پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۲
کد مطلب: 54006
۱

چه زمانی ارتباطات مجازی روی روابط حضوری خلل وارد می‌کند؟

چه زمانی ارتباطات مجازی روی روابط حضوری خلل وارد می‌کند؟
چه در سوپرمارکت، چه در مطب پزشک و چه هنگام شب در رختخواب، برداشتن موبایل و شروع به پیمایش در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌های متنی هر لحظه وسوسه‌انگیز است. اما کسی که این کار را در حضور یکی از دوستان نزدیک، یکی از اعضای خانواده یا شریک عاطفی‌اش انجام داده باشد، ممکن است گاهی احساس نادیده گرفته شدن، آزار یا حتی رانده شدن را در آن شخص ایجاد کرده باشد.

این مسئله بر اساس یک تحقیق در حال رشد در مورد "تکنوفرنس" یا دخالت پنهانی تلفن‌های هوشمند و سایر فن‌آوری‌هایی است که می‌تواند در تعاملات اجتماعی رودر رو ما باشد.

استاد روانشناسی دانشگاه آریزونا، دیوید سبارا و همکارانش در دانشگاه ایالتی وین در دیترویت، تحقیقات موجود در مورد تکنوفرنس را بررسی می‌کنند. آن‌ها توضیحی در باره‌ی چرایی تمایل انسان‌ها به سمت تلفن‌های هوشمند حتی وقتی آن‌ها را از روابط نزدیک خود دور می‌کنند، ارائه می‌دهند و دلیل آن را تاریخ تکاملی ما می‌دانند.

سبارا و همکارانش استدلال می‌کنند که انسان‌ها در برقراری ارتباط با دیگران سخت‌گیر هستند. در طول تاریخ تکامل، ما برای بقا به روابط نزدیک با شبکه‌های کوچک مانند خانواده و دوستان اعتماد کرده‌ایم. این روابط مبتنی بر اعتماد و همکاری بود و هنگامی ساخته می‌شد که افراد اطلاعات شخصی خود را فاش کرده و درمورد آن نسبت به دیگران پاسخگو باشند.

تلفن‌های هوشمند و دسترسی مداومی که آن‌ها به پیام‌های متنی و رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند، افشای اطلاعات شخصی و پاسخ دادن به دیگران در شبکه‌های اجتماعی را برای مردم بیش از هر زمان دیگری آسان می‌کند و این شبکه‌ها بسیار بزرگ‌تر از شبکه‌های اجداد ما هستند.

سبارا و همکارانش در مقاله خود، از این ایده که فناوری صرفاً جلب توجه می‌کند فراتر می‌روند، تا بیان کنند ممکن است بین تلفن‌های هوشمند و رفتار‌های اجتماعی که به شکل گیری و حفظ روابط نزدیک اجتماعی کمک می‌کنند، یک عدم تطابق تکاملی وجود داشته باشد.

سبارا بیان می‌کند: تلفن‌های هوشمند و امکانات آن‌ها زمینه‌های جدیدی را برای افشای اطلاعات مربوط به اینکه چه کسی هستیم و همچنین پاسخگو بودن به دیگران ایجاد می‌کنند و این ارتباطات مجازی ممکن است تأثیرات ناخواسته مخالف بر روابط فعلی ما داشته باشد.

وقتی حواستان به گوشی باشد، توجه شما تقسیم می‌شود درحالی که پاسخگویی به اطرافیان برای ایجاد صمیمیت، نیاز به توجه در اینجا و اکنون دارد.

سبارا و همکارانش می‌گویند که توجه تقسیم شده ممکن است منجر به تضاد در روابط شود. به عنوان مثال، در مطالعه‌ای بر روی ۱۴۳ زن متاهل استناد می‌شود که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها گزارش داده اند تلفن‌های همراه در روابط آن‌ها مداخله می‌کنند.

او معتقد نیست که گوشی‌های هوشمند همه بد هستند. در واقع، او و همکارانش اذعان می‌کنند که این دستگاه‌ها مزایای زیادی برای سلامتی و رفاه فراهم می‌کنند و ارسال پیامک، مسیری را برای ارتباط خوب به بسیاری از زوج‌ها ارائه می‌دهد، اما برای درک کامل و استفاده درست از آن دقت بیشتری لازم است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .