جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۱:۲۳
کد مطلب: 52499
۰

تنهایی چه تغییراتی در مغز ایجاد می‌کند؟

تنهایی چه تغییراتی در مغز ایجاد می‌کند؟
مطالعه‌ جدیدی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد که تنهایی تاثیرات شگرفی بر روی مغز دارد و مغز افرادِ تنها، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با مغز دیگر افراد دارد. در واقع حجم نواحی مختلف مغزی در این افراد متفاوت از افراد عادی است.

تیمی از محققین داده‌های تصویربرداری ام‌آر‌آی حدود ۴۰،۰۰۰ فرد میانسال را بررسی کرده‌اند و به نتایج جالبی در زمینه‌ تاثیر تنهایی بر مغز دست یافته‌اند. داده‌های مربوط به این افراد در بانک زیستی بریتانیا به اشتراک گذاشته شده است. دانشمندان ام‌آر‌آی افرادی که احساس تنهایی داشته‌اند را با دیگر افراد مقایسه کرده‌اند. آن‌ها چندین تفاوت در مغز افرادِ تنها، کشف کرده‌اند.

مغز در واقع شبکه‌ پیچیده‌‌ای دارد که در آن نواحی مختلف مغز به صورت ویژه با یکدیگر در ارتباط هستند. در این شبکه، مجموعه‌ای از نواحی مغز در برنامه‌ریزی آینده، تصورات و همچنین تفکرات در مورد دیگران نقش دارند.

محققین دریافته‌اند که در مغز افرادِ تنها، نواحی مختلف ارتباط بسیار محکمی با یکدیگر دارند و حجم ماده‌ خاکستری در نواحی مختلف مغز آن‌ها بیشتر از افراد معمولی است. تنهایی باعث بروز تفاوت‌هایی در «فورنیکس» نیز می‌شود. فورنیکس مجموعه‌ای از اعصاب است که سیگنال‌ها را از هیپوکمپوس به سمت شبکه‌ی مغزی انسان می‌رساند. در افرادِ تنها، ساختار این مجموعه بهتر حفظ شده است.

انسان‌ها از شبکه‌ مغزی برای یادآوری گذشته، برنامه‌ریزی آینده و تفکر استفاده می‌کنند. ساختار و عملکرد این شبکه ارتباط مستقیمی با تنهایی افراد دارد، زیرا افرادِ تنها بیشتر در مورد آینده تصوراتی دارند، خاطرات گذشته را بیشتر به یاد می‌آورند و امید دارند که در آینده بر تنهایی خود غلبه کنند.

«ناتان اسپرینگ» از دانشگاه مک‌گیل به‌عنوان نویسنده‌ی اول این مقاله، می‌گوید: «وقتی روابط اجتماعی مطلوب وجود نداشته باشد، انسان‌های تنها به سمت تصور داشتن این روابط سوق داده می‌شوند. ما می‌دانیم که این توانایی شناختی ارتباط مستقیمی با شبکه‌ی مغزی انسان دارد. بنابراین تمرکز این افراد بر تفکرات درونی خود به صورت طبیعی، باعث به کار افتادن عملکردهای طبیعی شبکه‌ی مغزی می‌شود.»

تنهایی اکنون یکی از مشکلات جدی برای سلامتی محسوب می‌شود و تحقیقات نشان داده است که انسان‌های پیری که در تنهایی به سر می‌برند، با احتمال بیشتری دچار بیماری‌هایی مانند زوال عقل می‌شوند. درک اینکه تنهایی چه تاثیری در مغز دارد، می‌تواند کلید پیشگیری از بیماری‌های اینچنینی باشد.

نتایج این مطالعه در مجله‌ی Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: امید محمدی
 
مرجع : مجله علمی ایلیاد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.