دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - 14 Jun 2021
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۸
کد مطلب: 53601
۵
۴

درگذشت دکتر محمود منصور استاد مطرح روانشناسی ایران+ زندگینامه

درگذشت دکتر محمود منصور استاد مطرح روانشناسی ایران+ زندگینامه
زندگینامه
محمود منصور
متولد سال ۱۳۰۹ خورشیدی در شهرستان اراک است. پس از به پایان رساندن دوره متوسطه در مدرسه دارالفنون تهران و احراز رتبه اول در امتحان اعزام دانشجو به اروپا، وی برای ادامه تحصیل عازم کشور سوئیس شد و در موسسه ژان ژاک روسو دانشگاه ژنو به تحصیل روانشناسی پرداخت. پس از اخذ مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف روانشناسی، دکترمنصور رساله خود در روانشناسی ژنتیک و بالینی را تحت نظر ژان پیاژه،روان شناس برجسته جهان گذراند.

وی در سال ۱۳۴۰ به ایران بازگشت و در سال ۱۳۴۴ وارد دانشگاه تهران شد. از فعالیت‌های دانشگاهی وی می توان از مدیریت موسسه تحقیقات دانشسرای عالی و مسئولیت تدوین آموزش روانشناسی در دانشگاه تهران نام برد.

در اواخر عمر خود عضو هیئت علمی (بازنشسته) دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بودند. منصور سال‌های به عنوان استاد روانشناسی در دانشگاه تهران دروس روان‌شناسی را تدریس کرد. وی نسبت به کارگیری لغات اصیل فارسی در ترجمه متون انگلیسی و فرانسوی روانشناسی مقید بود.

مدیریت فصل نامه‌های تحقیقات تربیتی دانشسرای عالی، نمای تربیت در انتشارات یونسکو، روان شناسی موسسه تحقیقات تربیتی به زبان انگلیسی و سردبیری مجله روان شناسی از دیگر فعالیت‌های علمی استاد محمود منصور است.

دو کتاب “ساخت، پدیدآیی و تحول شخصیت” و “روانشناسی ژنتیک، تحول روانی از تولد تا مرگ”دکتر منصور به ترتیب عنوان کتاب برگزیده را در هشتمین و هجدهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران کسب نموده اند. در سومین همایش چهره‌های ماندگار دکتر محمود منصور به عنوان چهره ماندگار روانشناسی کشور برگزیده شد.


گفتنی است در نخستین مراسم بزرگداشت روز روانشناس و مشاور كه عصر روز پنجشنبه نهم ارديبهشت ماه 1395 در تالار وحدت برگزار شده بود، از دکتر محمود منصور و تعدادي دیگر از پيشكسوتان و بزرگان روان شناسي كشور تقدير به عمل آمد:

 


او در دانشگاه ژنودانشکدۀ روانشناسی (موسسۀ ژان ژاک روسو)  تحصیلات دانشگاهی خود را به ترتیب زیر ادامه داد:
 
الف- تحصیلات
  • دیپلم عمومی مقدماتی
    دیپلم عومی روانشناسی ژنتیک (کودک،  نوجوان....)
    لیسانس روانشناسی عمومی و تحولی
    گواهی اختصاصی روانشناسی تجربی
    دیپلم اختصاصی روانشناسی بالینی
    دیپلم اختصاصی کاربرد روانشناسی در راهنمایی حرفه ای
    دکترای روانشناسی ژنتیک و بالینی
وی رسالۀ خود را در زمینۀ روانشناسی تجربی و بالینی با راهنمایی ژان پیاژه به پایان رساند.


ب- زندگی حرفه ای-  سازمانی:
  • روانشناس مرکز روانشناختی دانشگاه پلی تکنیک (امیر کبیر)
    مدرس هنرسرای عالی و پلی تکنیک
    روانشناس بالینی کانون هدایت کودک
    رئیس و روانشناس بالینی مرکز مشاهدات روانی
    استاد یار گروه روانشناسی دانشگاه تهران 1344
    رئیس مرکز تحقیقات دانشسرای عالی (دانشگاه تربیت معلم)
    دانشیار دانشگاه تهران در گروه روانشناسی 1348
    استاد دانشگاه تهران 1354
    استاد دانشگاه آزاد اسلامی مرکز علوم و تحقیقات
     
پ- مدیریت ها:
  • مدیریت گروه مبانی روانی در سه دوره
    رئیس مرکز مشاهدات روانی
    رئیس موسسۀ  تحقیقات دانشسرای عالی

     
ت- عضویت ها:
  • عضویت در هیئت ممیزۀ دانشگاه در دو دوره
    عضویت در شورای انتشارات دانشگاه تهران در دو دوره
    عضویت در شورای عالی انجمن اولیاء و مربیان
    عضویت در اتحادیۀ بین المللی روانشناسی
    عضویت در اتحادیۀ بین المللی بهداشت روانی
    عضویت در انجمن بین المللی روانشناسی بکار بسته

     
ث- فعالیتهای آموزشی:
  1. تدریس در دورۀ کارشناسی:
روانشناسی ژنتیک ، بزهکاری کودکان و نوجوانان، هوش ، روانشناسی بالینی (دانشکدۀ علوم تربیتی)، روانشناسی مرضی، بهداشت روانی، شخصیت، آزمونهای تشخیص اختلالات
  1. تدریس در دورۀ کارشناسی ارشد:
روانشناسی بالینی (تدریس در روانشناسی بالینی در کارشناسی ارشد برای نخستین بار در ایران در سال 1346)، راهنمائی حرفه ای، روانشناسی مرضی، روانشناسی بالینی، فرآیند های روانی، راهنمائی حرفه ای
  1. تدریس در دورۀ دکتری:
روانشناسی مرضی، روانشناسی بالینی تحولی، شخصیت
 
 
 
ج- شرکت در مجامع بین المللی و ارائۀ مقالات و گزارش تحقیق:
  • شرکت در کنگرۀ جرم شناسی کاراکاس تحت عنوان دفاع اجتماعی
    شرکت در کنگرۀ پیشرفت های آموزشی IEA))
    شرکت در کنگرۀ سالانۀ (IEA) در فرانکفورت آلمان 0گزارش تحقیق)
    شرکت در کنگرۀ سالانۀ (IEA) آمستردام در هلند (گزارش تحقیق)
    شرکت در کنگرۀ سالانۀ (IEA) بوداپست، مجارستان (گزارش تحقیق)
    شرکت در کنگرۀ پیشگیری جنایی در پاریس، فرانسه (ارائۀ مقاله)
    شرکت در کنگرۀ جهانی مسائل روانی در کپنهاک، دانمارک (ارائۀ مقاله)
    شرکت در کنگرۀ جهانی روانپزشکی و رشته های وابسته پاریس، فرانسه 1987 (ارائۀ مقاله)
    شرکت در کنگرۀ بین المللی روانشناسی مونترال کانادا 1996 (ارائۀ مقاله)
    شرکت در کنگرۀ جهانی بهداشت روانی هلسینکی، فنلاند 1997 (ارائۀ مقاله)
    شرکت در کنگرۀ بین المللی اولیاء و مربیان تهران 1379 (ارائۀ مقاله)
    شرکت در کنگرۀ بین المللی علوم روانشناختی تهران (ارائۀ مقاله)
    شرکت در کنگرۀ جهانی روانشناسی در استکهلم سوئد 2000 (ارائۀ مقاله)

     
چ- شرکت در مجامع علمی داخلی:
  • شرکت در کنگرۀ بهداشت روانی رامسر
    کنگرۀ گسترۀ کودکان استثنائی تهران، کنگرۀ بهداشت روانی ساری، کنگرۀ بزرگداشت پیاژه در دانشگاه تربیت مدرس، ارائۀ پنج مقاله در کنگره های مشهد، اصفهان، شیراز

     
ح- آثار) 1. مقالات):
  • ارائۀ مقالات در مجلات  بین المللی زیر:
(Rvue Psyche. Souology) ( Koznevele) (Binop) (Revue de Criminologie)
  • ارائۀ دو مقاله در مجلۀ سخن
    چهار مقاله در مجلۀ روانشناسی (دورۀ جدید)
    دو مقاله در مجلۀ علوم روانشناختی
    ارائۀ چندین مقاله در مجلات کودکان استثنائی و غیره
خ- آثار (2. کتابها):
  • احساس کهتری (انتشارات دانشگاه تهران)
    روانشناسی ژنتیک (انتشارات دانشگاه تهران)
    زمینۀ راهنمایی حرفه ای (انتشارات چهر، تهران)
    زمینۀ بزهکاری کودکان و نوجوانان (انتشارات جهر، تهران)
    ده مقاله در بارۀ مسائل روانی و پرورشی کودکان و نوجوانان (انتشارات دانشسرای عالی)
    تهیۀ پرسشنامه در پژوهش های اجتماعی روانی (موسسۀ تحقیقات دانشسرای عالی)
    پیشرفت مدارس در پرتو تحول روشهای آموزش و پرورش (انتشارات رشد)
    مسئلۀ هدایت شاگردان مدارس (انتشارات ابن سینا)
    شخصیت، ساخت، پدیدآیی و تحول (انتشارات دانشگاه تهران)
    گفتگوهای آزاد با ژان پیاژه (با همکاری) (انتشارات سمت )
    تربیت به کجا ره می سپرد؟ (با همکاری) (انتشارات دانشگاه تهران)
    روانشناسی بالینی (با همکاری) (انتشارات بعثت)
    دیدگاه پیاژه در گسترۀ تحول روانی (انتشارات بعثت)
    بیماریهای روانی (با همکاری) (انتشارات رشد)
    روانشناسی ژنتیک 2 (با همکاری) (انتشارات رشد)
    نقاشی کودکان، تست ترسیم خانواده (با همکاری) (انتشارات رشد)
    لغت نامۀ روانشناسی (با همکاران) (انتشارات ژرف)
    روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری،( تألیف جدید انتشارات سمت 1387)
 
د- فعالیتهای پژوهشی:
  1. پژوهش های شخصی
  • پیشگیری بزهکاری (اعتیاد)،  ارائه شده به کنگرۀ دفاع اجتماعی کاراکاس
    بررسی روانشناسی رانندگی در ایران، ارائه شده  به کنگرۀ پیشگیری جنایی، پاریس
    برسی نارساخوانی در کودکان ایرانی، ارائه شده  به کنگرۀ روانپزشکی و رشته های وابسته، پاریس
    بررسی تطبیقی پیشرفت های بالینی، ارائه شده به سمینار مرکز آلفرد بینه، پاریس
    بررسی تحول روانشناسی در ایران، ارائه شده  به کنگرۀ جهانی روانشناسی کانادا
    بررسی رفورم آموزشی به منزلۀ آموزش بهداشت روانی، ارائه شده به کنگرۀ جهانی بهداشت روانی، فنلاند
  1. پژوهش های مصوب:
  • بررسی تحول کودکان ایرانی بر اساس تحلیل نتایج بالینی و آماری، یک تست فرافکن تولیدی، طرح مصوب شورای تحقیقات دانشگاه تهران (مجری طرح)
    توان ذهنی و درک مفاهیم در دانش آموزان دورۀ ابتدایی در ایران
    شرکت در طرح بین المللی IEA  طرح مصوب شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش (همکار طرح)
ذ- انجام تعداد دیگری طرح پژوهشی شخصی و همکاری با طرح های پژوهشی
ر- امور فصلنامه ها:
  • مدیریت مجلۀ تحقیقات تربیتی دانشسرای عالی چهار سال
    مدیریت مجلۀ نمای تربیت در انتشارات یونسکو چهار سال
    مدیریت بولتن روانشناسی موسسۀ تحقیقات تربیتی به زبان انگلیسی چهار سال
    سردبیری مجلۀ روانشناسی از آغاز تا پاییز 77 (شش شمارۀ اول)
    سردبیر و مدیر مسئول و صاحب امتیاز مجلۀ علوم روانشناختی از 1380 تا کنون
ز- راهنمایی و مشاوره های نظری و بالینی
  • راهنمایی بیش از 50 رساله دوره های کارشناسی ارشد و دورۀ دکتری روانشناسی، کودکان استثنایی
    مشاور بیش از 20 رسالۀ دکتری و کارشناسی ارشد
    مدرس دوره های دکتری روانشناسی دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد اسلامی
    فعالیتهای بالینی تشخیص درمانگری به طور مستقیم و مستمر


     
ژ-  جوایز
  • جایزۀ هشتمین دورۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (1369)، کتاب شخصیت، انتشارات دانشگاه تهران
    جایزۀ هجدهمین دورۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (1379)، کتاب روانشناسی ژنتیک (تحول روانی از تولد تا پیری) انتشارات سمت
    پیشرفت مدارس در پرتو تحول روشهای آموزش و پرورش (انتشارات رشد) برندۀ جایزۀ بهترین کتاب سال
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
آلله رحمت السین
ابوالفضل رحمانی
Russian Federation
بنده افتخار داشتم از سال ۷۵ در دوره کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در رشته مشاوره دانشگاه تهران شاگرد شادروان استاد دکتر منصور بودم و درس ژنتیک و روانشناسی تحولی را با ایشان گذراندم و از ویژگی شاخص ایشان جدی بودن و علمی بودن ایشان بود حساسیت ویژه نسبت به تلفظ صحیح اصطلاحات روانشناسی داشتند و همیشه تاکید داشتند از واژه روانشناختی به جای روان شناسی استفاده نماییم در دوره ارشد هم یک درس خدمت ایشان شاگردی کرده و از اخلاق خوب ایشان بهره مند گشتم.
دکتر منصور چهره ماندگار روانشناسی و استاد دانشگاه تهران و شاگرد ژان پیاژه بودند .
روحشان شاد و یادشان تا همیشه گرامی باد.
ابوالفضل رحمانی
هاجرمرادی دوست
Iran, Islamic Republic of
بازگشت همه به سوی اوست
با عرض تسلیت به حضور خانواده روان شناسی و مشاوره کشور،من نیز طی سال های 63 تا 67 در دانشکده علوم تربیتی دانشکاه تهران،افتخار شاگردی در محضر ایشان و سایر اساتید مطرحی چون آقای دکتر افروز،شادروانان دکتر نبوی و دکترهومن و دکتر قاسم قاضی را داشته ام.
خاطرم هست که آن ایام ،ریاست دانشکده جناب آقای دکتر افروز همیشه با احترام خاصی از ایشان یاد می کردند و ما به طور عملی و الگوی زنده،مراتب ارادت آقای دکتر افروز به استاد خودشان را از نزدیک شاهد بودیم.روحشان شاد
هاجر مرادی دوست
Iran, Islamic Republic of
بازگشت همه به سوی اوست
دوره کارشناسی دانشگاه تهران طی سال های ۶۷_۶۳ برایم یک دوره تحصیلی ارزشمند محسوب می شود.خاطرم هست که آن ایام،ریاست دانشکده جناب آقای دکتر افروز همیشه با احترام خاصی از دکتر منصور یاد می کردند و ما به عینه مراتب ارادت آقای دکتر افروز به استادشان را از نزدیک شاهد بودیم.درترم هفتم،به همراه یکی از همکلاسی ها،قصد انتخاب دودرس تخصصی همزمان را داشتیم؛که از نظر آموزش دانشکده "نشدنی" بود.وارداتاق دکترمنصور شدیم؛ باابهت خاص وهمیشگی شان درخواست ما را شنیدند.از آن نگاه های عاقل اندرسفیه به ما انداختند :"کار نشد ندارد. ولی سودمندی این رویه در چیست؟" ما با این استدلال متقاعد شدیم،همچنین این خاطره یک درس ارزشمند برای مابقی سال های زندگی و حرفه ای ما به یادگار ماند.
هاجر مرادی دوست. خرداد هزاروچهارصد
سایکوپت؛ اختلالی برای اشخاص ضد اجتماعی
اروین یالوم؛ پادشاه داستان‌های روان‌درمانی
تکنیک شش کلاه تفکر چیست و چه کاربردی دارد؟
استرس والدین چه بلایی بر سر نوزادان می‌آورد؟
چرا دوست خوب دیگه پیدا نمیشه؟
اگر فرزند خردسال دارید این ترفندهای روانشناسی حتما به کارتان می‌آید
درگذشت دکتر محمود منصور استاد مطرح روانشناسی ایران+ زندگینامه
ویژگی های دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری + آدرس مراکز رفع مشکلات یادگیری
چرا باید روی یک پا ایستاد؟
چگونه ميتوانم كودكي را به فرزندي بپذيريم؟+آدرس سامانه و سئوالات متداول
با انواع مختلف استرس آشنا شوید
چطور با بزرگسالان بیش فعال می توان زندگی کرد؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.