جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۹
کد مطلب: 53365
۱
افسردگی، اضطراب و مشکلات خانوادگی در صدر تماس‌‌ها با سامانه ۱۴۸۰

موارد مرتبط با "خیانت" و "تجاوز" تمایلی به مشاوره حضوری ندارند

موارد مرتبط با "خیانت" و "تجاوز" تمایلی به مشاوره حضوری ندارند
«لیلا کریمی فرشی» کارشناس سامانه ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سامانه ۱۴۸۰ گفت: خط مشاوره ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی خدمات مشاوره تلفنی را به صورت رایگان ارائه می دهد. از سال ۱۳۷۱ این سامانه فعالیت خود را آغاز کرده است، اما در یک سال گذشته به دلیل شرایطی که به خاطر شیوع کرونا در کشور ایجاد شد با اطلاع رسانی وسیعی که صورت گرفت، این خط جهت مدیریت اضطراب کرونا به مردم معرفی شد و تماس ها با خط ۱۴۸۰ افزایش پیدا کرد.
 
وی ادامه داد: خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ از ۸ صبح تا ۱۲ شب در تمام روزهای هفته خدمات مشاوره تلفنی به مردم ارائه می دهد و آنها می توانند بدون وارد کردن کد با خط ۱۴۸۰ تماس برقرار کنند و خدمات مشاوره در زمینه کودک و نوجوان، ازدواج و خانواده، تحصیلی تربیتی، اختلالات بالینی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و ...  را دریافت کنند. چنانچه در مواردی نیاز به مراجعه حضوری افراد باشد بعد از کسب مشاوره های تلفنی افراد به مراکزی که خدمات تخصصی یا حضوری ارائه می دهند ارجاع می شوند.

کارشناس مراکز ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا تماس های دائمی سامانه ۱۴۸۰ همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در آغاز کرونا بیشترین تماس ها در خصوص اضطراب و شرایط روحی افراد به دلیل عدم سوگواری و سوگ های ابراز نشده، قرنطینه و حضور کودکان و نوجوانان در خانه، تغییر شرایط تحصیلی و ... بود. در حال حاضر تماس هایی که با ۱۴۸۰ برقرار می شود، ناشی از پیامدهای ویروس کروناست.

کریمی فرشی تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه مشکلات روانی، افسردگی و اضطراب جزو بیشترین موارد در تماس‌های مردم با خط ۱۴۸۰ است و  همچنین درحوزه مشکلات روانی، اجتماعی و مشکلات خانوادگی در صدر تماس‌ها قرار دارد. این مشکلات خانوادگی اعم از مشکل با همسر یا اعضای خانواده و یا مشکل با خانواده‌های هر دو طرف است.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد این تماس‌ها نیاز به مراجعه حضوری دارند، گفت: در بحث مشاوره تلفنی سه فعالیت عمده انجام می شود که شامل راهنمایی، مشاوره و ارجاع است. در خصوص تماس‌هایی که با سامانه برقرار می‌شود تا جایی که امکان داشته باشد، مشاوره به صورت تلفنی است، اما در برخی مواقع مانند اختلالات روانی نمی‌توانیم، خدمات روان درمانی را به صورت تلفنی ارائه دهیم و این افراد حتما به مراکز مشاوره  حضوری ارجاع داده می شوند.

کارشناس مراکز ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص افرادی که قصد خودکشی دارند، امکان تماس با سامانه ۱۴۸۰ وجود دارد، تصریح کرد: در بیشتر موارد افکار خودکشی می‌تواند از علائم افسردگی یا اختلالات خلقی باشد و مواردی وجود دارد که افراد با افکار خودکشی با خط ۱۴۸۰ تماس می‌گیرند.

وی تاکید کرد: خط ۱۲۳ و اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی  جهت مداخله در موارد بحرانی نظیر خودکشی و کودک آزاری فعالیت می‌کنند.  

کریمی درباره فعالیت سامانه ۱۴۸۰ گفت: با شیوع کرونا ساعت فعالیت خط ۱۴۸۰ تا ساعت ۱۲ شب و همه روزهای هفته افزایش یافت تا مردم بتوانند راحت‌تر از خدمات این سامانه استفاده کنند. البته ممکن است در شهرهای بزرگ در زمان اوج تماس‌ها با سامانه افرادی هم پشت خط بمانند که می‌توانند در ساعات دیگری غیر از ساعات پیک تماس بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین افرادی که با سامانه ۱۴۸۰ تماس می گیرند، زنان هستند یا مردان؟ گفت: در آمارهای ما جمعیت زنانی که با خط ۱۴۸۰ تماس می‌گیرند، بالاتر از جمعیت مردان بوده است، اما جمعیت تماس گیرنده‌های مرد نیز آمار قابل توجهی بوده است.
 
کارشناس مراکز ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور درباره افزایش تماس‌های خطوط ۱۴۸۰ در طی یکسال گذشته تصریح کرد: هر رشدی که در بین تماس‌های برقرار شده با سامانه ۱۴۸۰ مشاهده می‌شود، نشانه رشد آن موضوع در جامعه نیست، بلکه به دلیل استفاده بیشتر از خدمات تلفنی در شرایط کنونی جامعه است. در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مردم ترجیح می‌دهند از خدمات مشاوره تلفنی بیشتر از حضوری استفاده کنند.

کریمی ادامه داد: پیش از کرونا بیشتر افرادی که با سامانه ۱۴۸۰  تماس می‌گرفتند، یا دارای معلولیت بودند یا محدودیتی برای خروج از منزل داشتند یا به خاطر اشتغال امکان حضور در مرکز حضوری را نداشتند و یا به دلیل مواردی خاص مانند خیانت یا تجاوز و موضوعاتی این چنینی تمایلی به ارتباط چهره به چهره با روانشناس یا مشاور نداشتند، اما در حال حاضر اکثر مردم که نیاز به دریافت خدمات مشاوره دارند، ترجیح می‌دهند از خدمات مشاوره تلفنی استفاده کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد