پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۹
کد مطلب: 53482
۰

تشریح فرآیند هدایت تحصیلی پایه نهمی‌ها

تشریح فرآیند هدایت تحصیلی پایه نهمی‌ها
دکتر مسعود شکوهی با بیان این که «هدایت تحصیلی»، فرآیند ارائه‌ خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان‌ است، اظهار کرد: این فرایند به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، ‌توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خویش، شاخه‌ها، رشته‌های تحصیلی و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن، به صورت آگاهانه و آزادانه شاخه و رشته‌ تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.

شکوهی با اشاره به ملاک‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان،در خصوص ۳ عامل مهم در هدایت تحصیلی گفت: بررسی‌های مشاوره‌ای (نمون‌برگ شماره ۶) فقط در حد توصیه به دانش‌آموز؛ عملکرد تحصیلی(نمون‌برگ شماره ۷) حد نصاب نمره لازم برای دروس تخصصی رشته‌های: شاخه نظری (علوم تجربی،‌ ریاضی فیزیک، ادبیات و علوم انسانی،‌ معارف اسلامی) شاخه فنی و حرفه ای (صنعت، خدمات، کشاورزی، هنر)شاخه کار دانش ( صنعت، خدمات،‌ کشاورزی، هنر)‌؛ و ظرفیت رشته‌ها، امکانات و تجهیزات منطقه، ۳ عامل مهم در هدایت تحصیلی دانش آموزان هستند.

نمون‌برگ شماره ۶ تنها در راستای راهنمایی و مشاوره بدون تأثیرگذاری بر عملکرد انتخاب رشته، براساس ملاک‌هایی تکمیل می‌شود؛ نتایج آزمون‌های رغبت و توانایی (هرکدام ۱۵نمره کسب می‌کنند). (۳۰ امتیاز) نظر خواهی تمامی معلمان (۱۰ امتیاز) نظرخواهی والدین (۵ امتیاز) نظرخواهی دانش‌آموز (۱۰ امتیاز) عملکرد تحصیلی (۳۵ امتیاز)؛ نظر خواهی مشاور (۱۰ امتیاز) و در نمون‌برگ شماره ۷ علاوه بر کسب کف نمره به عنوان شرط لازم، هدایت تحصیلی صرفاً بر اساس عملکرد تحصیلی و با لحاظ کردن ظرفیت منطقه و در نهایت رتبه بندی عملکرد تحصیلی انجام می‌شود.


چگونگی اولویت بندی شاخه‌ها در نمون‌برگ هدایت تحصیلی
دانش‌آموزان فقط بر اساس ظرفیت منطقه و رتبه ای که در عملکرد تحصیلی دارند، طبقه بندی شده و ثبت نام آنان صورت می‌گیرد.

شکوهی درباره چگونگی اولویت بندی شاخه‌ها و رشته‌ها در نمون‌برگ شماره ۷ هدایت تحصیلی اظهار کرد: نمون‌برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه کاردانش، رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم و معارف اسلامی بر اساس اولویت (الف) صادر می‌شود. یعنی به عبارتی اگر دانش‌آموزی کف نمره برای ورود به رشته مورد نظر را کسب کند بدون اعمال ظرفیت منطقه، در رشته دلخواه ثبت نام می‌شود.

نمون‌برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه ای و رشته‌های علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی براساس اولویت‌های (الف –ب) صادر می‌شود،علاوه بر کسب کف نمره هر رشته، دانش‌آموزان براساس رتبه و ظرفیت منطقه به گروه الف و ب تقسیم می‌شوند و این بدین معنا است که گروه (الف) که دارای رتبه‌های بالاتر است برابر ظرفیت ثبت نام می‌شوند و گروه (ب) در صورت عدم ثبت نام گروه (الف)، مجاز به ثبت نام در رشته مورد نظر هستند.

مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: در فرآیند هدایت تحصیلی برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره تحصیلی و آگاهی بخشی دانش‌آموزان اقدامات مختلفی صورت گرفته است، که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- تهیه و تدوین اطلاعیه‌ها و مطالب مربوط به فرایند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در سایت اداره کل و سایت هدایت تحصیلی (ht.medu.ir)، کانال‌ها و گروه‌های ملی و منطقه‌ای شبکه شاد، (کانال پیام مشاور، بانک اطلاعات تحصیلی و شغلی)، رسانه‌ها و برگزاری نشست در این خصوص؛
- تولید و ارائه محتوای آموزشی برای اطلاع رسانی هدایت تحصیلی به دانش‌آموزان و اولیای آنان در شبکه شاد در قالب (کلیپ،‌ اسلاید پوستر، بروشور و ...)،
-تهیه بانک اطلاعات تحصیلی و شغلی در مناطق
-ایجاد سایت راهنمایی هدایت تحصیلی برای دانش آموزان (ht.medu.ir).


صدور نمون‌برگ ‌های هدایت تحصیلی در شرایط کرونایی
شکوهی درباره چگونگی صدور نمون‌برگ ‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با توجه به شیوع کرونا بیان کرد: نمون‌برگ‌های هدایت تحصیلی پس از صدور کارنامه و رفع اعتراضات و پس از ثبت نمرات دانش‌آموزان (۲ هفته بعد از آخرین امتحان) از سوی مدیران مدارس و انتقال به سامانه همگام و تأیید از سوی مدیر منطقه، ظرف مدت ۳ روز در تیرماه صادر خواهد شد.

صدور نمون‌برگ به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود و هر منطقه ای که نمرات دانش‌آموزان را ارسال کند، برای دانش آموزان آن منطقه نمون‌برگ صادر خواهد شد.

مشاهده و پرینت نمون‌برگ شماره ۶ و ۷ (اولویت انتخاب رشته دانش‌آموز پایه نهم ) از سوی مدیر در مدرسه مبدا (متوسطه اول) و مقصد (متوسطه دوم) از طریق سامانه همگام امکان پذیر است.
 
مرجع : مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم