جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۲۲:۰۲
کد مطلب: 47910
۱
مشاوره تحصیلی: رشته‌‌های گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور:

آشنایی با رشته فیزیوتراپی

آشنایی با رشته فیزیوتراپی
میگنا: فیزیوتراپی در معنای لغوی یعنی درمان فیزیکی. هدف این رشته توانبخشی به بیمارانیه که از نظر جسمی به مشکل برخورده اند و برای بازگشت به زندگی طبیعی و اجتماعی نیاز به کمک دارند که این درمان نه از طریق دارو بلکه از طریق عوامل مکانیکی و فیزیکی صورت می گیره. شکستگیها و در رفتگیها، گرفتگی و دردهای عضلانی، مشکلات فرسایش مفاصل مثل آرتروز، روماتیسم، از کارافتادن عضلات به دلیل بیماریهای عصبی، و از کار افتادگی سالمندان از جمله مشکلاتی هستند که یک دانش آموخته فیزیوتراپی می تونه با دانشی که به دست آورده به رفع یا بهبود اونها کمک کنه.

رشته فیزیوتراپی که یکی از شاخه های علوم پزشکی است بصورت تخصصی تر یکی از رشته های پیراپزشکی در گروه توانبخشی به حساب می آید.

توانبخشی هم به مجموعه اقداماتی که برای یک فرد مصدوم و یا معلول انجام می شود تا فرد بتواند قوای جسمی و روانی خود را جهت باز گشت به فعالیت ها و کارهای روزمره بازیابد .

فیزیوتراپی تمام اقدامات لازم برای سنجش میزان توانایی روحی روانی، اجتماعی و جسمانی بیمار را در بر می گیرد.

فیزیوتراپی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی، ماهیچه ای یا اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روشها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود. در واقع فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت می‌باشد.

روشهایی مثل الکتروتراپی (استفاده از اشعه مادون قرمز)، مکانوتراپی (استفاده از دستگاههای مکانیکی و بدنسازی) و هیدروتراپی (آب درمانی) از جمله روشهای درمان مورد استفاده علم فیزیوتراپی هستند.

فیزیوتراپیست به تنظيم ستون فقرات و ساير مفاصل بدن جهت اصلاح ناهنجاري هاي غير طبيعي، معاينه بيمار براي تشخيص ماهيت و ميزان اختلال، به كارگيري اقدامات تكميلي مانند ورزش، استراحت، آب درماني، نور درمانی و گرما درماني می پردازد. او مفاصل، استخوانها و بافت های نرم را به گونه ای ماساژ می دهد که به کنترل درد و جلوگیری از جراحات و صدمات دوباره آنها کمک می کند.

در میان کاربردهای متعدد در رشته فیزیوتراپی می توان به درمان بیماری هایی همچون بیماری های تنفسی، مفاصل و استخوان، بیماری کودکان، معلولیت های حرکتی و جسمی، بیماری های اعصاب و روان، روماتیسمی، سوختگی ها، ضایعات ورزشی اشاره کرد.


فارغ التحصیلان فیزیوتراپی با استفاده از عوامل درمانی مختلف مثل گرما، نور، الکتریسیته و ورزش، درمان را بروی فرد بیمار انجام می دهد .

***درمان در فیزیوتراپی به طور کلی به سه گروه اصلی تقسیم می‌شود:
*تمرین درمانی: فیزیوتراپیستبه وسیله تجویز، انجام و آموزش ورزشهای درمانی خاص، ماساژ و ورزش در آب اقدام به درمان بیمار یا افزایش سطح سلامت می‌کند.

*الکتروتراپی: درمان به وسیله دستگاههای ویژه انجام می‌شود. این دستگاهها معمولاً امواج خاصی را (امواج مایکرو ویو؛ امواج کوتاه رادیویی؛ امواج مافوق صوت؛ امواج الکتریکی) تولید کرده و تغییر می دهند.

*مهارتهای درمان با دست(ماساژدرمانی)
***
فیزیوتراپی فقط محدود به بهبود سیستم حرکتی بدن نمی باشد، بلکه در بهبود سیستم های تنفسی، عصبی، انواع عوارض بیماری های سرطان، کلیوی، قلبی و ... بسیار موثر می باشد.
فیزیوتراپیست ها در حوزه های مختلفی می توانند فعالیت کنند. گروه هایی از این افراد، فیزیوتراپیست ورزشی، فیزیوتراپیست رزمی (نظامی)، فیزیوتراپیست مدرسه و ... می باشند که وظایف و مسئولیت های خاص خود را دارند.

یک فیزیوتراپیست باید به سلامت بیماران و کمک به آنها علاقه واقعی داشته باشد. همچنین باید اعتماد بیماران را به خود جلب کرده و در حل مسائل و مشکلات آنها متبحر باشد.

اگر فیزیوتراپیست در بیمارستان و یا مراکز درمانی کار کند، ساعت کاری او معمولا به صورت تمام وقت می باشد. ولی اگر به طور مستقل کار کرده و مطب شخصی داشته باشد، تعیین ساعت کاری برعهده خود اوست.

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد فیزیوتراپیست و برخی از فیزیوتراپیست های معروف ارائه می شود.
 
مهارت و دانش مورد نیاز
- علاقه بسیار به بهبود درد و سلامت بیماران
-مهارت ارتباطی مناسب و توانایی جلب اعتماد بیماران به خود
-توانایی ایجاد انگیزه در بیماران و همدردی کردن با آنها
-شنونده خوب بودن
-داشتن صبر و حوصله، اشتیاق و علاقه و داشتم وضعیت جسمانی خوب برای رشد
-توان خوب در انجام کار با دست
- توانایی کار با دستگاه های مختلف فیزیوتراپی
- از نظر شخصیتی فرد باید خوشبين، خوشرو، پر شور و اشتياق، مستقل، كنجكاو ،خلاق و عاشق حل مسئله  باشد.
 
دروس دانشگاه و طول مدت تحصیل:
رشته فیزیوتراپی به صورت کارشناسی و طول مدت تحصیل در این رشته 4 سال می‌باشد و دانشجویان در مجموع مؤظف به گذراندن 135 واحد درسی هستند.

این واحد ها بصورت زیر هستند. 20 واحد عمومی، 47 واحد دروس پایه، 44 واحد دروس تخصصی و 24 واحد کارآموزی در عرصه. این رشته در دانشگاه‌های سراسری و پردیس خودگردان (تنها تهران) پذیرش می‌کند.

ادامه تحصیل:
امکان ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری در این رشته از طریق شرکت در کنکور وزارت بهداشت وجود دارد. كارشناسي ارشد این رشته نیز جز رشته‌هاي توان بخشي محسوب می­شود و 26گرایش‌ مختلف دارد. این رشته همچنین دارای گرایش‌های مختلف در دوره دکتری می‌باشد.
نکته: رشته فیزیوتراپی دارای گرایش خاصی در دوره کارشناسی نمی شود.



لیست کلیه دروس رشته فیزیوتراپی
درس های تخصصی رشته فیزیوتراپی عبارتند از: ماساژ و اصول درمان های دستی، حرکت درمانی، کارآموزی، الکتروتراپی، ارزشیابی و اندازه گیری، آشنایی با اصول توانبخشی و طب فیزیکی، روماتولوژی، زبان تخصصی، پروژه، بیومکانیک، فیزیوتراپی (بیماری های قلب، روماتولوژی، ارتوپدی، اعصاب و جراحی)

درس های پایه رشته فیزیوتراپی
فیزیولوژی عمومی، رشد روانی – حرکتی کودک، فیزیک برای فیزیوتراپی، نورولوژی، بیماری های قلب، روماتولوژی، ارتوپدی، آسیب شناسی، روانشناسی عمومی و معلولیلن، ژنتیک، کمک های اولیه، آناتومی اعصاب، بافت شناسی، آناتومی (اندام فوقانی، اندام تحتانی، سر و گردن و تنه و اندام سطحی)


وظایف یک فیزیوتراپیست چیست؟
از جمله وظایف مهم یک فیزیوتراپیست می توان به مواردی همچون بهره گیری از انواع تجهیزات و دستگاه های فیزیوتراپی برای درمان و رفع مشکلات بیماران، آماده و ارائه گزارشات درمان در پایان هر جلسه فیزیوتراپی، ارائه آموزش های ضروری به افراد بیمار برای بهبود و رفع بیماری آنها، نظارت و کنترل بر روی روند بهبود حال بیماران اشاره کرد.


**وظایف فیزیوتراپیست
- صحبت با بیماران در مورد دردها و مشکلات آنها به صورت دقیق
- انجام برخی آزمایشات مانند آزمایش خون و رادیولوژی
- توجه به تشخیص های پزشکان در مورد بیمار و همکاری با آنها
- تهیه یک برنامه درمان برای بیماران متناسب با وضعیت روحی و جسمی آنها
- استفاده از دستگاه های مختلف فیزیوتراپی در درمان بیماران
- انجام اعمال فیزیوتراپی مانند ماساژ، گرما دادن و ... برای بیماران
- ارائه خدمات مشاوره به بیماران در خصوص سبک زندگی، رژیم غذایی و یا انجام ورزش های خاص
-دادن آموزش های لازم به بیماران و خانواده های آنها در جهت رفع بیماری
- ارزیابی روند پیشرفت و بهبود بیمار
- تهیه گزارش درمان در انتهای جلسات فیزیوتراپی برای ارائه به پزشک بیمار

 
بازارکار و وضعیت شغلی:

در دنیا به صورت یک تخصص از این رشته نام برده می‌شود. بعد از 4 سال دوره کارشناسی وارد بازار کار می‌شوند.

با توجه به گسترش جوامع صنعتی و مشکلات این جوامع از جمله مشکلات حرکتی، اختلالات سیستم اسکلتی - عضلانی و.... میزان اهمیت خدمات فیزیوتراپی رو به افزایش است. بنابراین می توان بازارکار مناسبی را برای فارغ التحصیلان این رشته پیش بینی کرد.
 
یک فیزیوتراپیست می تواند در بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز توانبخشی و فدراسیون های ورزشی همچنین در بهزیستی و هلال احمر مشغول به کار شود.

لازم به توضیح است، این شغل جزو پردرآمدترین مشاغل مرتبط با ورزش در جهان اعلام شده است.

با کسب سابقه کار لازم فیزیوتراپیست می تواند به طور مستقل، مطب شخصی داشته و یا مرکز فیزیوتراپی تاسیس کند.
 
آمار دقیقی از میزان درآمد فیزیوتراپیست ها در کشور در دسترس نمی باشد. با توجه به محل کار و میزان تخصص و تبحر، فیزیوتراپیست ها درآمدهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال آنهایی که به صورت مستقل و شخصی فعالیت کرده و فیزیوتراپیست هایی توانمند نیز هستند، درآمد بسیار بیشتری نسبت به فیزیوتراپیست های استخدام شده در بخش دولتی دارند.

با توجه به پیش بینی های صورت گرفته از آینده شغلی مناسب این افراد، می توان به این نتیجه رسید اگر یک فیزیوتراپیست، دانش به روز، مهارت و توانمندی بالا و پشتکار لازم را داشته باشد، به موفقیت و درآمد بالایی دست خواهد یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی