چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۷:۵۲
کد مطلب: 51592
۲

آیا «هورمون عشق» کلید درمان کووید ۱۹ است؟

آیا «هورمون عشق» کلید درمان کووید ۱۹ است؟
همه‌گیری ویروس"سارس- کوو-۲ این نکته مهم را یادآوری می‌کند که بهترین، ارزان‌ترین و موثرترین راه برای پیشگیری از شیوع ویروس‌ها، شستشوی مکرر دست‌هاست.

از سال ۲۰۰۸ تاکنون، روز جهانی شستشوی دست، روز گوشزد کردن اهمیت شستن دست‌ها با آب و صابون در خانه، جامعه و سراسر جهان است. این یادآوری مهمی است زیرا تعدادی از بیماری‌های عفونی توسط دست‌های آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند؛ عفونت‌های دستگاه گوارش، مانند سالمونلا و عفونت‌های تنفسی، مانند آنفلوانزا و سارس-کوو-۲ از آن جمله‌اند.

این نکته ثابت شده که آموزش شستن دست در جامعه می‌تواند:
-  باعث کاهش ۲۳ تا ۴۰ درصدی موارد ابتلا به اسهال بخصوص در افراد دارای ضعف سیستم ایمنی شود.
- بیماری گوارشی دانش آموزان را ۲۹ تا ۵۷ درصد کاهش دهد. بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی را در جمعیت عمومی حدود ۱۶ تا ۲۱ درصد کاهش دهد.

- از ابتلای افراد به میکروب‌هایی که قبلاً در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم بوده و درمان آن‌ها مشکل است، جلوگیری کند.
اما چه زمانی باید دست‌ها را حتما شست؟ بعد از توالت، یا تعویض پوشک نوزادان، قبل، حین و بعد از تهیه غذا، بعد از دست زدن به گوشت خام، قبل از صرف غذا، قبل یا بعد از مواجهه با بیمار، بعد از سیگار کشیدن، بعد از باغبانی، بعد از لمس حیوانات خانگی.

افرادی که صابون باعث تحریک پوستی در آنها می‌شود، باید بدانند که صابون‌ها PH متفاوتی دارند و ممکن است خنثی، کمی قلیایی یا کمی اسیدی باشند. همچنین عطرهای موجود در صابون ممکن است باعث تحریک پوست شوند. بنابراین در صورت حساسیت پوستی، صابون را تعویض کنید.

فراموش نکنید که همه صابون‌ها به یک اندازه در از بین بردن بیماری موثر هستند. صابون آنتی‌باکتریال هیچ مزیتی نسبت به صابون معمولی ندارد.
 
چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند؟
تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین سد دفاعی در برابر ابتلا به این بیماری است و مرکز کنترل و کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) توصیه می‌کند که همه افراد و نوزادان بالای شش ماه، این واکسن را دریافت کنند، البته به استثنای برخی موارد نادر.

به گزارش بیزینس اینسایدر و  طبق اعلام CDC برخی از علائم واکنش آلرژیک به واکسن آنفلوانزا عبارتند از تورم صورت بخصوص اطراف چشم و دهان، احساس ضعف، سرگیجه، رنگ پریدگی، افزایش ضربان قلب و مشکل در تنفس. اگر این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

خوشبختانه، خطر واکنش آلرژیک شدید به واکسن آنفلوآنزا، ۱.۳ در یک میلیون است. افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند بیشتر در معرض واکنش آلرژیک شدید هستند. اما برخی دیگر از افراد نیز ممکن است به مواد نگه‌دارنده واکسن واکنش نشان دهند که آنهم بسیار نادر است.

البته بنا به تاکید متخصصان، تقریبا هر فردی که به تخم‌مرغ آلرژی دارد نیز می‌تواند در برابر آنفلوآنزا واکسینه شود. بیشتر واکسن‌ها و اسپری‌های بینی آنفلوآنزا حاوی مقدار کمی از پروتئین‌های تخم‌مرغ مانند اوالبومین هستند. مطالعات نشان داده‌اند، واکنش‌های آلرژیک شدید به واکسن در میان افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، بعید است. با این حال اگر در اثر خوردن تخم‌مرغ دچار ناراحتی تنفسی، سبکی سر، تورم زیر پوست و استفراغ می‌شوید، باید واکسن را تحت نظارت دقیق پزشک در یک محیط درمانی دریافت کنید. فقط در صورتي كه قبلاً به شدت نسبت به تزريق آنفلوآنزا واكنش نشان داده باشيد، بايد از دریافت واكسن آنفلوآنزا پرهيز كنيد.

سندرم گیلن‌باره نیز یک واکنش بسیار نادر دیگر نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزاست و فقط یک یا دو نفر در هر یک میلیون نفر ممکن است بعد از تزریق واکسن، این عارضه را تجربه کنند. این سندرم باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما به اعصاب بدن حمله کند و در نتیجه علائمی مانند گزگز یا بی‌حسی ایجاد شود.

اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به سندرم گیلن‌باره به طور کامل بهبود می‌یابند و نرخ ابتلا به سندرم گیلن‌باره بین افراد واکسینه شده و واکسینه نشده برابر است. با این وجود، به دلیل احتمال ارتباط بین تزریق واکسن و ابتلا به این سندرم، افرادی که قبلا طی ۶ هفته پس از دریافت واکسن، به سندرم گیلن‌باره مبتلا شده‌اند، نباید دیگر از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند.


آیا «هورمون عشق» کلید درمان کووید ۱۹ است؟
اکسی‌توسین؛ هورمونی که به اصطلاح به آن «هورمون عشق» می‌گویند، به عنوان یک راه درمانی برای کووید ۱۹، در دست بررسی است.
به گزارش مدیسین نت؛ طوفان سیتوکین؛ یکی از جدی‌ترین عوارض آلوده شدن با عفونت کووید ۱۹ است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود از جمله کبد و ریه حمله می‌کند.

طوفان‌‌های سیتوکین می‌‌توانند افراد تمام گروه‌های سنی را تحت‌‌تأثیر قرار دهند؛ همچنین، طوفان‌‌های سیتوکین یکی از عوارض بیماری‌های خودایمنی مختلف نظیر لوپوس و بیماری استیل (فرمی از آرتریت) است.

قبلا ثابت شده بود که هورمون اکسی‌توسین که در مغز تولید می‌شود و در تولیدمثل و زایمان نقش دارد، التهاب بدن ناشی از طوفان سیتوکین را نیز کاهش می‌دهد.

در مطالعه‌ای جدید، محققان دانشگاه تولدو در اوهایو دریافتند که به طور خاص، نوعی دارو به نام کاربتوسین که عملکردی شبیه به اکسی‌توسین دارد، ممکن است باعث فعال شدن سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T شود که نقش مهمی در پاسخ ایمنی دارند. سلول‌های T به طور مستقیم به سلول‌های آلوده به ویروس و سلول‌های سرطانی حمله می‌‌کنند و با تولید پروتئین خاص به نام پرفورین، منافذی در این سلول‌‌ها به وجود می‌آورند و موجب نابودی آن‌‌ها می‌شوند. علاوه بر این، تاثیر کاربتوسین نیز مشابه لوپیناویر است؛ داروی ضد رترو‌ویروسی تحت مطالعه به عنوان درمانی برای کووید ۱۹.

به گفته محققان، همه این عوامل نشان می‌دهد که اکسی‌توسین ممکن است به عنوان یک درمان هدفمند برای طوفان سیتوکین در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مفید باشد.

نتایج این مطالعه اخیرا به صورت آنلاین در ژورنال Physiological Genomics منتشر شده است.
 
حقایقی که باید در مورد پنومونی ریه بدانید
پنومونی ریه یا ذات‌الریه عفونتی است که باعث می‌شود کیسه‌های هوا در ریه‌ها از مایع یا چرک پر شوند و نفس کشیدن را دشوار کنند.

به گزارش "انتشارات بهداشت هاروارد" (Harvard Health Publiching)؛ شایع‌ترین علائم این عارضه سرفه خشک، تب، لرز و خستگی است. علائم دیگر ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد در قفسه سینه باشد. تنگی نفس، گیجی، کاهش ادرار و سبکی سر از علائم شدیدتر عفونت است. در ایالات متحده، پنومونی ریه باعث مرگ سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر می‌شود.

با ادامه همه‌گیری عفونت کووید ۱۹ در سراسر جهان، ذات‌الریه به یک نگرانی بهداشتی بسیار جدی تبدیل شده است. علائم شدیدتر کووید ۱۹، مانند تب شدید، سرفه شدید و تنگی نفس، معمولاً به معنای درگیری قابل توجه ریه است. ریه‌ها می‌توانند در اثر عفونت کووید ۱۹، التهاب شدید یا پنومونی باکتریایی ثانویه، آسیب ببینند.

بیشتر موارد ذات‌الریه ویروسی نسبتاً خفیف است، اما پیر و جوان هر دو در معرض خطر هستند. کودکان خردسال و افراد مسن (بالای ۶۵ سال) بیشترین خطر ابتلا به ذات‌الریه و عوارض ناشی از آن را دارند.

ذات‌الریه می‌تواند از فردی به فرد دیگر از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. اگرچه این عارضه واکسن دارد اما دستیابی به آن برای برخی جمعیت‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست. با این حال مواردی وجود دارد که می‌توانید به جای دریافت واکسن  از آنها پیروی کنید تا از بیماری مصون بمانید:
- از استعمال سیگار خودداری کنید.
- دست‌های خود را روزانه چندین بار با آب گرم و صابون بشویید.
- تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض افرادی که بیمار هستند خودداری کنید.
- استراحت کافی داشته باشید.
- رژیم غذایی سالم داشته باشید که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، فیبر و پروتئین بدون چربی باشد.
- دور نگه داشتن کودکان و نوزادان از افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ممکن است به کاهش خطر ابتلای آنها کمک کند.
- از تماس با افراد سیگاری دوری کنید.
- اگر از قبل سرما خورده‌اید و نگران تبدیل شدن آن به ذات‌الریه هستید، در مورد اقدامات پیشگیرانه‌ با پزشک خود صحبت کنید.
-  پس از بهبودی از سرماخوردگی یا عفونت ویروسی دیگر حتماً استراحت کافی داشته باشید.
- از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید.
- برای تقویت سیستم ایمنی بدن از مکمل‌هایی مانند ویتامین C و زینک استفاده کنید.
 
  •  14.10.2020
    نویسنده الینا فرهادی
مرجع : دویچه وله
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...