پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ / ۰۲:۰۰
کد مطلب: 56160
۱

افراد قوی باید احساسات خود را کنترل کنند

افراد قوی باید احساسات خود را کنترل کنند
در حال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از افراد احساسات فرو خورده خود را در رابطه با بی‌عدالتی، اقدامات غیرمنصفانه، و تراژدی‌های جهانی ابراز می‌کنند.
 
با سر ریز شدن احساسات مردم به طور فزاینده‌ای حس می‌کنند که نیاز دارند شنیده و درک شوند. افراد قوی این را می‌دانند. توانایی ابراز و کنترل احساسات برای رشد، سلامت روان و سلامت جسم ضروری است. اما این احساسات باید کنترل شوند. نه به این معنا که ابراز نشوند، بلکه به این معنا که فرد یاد گیرید احساسات مثل امواج گذرا هستند و نیازی نیست به آن‌ها بچسبند.

در ادامه مطالب به ۵ روش کنترل احساسات در افراد قوی پرداخته شده است.

۱. به احساسات خود برچسب بزنید
لازم نیست درباره اینکه چرا احساس بخصوصی داشتیم و چطور ایجاد شد یک ماجرای طولانی بسازیم. فقط احساسش کردیم. اسم این احساس چیست؟
هوشیارتر شدن به لحاظ عاطفی می‌تواند بسیار مفید باشد. به عبارت دیگر، با نام انواع احساسات آشنا می‌شوید. همه ما طیفی از احساسات پیچیده را تجربه می‌کنیم. هرچه بتوانیم احساس خود را دقیق‌تر تشخیص دهیم بهتر است. اینکه بگوییم “دلخور” شدم به خوبی احساس ما را ابراز نمی‌کند. درحالی که اگر مثلا بگوییم احساس “طرد شدن” کردم معنای دقیق‌تری را می‌رسانیم.

۲. به نیاز‌های بدن خود احترام بگذارید
بدن و مغز شما ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در حال پردازش عواطف و احساسات شما هستند. شما باید این فشار و استرس را با ورزش کردن، خواب کافی، رژیم غذایی متعادل، و آبرسانی به بدن رها کنید.
مطالعات نشان می‌دهد این عوامل برای کمک به توانایی پردازش مغز ضرورت دارند. کمبود خواب، رژیم غذایی نامتعادل، یا عدم رها کردن استرس و فشار می‌تواند سطح اضطراب را افزایش و توانایی حل مسئله، تمرکز، و برنامه‌ریزی را کاهش دهد.

۳. احساسات خود را زیر سوال ببرید
بیشتر اوقات به احساسات و عواطف خود می‌چسبیم و فکر می‌کنیم باید معنای عمیق‌تری داشته باشند.خدای من، حتما به این خاطر در مورد امتحانم استرس دارم که آماده نیستم.

اما شاید دلیلش این باشد که همه امتحان‌ها باعث استرس می‌شوند، چرا که افراد را وادار به عمل می‌کنند و این احساس برای برانگیختن ما جهت اقدام کردن ایجاد می‌شود. بدن یک حس اضطراب جسمانی ایجاد می‌کند تا آن فشار اضافی لازم را به شما وارد سازد. بنابراین، فقط چند نفس عمیق بکشید، و جسم خود را آرام سازید، زیرا ذهنتان هم از آن پیروی خواهد کرد.

بعلاوه همیشه از خودتان بپرسید که به این احساس نیاز دارید یا اینکه دارد به شما آسیب می‌زند. برای مثال برای دفاع فیزیکی از خود به خشم نیاز دارید، اما دلیلی ندارد همیشه با خشونت واکنش نشان دهید.


۴. به چیز‌های منفی فکر نکنید، به مثبت‌ها بچسبید
افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند معمولا روی ناراحتی خود یا نکات منفی زندگیشان تمرکز می‌کنند. بعد این اتفاقات را به خصوصیات منفی نسبت می‌دهند که در مورد خودشان سراغ دارند، به این ترتیب احساساتی منفی را در خود پرورش می‌دهند. به این کار نشخوار ذهنی می‌گویند.

افراد قوی می‌دانند که عکس این موضوع نیز ممکن است. آن‌ها فهرستی از نکات مقبت اطراف خود تهیه می‌کنند. چه بسا آن‌ها را در طول هفته مجسم کنند، در یک دفترچه یادداشت کنند، یا یک فهرست شکرگذاری تهیه کنند. نوشتن نه تنها راهی عالی برای ابراز احساسات است، بلکه مفاهیم و افکار را وارد حافظه می‌کند. هرچه خاطرات مثبت‌تری را به یاد بیاورید احتمال نسبت دادن احساسات به یک رخداد منفی کمتر می‌شود.

۵. کار‌هایی را انجام دهید که خوشحالتان می‌کند
افراد قوی برای تقویت توانایی خود در داشتن احساسات خوب، از ابزار‌هایی استفاده می‌کنند. یکی از این ابزار‌ها گنجاندن چیز‌های کوچکی است که سطح دوپامین در بدن را افزایش داده یا احساس خوب را تکثیر می‌کنند. برای مثال، روز خود را با بلند کردن دستهایتان رو به آسمان و هدیه دادن یک لبخند بزرگ به دنیا آغاز کنید. ابزار دیگری که آن‌ها استفاده می‌کنند گوش دادن به موسیقی است که باعث می‌شود دلتان بخواهد برقصید یا آواز بخوانید، یا باعث می‌شود حس کنید یک ابرقهرمان هستید.

شما هم می‌توانید از این پنج روش کنترل احساسات در افراد قوی استفاده کنید و عنان عواطف و احساسات خود را به دست بگیرید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن