جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ / ۲۰:۴۸
کد مطلب: 51510
۳

آسیب روانی کرونا بر زنان سه برابر مردان است

آسیب روانی کرونا بر زنان سه برابر مردان است
دکتر محبوبه خوزان روز چهارشنبه در گفتگویی افزود: کرونا علاوه بر وارد کردن آسیب‌های جسمی، از لحاظ روانی هم بشدت آسیب زا است، افزود: متاسفانه به دلایل مختلف بانوان از لحاظ روانی، آسیب پذیرترین گروه در برابر کرونا هستند.

وی با توضیح این که آسیب روانی می‌تواند به شکل افسردگی، اضطراب، کاهش اشتها، آشفتگی خواب و ضعف عمومی تظاهر یابد، بیان داشت: با توجه به این که زنان نقش‌های متعددی در زندگی و خانواده دارند، افزایش زمان در خانه ماندن اعضای خانواده و احساس مسئولیت مراقبت از کل خانواده توسط زنان سبب می‌شود تا آن‌ها تحت فشار بار اضافی ناشی از شیوع کرونا قرار بگیرند و آسیب پذیرتر شوند.

روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی بابل آسیب پذیری بانوان در خانواده‌های فقیر را به خاطر محدود بودن منابع حمایتی بیشتر از سایر زنان توصیف کرد و افزود: وقتی منابع محدود می‌شود، زنان بیشتر در خطر از دست دادن شغل قرار می‌گیرند که این خود یک بار روانی سنگین برایشان محسوب می‌شود ضمن این که در خانواده هم استقلال مالی خودشان را از دست می‌دهند و بار روانی بیشتر می‌شود.

خوزان یکی دیگر از آسیب‌های روانی کرونا بر بانوان را به خاطر مسئولیت بارداری و زایمانشان دانست و توضیح داد: بارداری و زایمان یک واقعه مهم در زندگی است که خود به خود علت شناخته شده‌ای برای افزایش مشکلات جسمی و روانی زنان به شمار می‌رود و آنان را دچار استرس و آشفتگی می‌کند و این فشار روانی در پاندمی کرونا دوچندان می‌شود.

 هر چند گزارش ها‌ی اولیه در کرونا به نفع انتقال بیماری از مادر به جنین نبوده، ولی افزایش احتمال بروز فرم شدید بیماری در صورت ابتلا به ویروس در خانم‌های باردار، زایمان زودرس، سقط و اطلاعات ناکافی از ویروس می‌تواند استرس روانشناختی را در زنان باردار افزایش دهد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: بخش عظیمی از کارکنان سلامت در خط مقدم را زنان تشکیل می‌دهند که به دلیل ترس از انتقال بیماری به خانه، بسیاری از آنان مجبور به اقامت‌های طولانی در محل کار به دور از خانواده و فرزندان شده اند که آسیب روانی برایشان در پی دارد.

وی ادامه داد: زنانی که کار خود را در منزل انجام می‌دهند در حال حاضر با محدودیت‌های ایجاده شده مجبور به گذراندن زمان بیشتری برای تربیت فرزندان، وظایف خانه داری و مراقبت از کل خانواده هستند که باعث افزایش افسردگی فیزیکی و استرس اضافه در خانه برایشان شده است.

روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی بابل از افزایش خشونت خانگی به عنوان یکی از آسیب‌های کرونا یاد کرد و توضیح داد: به دلیل اعمال قرنطینه خانگی در زمان کرونا، آمار خشونت خانگی در دنیا افزایش یافته است و بانوان یکی از قربانبان اصلی خشونت‌های خانگی هستند که این وضعیت علاوه بر افزایش آسیب‌های فیزیکی مثل بیماری‌های قلبی، درد مزمن و مشکلات گوارشی، افزایش بیماری‌های روان پزشکی نظیر اختلالات خلقی، اضطرابی، استرس پس از سانحه و سوء مصرف مواد را برایشان در پی داشته است.

شنیدن مکرر اخبار نگران کننده
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از تبعات شیوع کرونا را افزایش انتشار اخبار نگران کننده در رسانه‌ها و در تعاملات اجتماعی دانست و گفت: بدتر شدن بحران اقتصادی، گذراندن تمام وقت با یکدیگر در فضای قرنطینه در حالی که به طور دائم اخبار نگران کننده ارائه می‌شود، سبب افزایش سطح استرس و به دنبال آن افزایش رفتار‌های پرخاشگرانه شده و این امر از دلایل مختلف افزایش خشونت خانگی در دوران پاندمی است.

وی با اشاره به اینکه زنان ستون فقرات خانواده و جامعه هستند و با استعداد ویژه خود می‌توانند کیفیت بخش‌های مختلف را به طور همزمان حفظ کنند، افزود: باید در سطح سیاست گذاری‌ها برنامه‌ای جهت کاهش خشونت‌های خانگی و سایر مسائل ذکر شده برای زنان طراحی شود.

دکتر خوزان اظهار داشت: کاستن از فشار بر زنان شاغل از طریق فراهم آوردن امکانات مراقبت از کودکان و کاهش تبعیض‌های شغلی، تقسیم عادلانه وظایف میان اعضای خانواده به منظور کاهش فشار اضافه روی زنان، حفظ ارتباطات اجتماعی، ورزش و رژیم غذایی سالم، حرف زدن در مورد احساسات می‌تواند در کاهش آسیب به بانوان کمک کننده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ