جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ / ۰۲:۰۸
کد مطلب: 55452
۱

اگر این نشانه ها را دارید قلبتان بزرگ شده است!

اگر این نشانه ها را دارید قلبتان بزرگ شده است!
در این عارضه ماهیچه ‌های قلب صدمه ‌دیده و در صورت پیشرفت بیماری، توانایی پمپاژ خون توسط قلب کاهش پیدا می ‌کند. در واقع هر دلیلی که باعث شود قلب از اندازه طبیعی خود بزرگ ‌تر شود در عملکرد این اندام حیاتی تأثیر نامناسب خواهد داشت. در اکثر موارد، بزرگ شدن قلب غیرطبیعی و با مشکلات قلبی - عروقی همراه است.
 
علائم بزرگ شدن قلب
در بیمارانی که به عارضه بزرگ شدن قلب مبتلا می ‌شوند، شایع ‌ترین شکایت بالینی، درد سینه است. در درجه بعد تنگی نفس و تپش قلب می‌ تواند نشانه ‌هایی از ایجاد این عارضه باشد. به طور کلی در افرادی که به بیماری ‌های کاردیومیوپاتی، هموکروماتوز، آنمی یا کم‌خونی، چاقی، شاگاس، تالاسمی ماژور، دیفتری، پرکاری تیروئید، آمیلوئیدوز، کم‌ خونی سلول داسی شکل، بیماری کاوازاکی، سندرم ترنر، پریکاردیال افیوژن مبتلا هستند، عارضه بزرگ شدن قلب، بیشتر دیده ‌می ‌شود.

اگر این بیماری تا جایی پیشرفت کند که قلب توانایی پمپاژ خون را به‌ خوبی نداشته باشد، فرد ممکن است علائم زیر را احساس کند: تنگی نفس (به خصوص در حین فعالیت یا دراز کشیدن در یک سطح صاف)، فشار یا درد قفسه سینه، ورم پاها، اضافه‌ وزن به ‌ویژه در بخش میانی بدن، احساس خستگی، سرگیجه یا احساس سبکی در سر، تپش قلب یا از دست رفتن برخی ضربان‌ ها.

 عارضه بزرگ شدن قلب در افراد مختلف که به دلایل متفاوت ایجاد می ‌شود، با هم فرق داشته و متغیر است. گاهی اوقات قلب بزرگ ‌شده هیچ علائم و نشانه‌ ای ندارد. برخی افراد یک یا دو مورد از علائم را نشان می ‌دهند و برخی دیگر ممکن است همه علائم بیماری را احساس کنند.  

در عارضه خفیف بزرگ شدن قلب، نشانه ‌ها ممکن است تنها در صورت انجام  ورزش یا فعالیت‌ های سنگین رخ دهد. درحالی‌ که اگر شدت بیماری افزایش پیدا کرده باشد ممکن است این علائم در هر زمان حتی وقتی بیمار در حال استراحت است نیز دیده شود.

پیشگیری و درمان
در دنیای پزشکی اصلی مهم وجود دارد که بر اساس آن پیش از درمان هر بیماری نیاز به تشخیص درست وجود دارد. پزشک ممکن است با علائمی که بیمار می‌گوید بتواند این عارضه را تشخیص دهد اما در پرتونگاری قفسه سینه یا اکوکاردیوگرافی قلب بزرگ ‌شده، ضخامت ماهیچه‌ ها و عملکرد پمپاژ قلب کاملاً مشهود است. 

پزشک متخصص معمولاً درمان بیمار را با توجه به میزان پیشرفت بیماری و سابقه دیگر بیماری ‌هایی که فرد ممکن است داشته باشد انجام می‌ دهد. عملکرد قلب نیز موضوع مهمی است که در تصمیم‌ گیری برای درمان بزرگی قلب در نظر گرفته می ‌شود. در درمان این عارضه می‌ توان به  تغییر سبک زندگی که نقش مهمی در کنترل و بهبود بیماری دارد، اشاره کرد.

دارو درمانی نیز در بهبود این عارضه مفید خواهد بود و نکته مهم این است که افراد مبتلابه این بیماری باید داروهای تجویزشده توسط پزشک را دقیقاً طبق دستور مصرف کنند و دوز آن را تغییر نداده و بدون اطلاع پزشک مصرف دارو را قطع نکنند. معمولاً بیشتر افرادی که به مشکل قلب بزرگ ‌شده دچار هستند به درمان درازمدت برای کنترل این بیماری نیاز دارند. 

پیشگیری و کنترل فشارخون بالا، پیشگیری از کلسترول بالا و درنهایت کنترل دیابت مهم ‌ترین عوامل قابل‌ کنترل برای جلوگیری از آسیب ‌های قلبی ازجمله بزرگ شدن قلب هستند. علاوه بر آن تغییر سبک زندگی برای سلامت قلب یا مراقبت‌ های عمومی، تغذیه سالم و مناسب برای قلب، کنترل و داشتن وزن مناسب، داشتن آرامش و کنترل استرس، انجام ورزش و فعالیت ‌های جسمانی، خودداری از استعمال سیگار و مصرف مشروبات الکلی در پیشگیری از ایجاد این عارضه مفید خواهد بود. 


منبع: سیناپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...