پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۶
کد مطلب: 51441
۱

۷۵ درصد مبتلایان به اختلالات روانی از خدمات پزشکی استفاده نمی‌کنند

۷۵ درصد مبتلایان به اختلالات روانی از خدمات پزشکی استفاده نمی‌کنند
دکتر احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس به مناسب روز سلامت روان برگزار شد، گفت: به ازای هر ۴۵ هزار نفر در جهان یک روان‌پزشک داریم؛ که استانداردی برای این امر وجود ندارد و این مسئله در کشور‌های مختلف متفاوت است.
 
حاجبی در ادامه با بیان اینکه توزیع پزشک در کشور متوازن نیست، افزود: حدود ۷۵ درصد کسانی که مبتلا به اختلالات روان‌پزشکی هستند از خدمات پزشکی استفاده نمی‌کنند.

تغذیه تاثیر زیادی بر سلامت روان دارد
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: تغذیه سالم یکی از اصل‌های زندگی سالم است که اثرات مختلفی بر سلامت روان دارد. البته منظور از تغذیه سالم، تغذیه گران نیست. تغذیه تاثیر زیادی بر سلامت روان افراد جامعه دارد و کاهش اشتها و کاهش وزن از نشانه‌های جدی افسردگی محسوب می‌شود.
او با بیان اینکه ویروس کووید ۱۹ سلامت روان مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: هدف اصلی نظام سلامت باید تاثیر بیشتر بر روی سواد سلامت مردم باشد، زیرا شرایط خوبی در این زمینه نداریم.

حاجبی در ادامه بیان کرد: هیچ استانداردی نداریم که مشخص کند کشوری که میزان مشخصی از شیوع اختلالات روانی را دارد در سطح نرمال است و یا پر خطر. شعار امسال روز سلامت روان بر اساس آنچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است «سلامت روان برای همه، سرمایه گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر برای همه، همه جا» است.

او در ادامه درباره نحوه نظارت بر مراکز مشاوره و اعطای مجوز به آن‌ها بیان کرد: صدور پروانه‌های روان‌شناسی در اختیار سازمان نظام روان‌شناسی است و تمام افرادی که مدرک کارشناسی ارشد به بالای مرتبط در حوزه‌های مختلف روان‌شناسی داشته باشند می‌توانند مجوز راه اندازی مراکز مشاوره را بگیرند و به ارائه خدمت بپردازند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۲ هزار روان‌شناس در سطح اول مشغول ارائه خدمات به مردم کشور هستند.

او افزود: سازمان نظام روان‌شناسی که مجوز‌های مراکز مشاوره را صادر می‌کند مسئولیت نظارت بر این مراکز را برعهده دارد. سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برای اعطای مجوز به اساسنامه‌ای استناد می‌کند که مصوب مجلس شورای اسلامی است. با این وجود لازم است رسیدگی بیشتری بر این مراکز صورت بگیرد. در نظام روان‌شناسی و مشاوره مکانیزم‌های صدور پروانه سخت‌تر و نظارت‌ها بیشتر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت