شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۳
کد مطلب: 51630
۰

کودکان چقدر می توانند از موبایل و تلویزیون استفاده کنند؟

کودکان چقدر می توانند از موبایل و تلویزیون استفاده کنند؟
در دو دهه گذشته سن شروع به استفاده از رسانه‌های جدید بسیار کاهش یافته است. اگرچه در این مدت سهم تماشای تلویزیون کاهش یافته اما سهم استفاده از دیگر رسانه‌های جدید در کودکان زیر هشت سال به شدت افزایش یافته است.

با توجه به تاثیرات استفاده از این رسانه‌ها و ابزارهای جدید در کودکان؛ پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای اثر آن‌ها را بر اختلالات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی بررسی کردند. در انجام این مطالعه، «مهین اسلامی شهربابکی» و «پیام صالحی»؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمان و همکارانشان، مشارکت داشتند.

در این پژوهش که در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ انجام شد، ۲۷۴ نفر از کودکان پیش‌دبستانی شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته‌های این مطالعه در خصوص میزان استفاده از ابزارهای با صفحه نمایش (موبایل، تبلت و تلویزیون) نشان داد که ۷۶.۴ درصد از کودکان بررسی‌شده، بیشتر از دو ساعت از این ابزارها استفاده می‌کنند. در حالی که مطالعات تاکید بر محدود کردن زمان استفاده از ابزارهای با صفحه نمایش خصوصا در این رده سنی دارند. در پژوهش مشخص شد پسرانی که بیش‌تر از دو ساعت از رسانه‌ها استفاده می‌کردند، به طور قابل توجهی از دختران بیش‌تر است.

 همچنین سطح تحصیلات بالاتر و خانه‌دار بودن مادران، با استفاده بیشتر کودکان از رسانه ارتباط معنی‌دار داشت؛ اما این موضوع ارتباطی با سطح تحصیلات پدران نداشت.

در بررسی‌ها مشخص شد که اضطراب، رفتارهای ضد اجتماعی، اختلالات کلی رفتاری با استفاده روزانه بیشتر از دو ساعت کودکان از موبایل ارتباط واضحی دارد.

همچنین اختلالات رفتاری و رفتارهای پرخاشگرانه با میزان بالای ساعات استفاده از تلویزیون مرتبط است و استفاده بیش از دو ساعت از تبلت در روز با رفتارهای ضد اجتماعی ارتباط آشکاری دارد.

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به‌دست‌آمده و مشکلات هر یک از این ابزارها، به محدودسازی استفاده از همه رسانه‌ها در سن پیش‌دبستانی تاکید می‌کنند.

نتایج این مطالعه، مهر ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «ارزیابی میزان استفاده از رسانه‌های دیجیتال و ارتباط آن با اختلالات رفتاری در کودکان» در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، منتشر شده است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند