارای پذیرش در نیم سال دوم از نیم سال اول بیشتر است . فرناز طالبی  پذیرش دانشجو معمولا برای شرکت در کلاس های نیمه اول سال(مهرماه )می باشد ، اما دانشگاه هایی هستند که دربرخی از رشته های خود، برای نیم سال دوم (بهمن ماه)نیز پذیرش دانشجو دارند. آیا انتخاب همه داوطلبان تا 150 بررسی می شود و سپس به نفر بعدی پرداخته می شود ؟

فرناز طالبی : ابتدا همه ی 150رشته ی دانش آموزی که نمره ی بالاتری دارد بررسی می شود و سپس بررسی رشته های داوطلب بعدی انجام خواهد شد.بنابراین باید رشته های خود را به ترتیب ترجیح خود مرتب نمایید.

امید صفات: بلی ، در هنگام گزینش در کنکور سراسری تمام انتخاب ها بررسی می شوند. در صورت قبولی مثلا در انتخاب چهل و هشتم ، بررسی متوقف و انتخاب های نفر بعدی بررسی می شود



شبانه،غیرانتفاعی، پردیس، دانشگاه آزاد یا پیام نور ؟

ترجیح شما با توجه به رتبه تان بعد از دوره های روزانه چیست ؟ خصوصیت مشترک همه گزینه های بالا داشتن شهریه است، یعنی برای تحصیل در این دوره ها باید شهریه پرداخت کنید .اما ویژگی هر یک از این دوره ها چیست و اولویت شما بعد از رشته های روزانه انتخاب کدام یک از این دوره هاست ؟

روزانه: دانشگاه های دولتی و معروف تهران و شهرستان ها این دوره ها را برگزار کرده و دانشجو شهریه ای پرداخت نمی کند . شبانه:دقيقا مثل دوره های روزانه است ومعمولا كلاس ها با روزانه ها مشترك است . این دوره ها دارای شهریه است و شهريه هر ترم بین 900 تا 1400 می باشد . مدرک توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری صادر می شود .

غيرانتفاعي: مانند دوره های روزانه ،شبانه و پرديس برگزار می شود .اما داراي تشكيلات و ساختمان مستقل خصوصی بوده و شهریه دریافت می کنند . مدرک توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری صادر می شود .

پيام نور: تعداد جلسات تشکیل کلاس معمولا نسبت به دوره های روزانه شبانه و غیرانتفاعی کم تر است.شهریه آن در سال قبل به صورت زیر بوده است . مدرک توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری صادر می شود .

پرديس خودگردان (بين المللي): شهريه آن از همه دوره های بالا بیشتر است و نحوه برگزاری کلاس ها فرقی با روزانه ها ندارد. و در همان ساختمان و محوطه اصلي دانشگاه مادر برگزار مي شود. اساتيد آن هم عضو هيات علمي همان دانشگاه هاي دولتي هستند. مدرک توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با آرم مثلا دانشگاه شريف،دانشگاه تهران، دانشگاه خوارزمي و... صادر می شود. بعد از دوره هاي روزانه و شبانه، مدرك پرديس خودگردان معتبرتر از مدارك پيام نور،غيرانتفاعي و دانشگاه آزاد است. شايد تنها علت مهم عدم انتخاب اين دانشگاه توسط برخي دانشجويان، بخاطر شهريه هاي سنگين آن باشد كه باعث مي شود خيلي از داوطلبان بسوي دانشگاه هاي آزاد يا غيرانتفاعي سرازير شوند.

دانشگاه آزاد: تشكيلاتي كاملا غيردولتي و مستقل است. کلاس ها مثل دوره های روزانه دانشگاه سراسری بصورت حضوري است ولی شهریه آن نسبت به دوره های شبانه، غیر انتفاعی و پیام نور بالاتر است . مدرک آن نه توسط وزارت علوم بلكه توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد صادر می شود .

توجه: براي بسياري از خانواده ها اولويت رشته تحصيلي دانشگاه نزديك، مهمتر از نوع دانشگاه است. به عنوان مثال براي يك داوطلب دختر تهراني قبولي در رشته علوم آزمايشگاهي دانشگاه آزاد تهران خيلي مناسب تر از قبولي در رشته زيست شناسي يا بهداشت دانشگاه روزانه قم يا زنجان است. 


شرایط محرومیت در کنکور سراسری 97
محرومیت از کنکور سراسری و دوره های روزانه به کسانی تعلق می گیرد که در انتخاب رشته شرکت کرده و در دانشگاه و رشته روزانه پذیرفته شده اند ولی جهت انجام ثبت نام، به دانشگاه مراجعه نکرده اند و یا در دانشگاه ثبت نام کرده اند ولی در شروع ترم به دانشگاه مراجعه نکرده و مشغول به تحصیل نشده اند. این دسته از داوطلبان دیگر نمی توانند در کنکور سراسری سال آینده شرکت کنند.
اگر شما جزء آن دسته از داوطلبانی هستید که در کنکور سراسری شرکت کرده و در دانشگاه دولتی روزانه قبول شده اید و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه محل قبولی خود را ندارید می توانید در زمان تعیین شده با ثبت درخواست در سایت سازمان سنجش کشور محرومیت خود را از کنکور سراسری 97 رفع کنید.


 
مرجع : كانون فرهنگي آموزش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...