جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۶
کد مطلب: 52403
۰

سلامت اجتماعی در گرو پیشگیری و خود مراقبتی است

سلامت اجتماعی در گرو پیشگیری و خود مراقبتی است
سیدمهدی اعتمادی‌فر امروز _ چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه _ در اختتامیه کنفرانس آنلاین ملی امور اجتماعی در برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: وضعیت پاندمی کرونا باید در برنامه‌ریزی‌ها مد نظر قرار گیرد، چرا که ابعاد این موضوع در تمام موارد و ابعاد از جمله اقتصاد، آموزش و سلامت روان اجتماعی تأثیرگذار خواهد بود. وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین وجوهی که از این به بعد باید به آن پرداخته شود، بهداشت عمومی در جامعه است و شعار سلامت اجتماعی تقدم بر پیشگیری و خود مراقبتی است، در بحث سلامت اجتماعی باید به طور متمرکز به موضوع کرونا و سلامت همگانی توجه شود، زیرا پاندمی یک اتفاقی است که تمام برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 
رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بحران کرونا بر تمام موضوعات و برنامه‌ها به طور چشمگیر اثرگذار است، اما به طور اساسی سلامت اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، مهارت‌های مختلف از جمله الگوهای رفتاری و پوشش‌های مناسب برای عدم ابتلاء به کرونا در مواجه شدن با شرایط مختلف در دوران کرونا را باید بیاموزیم تا در امان بمانیم، سلامت دیگر تنها به فرد بستگی ندارد و درگیر اجتماع است و سلامت اجتماعی اساسی‌ترین وجه این مسئله است.

وی افزود: در شرایط فعلی سلامت اجتماعی بنیانی برای ارتباط با دیگران است و تمام حوزه‌ها از جمله حوزه‌های آموزشی و سیاسی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بنابراین مسئله اصلی برنامه هفتم توسعه در حوزه سلامت اجتماعی پرهیز از مفاهیمی کلیشه‌ای و پرداختن به مفاهیم مهم پساکرونایی است.

اعتمادی‌فر گفت: سلامت اجتماعی برخلاف برنامه‌های قبل شعاری و توخالی نیست و راهکارهای مشخص و مؤثری را می‌خواهد، مهم‌ترین آسیبی که پاندمی کرونا به کشور وارد کرده است، بحث فقدان مهارت‌ها در جامعه برای ایجاد تعامل بین فرد با افراد دیگر است که این موضوع در قرنطینه خانگی دوران کرونا به خوبی آشکار شد و افراد در کنار یکدیگر به مشکل برخوردند و توانایی مهارتی لازم را نداشتند.

وی ادامه داد: در دوران کرونا باید یک فضای متعادل را برای ارتباط با دیگران ایجاد کنیم تا از آسیب‌ها و مسائلی از جمله انواع خشونت و درگیری‌های روانی و اجتماعی پیشگیری شود، چرا که ممکن است پاندمی کرونا طولانی مدت شود.
مرجع : خبرگزاری ایمنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.