جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۰
کد مطلب: 46198
۲

بهترین روش برای انتخاب منابع كنكور

بهروز هرمزی
بهترین روش برای انتخاب منابع كنكور
میگنا: کنکور یکی از آزمون‌های مهم زندگی هر فرد است، در واقع نتیجه و ثمره ۱۲ سال تحصیل در مدرسه در این آزمون  تعیین می‌شود و داوطلب  سرنوشت زندگی و آینده شغلی خود را انتخاب می‌کند.

برای اینکه بدانید کنکور غولی نیست که شما در ذهن ساخته‌اید و می‌توان با آرامش کامل و برنامه‌ریزی مناسب، شبیه یک آزمون معمولی با آن رفتار کرد؛ قصد داریم از این پس با بسته‌های ویژه‌ کنکوری‌ها شما را با نکات مهم و کلیدی در زمینه کنکور آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس تمام روش‌های رسیدن به موفقیت را کسب کنید و نتیجه مطلوب و قابل قبولی را در کنکور بدست آورید.

برای بررسی راه‌های رسیدن به پیروزی و کامیابی در کنکور با بهروز هرمزی مشاور تحصیلی و دبیر فیزیک گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.



ویژگی های منابع کمک آموزشی کنکور

اولین قدم برای موفقیت که هر داوطلب کنکور باید به آن توجه کند انتخاب منابع درسی است؛در انتخاب منابع درسی کنکور نکته مهم و حائز اهمیت این است که بهترین منبع آموزشی کتاب درسی است ولی مطالب بسیار مهم و مستتر در لایه‌های زیرین این کتاب باعث می‌شود درک آسان این مطالب برای همه ساده و یکسان نباشد؛ در این حالت ۲ بازوی بسیار مهم یعنی مدرسان واجد صلاحیت و کتابهای کمک آموزشی مناسب و معتبر کمک‌ حال دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور است که انتخاب هر دوی آنها بسیار مهم و قابل تامل است.

منابع کمک آموزشی باید دارای ویژگی‌هایی باشد؛ یعنی منطبق بر کتاب درسی و تغییرات کتاب درسی در آن لحاظ شده باشد. منظور از منطبق بودن این است که سرفصل‌ها به همان ترتیبی باشد که در کتاب درسی آورده شده است، زیرا هر مطلب پیش‌نیاز مطلبی دیگر است و چگونگی تفهیم آنها می‌تواند نکات بسیار مهم و ظریفی را دربرداشته باشد.

ویژگی دوم منابع کمک آموزشی این است که جامع و مانع باشد؛ یعنی تمام مطالب مورد نیاز دانش‌آموز که در چارچوب سؤالات کنکور مطرح می‌شود را در خود داشته باشد و از بیان مطالب اضافی که نویسنده صرفا جهت نشان دادن تفاوت خود با سایرین آن هم به شکل غیرمفید بیان می‌کند، خودداری شود.

سومین ویژگی منابع کمک آموزشی ساده و روان بودن آن است و اینکه از بیان روابط غیرضروری و یا بیان مطالب به شیوه‌های غیرمتعارف و استفاده از الفاظ غیرعلمی خودداری کرده باشد.

ویژگی‌ دیگر این منابع این است که در کتاب به شکل متعادل به بیان مطالب تشریحی و تستی پرداخته شده باشد، زیرا برخی کتاب‌ها با پرداختن به نکات تستی فقط حافظه کوتاه مدت داوطلبان را مورد توجه قرار می‌دهند و در این حالت داوطلبان می‌توانند فقط در زمان‌های کوتاه از این مطالب استفاده کنند و یادگیری آنها در دراز مدت کاملا  غیر ممکن و غیر قابل استفاده خواهد بود.

از شیوه‌های متداول نویسندگان در کتاب‌های درسی که مورد توجه قرار می‌گیرد این است که ابتدا داوطلب با یادگیری و تسلط بر مطالب تشریحی و حل مسائل آن به اندازه کفایت، به درک ساده‌تری از مطالب تستی می‌رسد و کاربرد آنها برایش سریع تر و یادگیری و ماندگاری در ذهنش طولانی‌تر شده و در زمانی طولانی‌تر می‌تواند از آنها استفاده کند. یک داوطلب باید بتواند مفاهیم اصلی کتاب را به طور دقیق و تشریحی درک کند  و  آنها را در تست‌ها به شکل نکات ظریف به کار ببرد.

آزمون مناسب برای آمادگی در کنکور
وجود آزمون در مقاطع خاص، به طور  مثال در پایان هر گفتار، پایان هر نیم فصل و پایان هر فصل، می‌تواند به طور کامل میزان رشد و پیشرفت داوطلب را مورد ارزیابی قرار دهد تا داوطلب با شرکت در این آزمون‌ها چگونگی کیفیت یادگیری خود را مورد سنجش  و ارزیابی قرار دهد و بتواند در زمان‌های معین و قبل از آن که دیر شود، به رفع نواقص یادگیری خود بپردازد و با اعتماد به نفس بیشتری مسیر یادگیری را ادامه دهد.

توجه به مطالب پیش ‌نیاز و هم نیاز در سایر کتاب‌های هم عرض برای داوطلب از نقاط بسیار مهمی است که باید در کتاب کمک آموزشی لحاظ شود. همچنین باید به زمینه‌های علمی داوطلب و مطالبی که به صورت هم طراز در بقیه کتاب‌ها یاد گرفته است، توجه شود تا در طول مدت آموزش دچار کمبود مطالب علمی در سایر دروس نباشد و بتواند به راحتی با کتاب پیش رود.

اینکه یک کتاب درسی به تنهایی بتواند برای تمامی افراد با سلایق و توانایی‌های مختلف قابل استفاده باشد انتظار کمی سخت است، به همین دلیل فرد باید توجه داشته باشد کتابی که انتخاب می‌کند منطبق بر سطح علمی، توانایی و شکل یادگیری‌اش باشد تا بتواند در تمام مراحل آموزشی از آن استفاده کند؛ زیرا در صورتی که کتاب بیش از حد سنگین یا بیش از حد ساده باشد قطعا برای داوطلب مفید نخواهد بود.


بودجه بندی مناسب آزمون آزمایشی کنکور
مطالبی که در هر نوبت از آزمون مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد باید متناسب با توان داوطلب باشد تا بتواند آموخته‌های خود را به خوبی بیازماید و متوجه نقاط ضعف و قوت خود شود؛ این در حالی است که اکثر آزمون‌هایی که برگزار می‌شود این ویژگی‌ را ندارد، زیرا هدف در آنها جذب داوطلب بیشتر به جهت کسب درآمد بالاتر است که آسیب جدی به روح آزمون وارد کرده و آن را به شکل امروزی درآورده است. این آزمون‌ها به جای آنکه محل رقابت داوطلبان باشد محل تقابل موسسات به ظاهر آموزشی جهت کسب درآمد بیشتر است.

انطباق زمان آزمون با فعالیت آموزشی مدرسه
در اکثر موارد برگزار کنندگان ‌آزمون هیچ توجهی به فعالیت‌های رسمی مدارس نداشته، خود را متولی آموزش می‌دانند و فعالیت‌های مدارس را فرع می‌پندارند؛ بدین ترتیب دانش‌آموزان در انتخاب مسیر صحیح آموزش دچار مشکل  و مجبور می‌شوند همواره یکی را فدای دیگری کنند و متاسفانه معمولا این آموز‌ش‌های مدارس است که قربانی می‌شوند.

فواصل زمانی برگزاری آزمون آزمایشی کنکور
نکته مهم دیگر فواصل برگزاری آزمون‌ها است که باعث می‌شود داوطلبان فرصت کافی برای به روز رسانی مطالب خود را بدست آورند.

کیفیت سوالات آزمون آزمایشی کنکور
از نکات بسیار مهم که در یک آزمون مورد توجه قرار می‌گیرد کیفیت سوالات آن است؛  این موضوع هم ابزاری برای تولید ثروت توسط موسسات به ظاهر آموزشی قرار گرفته است و بدین ترتیب در هر آزمون تعداد مشخصی سوال از کتب کمک ‌آموزشی مربوط به خود را مطرح می‌کنند تا داوطلبان برای کسب نتیجه بهتر به خرید این کتاب‌ها تمایل بیشتری نشان دهند و این موضوع تنها در جهت هدف برخی طراحان سوال و صاحبان موسسات آموزشی کنکور است.


القای بی سوادی به داوطلبان کنکور با طرح سوالات سنگین

طرح سوالات سنگین و غیرمتعارف در برخی از مقاطع خاص و به اصطلاح القای بی‌سوادی به داوطلبان، یکی از راهکارهای جذب آنها برای شرکت در کلاس‌های موسسات کنکور است که هیچ سنخیتی با روح آزمون و آموزش ندارد. درست است که طراحی سوالات سخت می‌تواند ذهن داوطلبان را به چالش بکشد تا میزان یادگیری خود را بهتر ارزیابی کنند و این جزو نکات بسیار و حائز اهمیت است که باید در هر آزمون رعایت شود؛ اما این موضوع با طرح سوالاتی که خارج از مطالب درسی است و فقط باعث سردرگمی داوطلبان می‌شود، کاملا متفاوت و متمایز است.
هرمزی افزود: جامعه آماری آزمون از نظر کمی اعتبار خاصی به آن می‌دهد که آن هم به دلیل عدم رعایت امنیت برگزاری آزمون در طی مراحل اجرا ارزش خود را از دست داده است.

در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که باید امر آموزش به متولی اصلی که همان وزارت آموزش و پرورش در سایه راهکارهای خاص آموزشی و تحت نظر مشاوران، مربیان و مدرسانی که با تمام وجود در خدمت آموزش کشور هستند، قرار بگیرد تا بتوانند با برگزاری آزمون‌های منسجم، متعادل و متعارف و سوالات استاندارد و با حفظ امنیت آزمون، راهکار‌های مناسب  برای پیشرفت تحصیلی فرزندان این جامعه که مدیران آینده این کشور هستند را ارائه دهند و این تنها روشی است که می‌توانیم داوطلبان را در یک امنیت آموزشی خاص به سمت پیشرفت سوق دهیم.

 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود