جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۸
کد مطلب: 19045
۰
آشنایی با آموزش عالی در کشورهای جهان

معرفی نظام آموزش عالی کره جنوبی

معرفی نظام آموزش عالی کره جنوبی
تحصیلات عالی در کره جنوبی امری بسیار جدی و مهم برای جوانان است و سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و تحقیقات علمی از سیاست‌های اصلی این کشور است که در حال حاضر سیزدهمین اقتصاد قدرتمند جهان و سومین اقتصاد قدرتمند آسیا محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا،‌ کره جنوبی به سرعت در حال تبدیل شدن به بهترین مقصد برای دانشجویان جهان است. این کشور به دلیل داشتن 9 دانشگاه در جمع 50 دانشگاه برتر جهان که در رتبه‌بندی سال تحصیلی 2013-2012 میلادی از سوی موسسه اعتبار سنجی «کیو اس» اعلام شد به خود می‌بالد.
در سال 2004 میلادی این کشور برنامه‌ای را تصویب کرد که طی آن می‌بایست تا سال 2012 میلادی شمار دانشجویان خارجی در این کشور به 100 هزار نفر می‌رسید که به دنبال این برنامه تا سال 2010 میلادی 83 هزار و 842 نفر از 171 کشور جهان در این کشور به تحصیل مشغول شدند.
بهترین دانشگاه این کشور، دانشگاه «ملی سئول» است
که در رده‌بندی سال 2013-2012 از سوی موسسه «کیو اس» در رتبه 37 جهان و رتبه چهارم آسیا قرار گرفت. در این گزارش به نقل از پایگاه‌های اینترنتی «ایست وست سنتر» و «استادی این کوریا» به معرفی نظام آموزش عالی در کره جنوبی می‌پردازیم:
- آموزش عالی در کره جنوبی
موسسات آموزش عالی در کره جنوبی شامل دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های صنعتی، مدارس عالی دو سالانه، دانشگاه‌های آموزشی، دانشگاه‌های آزاد غیرحضوری،‌ دانشگاه‌های فنی و سایر موسسات آموزشی متفرقه می‌شوند.
دانشگاه‌های کره جنوبی طبق برنامه‌ریزی موسس‌های آنها، تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال دانشگاه‌های ملی که از سوی دولت تاسیس و اداره می‌شوند، دانشگاه‌های دولتی که از سوی دولت محلی تاسیس و اداره می‌شوند و دانشگاه‌های خصوصی که از سوی موسسات آموزشی ترکیبی تاسیس و اداره می‌شوند.
در بحث پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها نیز دولت کره جنوبی با هدف گسترش حوزه اختیارات و استقلال دانشگاه‌ها، تنها پیش نیازهای حداقلی را تعیین کرده است و به اداره ثبت‌نام هر دانشگاه اجازه داده است تا با آزادی عمل و استقلال کامل، تمام شیوه‌های پذیرش استاندارد دانشجو اعم از آزمون سراسری، آزمون ارائه مقاله، بررسی صلاحیت علمی و تحصیلی و معرفی نامه‌ها را بکار گیرند که از این طریق حوزه اختیارات دانشگاه برای پذیرش دانشجو افزایش می‌یابد.
تا ماه آوریل 2010 میلادی، 411 دانشگاه در کره جنوبی به ثبت رسیده که شامل 179 دانشگاه جامع، 145 مدارس عالی دو سالانه، 40 دانشکده کارشناسی ارشد، 20 دانشگاه کامپیوتر و علوم سایبری، 11 دانشگاه صنعتی، 10 دانشگاه آموزشی و شش واحد دانشگاهی متفرقه می‌شود.
- مقاطع، رشته‌ها و انواع دانشگاه‌های کره جنوبی
1- دانشگاه‌ها هدف اصلی از تحصیل در دانشگاه،‌ آموزش افراد تا انجام تحقیقات عمیق دانشگاهی، ارائه فرضیه‌های علمی و ارائه راهکارهای مهم برای توسعه کشور و جامعه و بهبود مدیریت و رهبری است.
طول مدت دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کره چهار الی شش سال است که رشته‌هایی نظیر پزشکی، طب شرقی و دندانپزشکی هر کدام شش سال به طول می‌انجامند.
13 رشته تحصیلی نیز در کره جنوبی دارای ارزش مدرک علمی هستند که شامل ادبیات، حقوق،‌ الهیات، علوم سیاسی، اقتصاد، مدیریت بازرگانی، مدیریت اجتماعی،‌ تعلیم و تربیت، کتابداری، علوم، مهندسی، دندانپزشکی،‌ طب شرقی، داروسازی، پرستاری، کشاورزی، دامپزشکی، علوم شیلات،‌ هنرهای زیبا و موسیقی می‌شوند. عموما برای فارغ‌التحصیلی در رشته‌های دانشگاهی در کره جنوبی نیاز به گذراندن 140 واحد درسی است و مدرک کارشناسی به دانشجویانی اعطا می‌شود که موفق به گذراندن واحدهای مشخص شده از سوی دانشگاه مربوطه بشوند.

2- مدارس عالی دو سالانه مدارس عالی دو سالانه با هدف ارائه برخی رشته‌های خاص نظیر علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی،‌ مهندسی، هنرهای نمایشی، آموزش جسمانی و سلامت راه‌اندازی شده‌اند و حداقل دوره‌های تحصیلی در آنها دو الی سه سال است. دانشجویان مدارس عالی دو سالانه برای فارغ‌التحصیلی نیازمند پشت سر گذاشتن 80 واحد و دانشجویان مدارس عالی سه ساله نیز مستلزم گذراندن 120 واحد درسی هستند و مدرک دیپلم این موسسات به دانشجویانی اعطا می‌شود که موفق به کامل کردن دوره‌های تحصیلی و پشت سر گذاشتن واحدهای تعیین شده از سوی این مدارس بشوند. افرادی که از مدارس عالی فارغ‌التحصیل شوند در دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های صنعتی و دانشگاه‌های آزاد و غیرحضوری پذیرفته می‌شوند.

3- دانشکده‌های کارشناسی ارشد (تحصیلات تکمیلی) دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی با هدف تعقیب جدی‌تر اهداف آموزش عالی و افزایش قابلیت انجام تحقیقات علمی و پرورش استعدادهای خلاق تاسیس شده‌اند. این دانشکده‌ها به دانشکده‌های جامع تحصیلات تکمیلی و تحقیقات علمی (پژوهش محور) و دانشکده‌های جامع تحصیلات تکمیلی آموزش محور تقسیم می‌شوند.

4- دوره تحصیلی کارشناسی ارشد دوره زمانی مورد نیاز برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد دو سال یا بیشتر است. دانشجویان این مقطع عموما باید 24 واحد اخذ کنند که پس از پشت سر گذاشتن واحدهای تعیین شده و قبولی در آزمون‌های مربوطه، نسبت به ارائه پایان‌نامه اقدام می‌کنند که این پایان‌نامه باید دست‌کم مورد پذیرش و قبولی سه ممتحن واقع شود.
5- دوره دکتری مدت زمان تحصیلی مورد نیاز برای اخذ مدرک دکتری سه سال یا بیشتر است. دانشجویان این مقطع معمولا باید 36 واحد درسی را پشت سر بگذارند و پس از پشت سر گذاشتن واحدهای تعیین شده و آزمون جامع، می‌بایست رساله دکترای خود را ارائه دهند که این رساله برای اینکه مورد قبول واقع شود باید به تایید پنج استاد برسد.

6- دوره‌های فوق دکتری این دوره برای ادامه تحقیقات علمی پس از تکمیل دوره دکتری است. در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های کره جنوبی از بسیاری از محققان مقطع فوق دکتری برای انجام تحقیقات علمی دعوت به عمل می‌آورند.

- همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌های کره جنوبی
برخی از دانشگاه‌های کره مانند دانشگاه «یون سئی» در حال گشایش دانشکده‌های بین‌المللی جدید در راستای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد دانشجویان متقاضی هستند ضمن اینکه پنج دانشگاه آمریکایی نیز قصد دارند در کمپ جهانی دانشگاهی «سونگ دو» دانشکده احداث کنند.

- سال تحصیلی آموزشی در کره جنوبی
سال تحصیلی آموزشی در کره جنوبی از ماه مارس آغاز می‌شود اما بسیاری از دانشگاه‌ها دو بار در سال نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کنند که یک نوبت در ماه مارس و نوبت دیگر نیز در ماه سپتامبر است.
سال تحصیلی در کره جنوبی نیز به دو ترم تقسیم می‌شود که در خلال آن نیز یک تعطیلات تابستانی از ماه ژوئیه تا ماه اوت و یک تعطیلات زمستانی از ماه دسامبر تا فوریه گنجانده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.