جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ / ۰۶:۰۰
کد مطلب: 51353
۰

ورود به مدارس سمپاد؛ آزمونی که حاشیه ساز شد

ورود به مدارس سمپاد؛ آزمونی که حاشیه ساز شد
یکی دو سالی می‌شود که برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد سر و صدای زیادی به پا می‌کند، برگزاری آزمون امسال هم بعد از یک بار تعویق به دلیل شیوع ویروس کرونا از این قاعده مستثنی نبود.
 
آنطور که داوطلبان حضور در مدارس سمپاد از سوالات آزمون ورودی روایت می‌کنند، گویی امسال هم این آزمون پرحاشیه، برخی را پشت درب‌های مدارس سمپاد معطل نگاه داشته است و هنوز چاره‌ای برای حل و فصل آن نیست.

موضوعی که مشابه‌اش سال گذشته هم اتفاق افتاد و البته به حدی ماجرا پیگیری شد که سال گذشته آزمون تکمیل ظرفیتی برای پایه هشتم در نظر گرفته شد؛ تصمیمی که برای اولین بار رخ داد و در مدارس سمپاد که آزمون میان پایه ندارد به منظور جلوگیری از تضییع حقوق دانش آموزان آزمون ورودی برگزار شد.


برگزاری با تعویق آزمون ورودی و نگرانی دانش‌آموزان
آزمون ورودی مدارس سمپاد پایه‌های هفتم و دهم امسال با توجه به شیوع کرونا با تاخیر به جای ۲۷ تیر در روز‌های نهم و دهم مرداد برگزار شد و دانش آموزان با همان کارت‌های ۲۷ تیر امکان حضور در آزمون ورودی را پیدا کردند.
آزمونی که هرچند به دلیل برای حفظ سلامت دانش آموزان و داوطلبان ورود به مدارس سمپاد به تعویق افتاد، اما آنچه باعث نگرانی داوطلبان شده بود زمان اعلام نتایج و ثبت نام آن‌ها در مدارس بود ضمن آنکه در همان زمان هم زمزمه‌هایی از شروع دو هفته زودتر سال تحصیلی مطرح بود.

با وجود این شرایط فاطمه مهاجرانی رئیس سابق سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفت که برای اعلام نتایج باید همه بخش‌های مرتبط همکاری لازم را داشته باشند، اما با این وجود سعی می‌کنیم تا شهریور نتایج را اعلام کنیم که دانش آموزان مشکلی برای شروع سال تحصیلی نداشته باشند.

آنطور که رئیس سابق مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفته بود نتایج آزمون ورودی مدارس سمپاد در شهریور اعلام شد، اما به دلیل مشکلاتی که در روند برگزاری آزمون و سوالات وجود داشت باز هم دانش‌آموزان برای ورود به این مدارس به مشکلاتی برخورد کردند حتی در ثبت نام کتاب‌های درسی هم برخی تعلل کردند؛ چراکه هنوز مشخص نبود در کدام مدرسه ثبت نام و امکان ادامه تحصیل دارند.


آزمونی که با سوالات اشتباه برگزار شد
بعد از آن که آزمون ورودی مدارس سمپاد برگزار شد برخی دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها که در آزمون ورودی پایه هفتم شرکت کرده بودند نسبت به برخی سوالات انتقاد داشتند و این انتقاد آن‌ها در فضای مجازی دست به دست شد؛ چراکه آن‌ها معتقد بودند ۱۰ سوال آزمون دارای ۲ جواب صحیح بوده است.

با توجه به این موضوع قرار بر این شد تا این تعداد سوالات حذف شود و برخی از والدین معتقد هستند که معلوم نیست سازوکار حذف این سوالات چگونه می‌تواند بر نتیجه‌ای عادلانه بر اعلام نتایج داشته باشد.
در همین مورد خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت هم اعلام کرده بود که تصمیمات به‌گونه‌ای اتخاذ می‌شود که با حذف سؤالات مشکل دار یا به نوعی امتیاز دادن به دانش‌آموز در مواردی که دو پاسخ صحیح وجود داشت ترتیبی دهیم که هیچ دانش‌آموزی از این تصمیم متضرر نشود.


نگرانی‌هایی که بعد از شروع سال تحصیلی همچنان ادامه دارد
با وجود سازوکاری که آموزش و پرورش برای ساماندهی سوالاتِ دچار مشکل شده‌ی آزمون سمپاد در نظر گرفته بود، اما همچنان درحالی که حدود ۲ هفته‌ای از شروع سال تحصیلی جدید می‌گذرد خانواده‌ها نسبت به این موضوع اظهار نگرانی دارند.

البته هفته گذشته بود که جواب اعتراضات به آزمون مدارس سمپاد اعلام شد، اما همچنان خانواده‌ها و دانش آموزان از موضع خود کناره‌گیری نکردند و منتظر پاسخ قاطع برای این آزمون هستند.

برخی خانواده‌ها معتقدند حذف این سوالات و مشکلاتی که در طراحی وجود داشته است موجب شده تا تراز دانش آموز و رتبه او به شدت تغییر کند به حدی که او را از قبولی صد در صد در آزمون به یک داوطلب مردودی مبدل کرده باشد.

آنطور که شرایط نشان می‌دهد همچنان نگرانی و پیگیری اولیای دانش آموزان که شرکت کننده در آزمون ورودی مدارس سمپاد بودند ادامه دارد البته گویی آموزش و پرورش هم پیگیر رسیدگی به این وضعیت است و زمزمه‌هایی از بررسی شرایط و اتخاذ تصمیمی صحیح از سوی آموزش و پرورش و در راس آن سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در راه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!