چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۵
کد مطلب: 54102
۱

پس ختام ، PQRST تکنیکی برای مطالعه و یادگیری

پس ختام ، PQRST تکنیکی برای مطالعه و یادگیری
تاریخچه روش مطالعه PQRST
روش مطالعه PQRST در سال ۱۹۵۳ توسط یک تیم روانشناسی با مدیریت دکتر ارنست هیلگارد ابداع شد. آنها نتایج تحقیقات خود در زمینه روش های مطالعه را در کتابی به نام زمینه روانشناسی ارائه کردند. این کتاب از زمان تالیف، تاکنون بارها تجدید چاپ شده است.

دانش آموزانی که ناتوانی های خاصی در پایه مطالعه و درک مطلب دارند، باید استراتژی های تاثیر گذاری را مانند PQ4R در پیش بگیرند تا چیزی را که می خوانند، بفهمند و جزئیات چیزی را که خواندند، به ذهن بسپارند. این استراتژی همچنین به دانش آموزانی بدون ناتوانی هم کمک می کند که مهارت درک مطلب را در خودشان بالا ببرند. استراتژی PQ4R یک نوع مهارت خوب مطالعه ای است که می تواند برای دانش آموزان در تمام سنین مناسب باشد. این استراتژی نه تنها مهارت خواندن دانش آموزان را ارتقا می دهد، بلکه می تواند باعث شود که ۷۰ درصد مطالب را به ذهن بسپارند. PQ4R مخفف (preview، question و چهار کلمه با R شامل read, reflect, recite و review است ) به معنای نگاه کلی، سوال، خواندن، بازتاب، از حفظ خواندن و مرور است. چنانچه در این بخش از نمناک خواهید خواند این روش از ۶ بخش تشکیل شده است که برای مطالعه باید این شش گام طی شود.  

شیوه مطالعه PQRST، یک روش فوق‌العاده برای مطالعه بدون فراموشی می باشد. طبق بررسی های انجام شده، این روش موثرترین شیوه مطالعه مبتنی بر ذهن می باشد. زیرا با استفاده از آن، می توانید مطالب را خیلی زود به خاطر بسپارید و آنها را در حافظه بلندمدت خود ذخیره نمایید.
 
روش مطالعه PQRST همان چیزی است که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان و حتی مردم عادی به دنبال آن هستند.
این روش بسیار کاربردی است، پس ختام یا PQRST است که شامل 6 مرحله می باشد:
1. پیش خوانی (PREVIEW): مرور سطحی، نگاه کردن و خواندن گذری و سریع مطلب مورد نظر برای داشتن یک برداشت کلی در ذهن.
2. پرسش (QUESTION): برای مطلبی که میخوانید یک سوال کلی طرح کنید و با در نظر داشتن ان سوال متن را بخوانید. سوال باید هدف شما از مطالعه را مشخص کند.
3. خواندن (READING): مطلب مورد نظر را با دقت و به طور کامل بخوانید.
4. تفکر (REFLECT): با فکر کردن به مطلبی که میخوانید ان را با دانسته های قبلی خود ارتباط دهید و به ان معنی ببخشید.
5. از حفظ گفتن (RECITE): بعد از خواندن هر قسمت سعی کنید مطالب مهم ان را برای خود بازگو کنید؛به زبان ساده خودتون.
6. مرور کردن (REVIEW): بهترین روش مرور کردن این است که بدون خواندن مجدد مطلب مورد نظر، سعی کنید به سوالات مربوط به آن پاسخ دهید. قسمت هایی که نتوانستید را مجدد بازخوانی کنید.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا