پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۴۱
کد مطلب: 56877
۳

تعریف فناوری سلامت جیست ؟

تعریف فناوری سلامت جیست ؟
سیدشمس الدین زرین
تعریف فناوری سلامت Health technology  
فناوری سلامت مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی چنین بیان شده است: " کاربرد سازمان‌یافته دانش و فناوری و مهارت‌های استفاده از دستگاه‌ها، داروها، واکسن‌ها به منظور توسعه سیستم‌ها و روش‌های حل مسائل بهداشتی و بهبود کیفیت سلامت و زندگی مردم".  فناوری سلامت شامل داروها، دستگاه‌ها، روش‌ها و سیستم‌های سازمانی، استفاده شده در مراقبت‌های سلامت و بهداشت می‌باشد.

به گزارش میگنا تغییرات سریع در حوزه  فناوری­ های پزشکی و در دسترس بودن تجهیزات تشخیصی و درمانی با فناوری پیشرفته، همراه با تغییر الگوی عملکرد کادر پزشکی، شیوه ارائه خدمات بهداشتی امروزی را متحول کرده است. بدون شک، فناوری پزشکی برای سلامت مردم و بهبود کیفیت زندگی ضروری است؛ نوآوری­های جدید و تولید محصولات و تجهیزات مدرن توانسته است میلیاردها دلار به اقتصاد کشورهای تولید کننده این محصولات کمک می کند
تجربه همه­ گیری بیماری کرونا و تلاش شرکت­ها و موسسات بزرگ و کوچک علمی و تحقیقاتی در جهان برای ساخت و تولید واکسن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-19 یک مثال بارز از نقش فناوری و به ویژه زیست­ فناوری در مقابله با بیماریهای واگیر و کشنده است. در ارتباط با نقش فناوری برخی تا آنجا پیش می روند که می­گویند که علم پزشکی در دنیای مدرن کنونی بیش از هر زمان دیگر متکی به فناوری­های زیستی و ساخت و تولید محصولات دانش­ بنیان در حوزه صنعت سلامت است. در حال حاضر پزشکان و متخصصین مختلف در حوزه­های مختلف علوم پزشکی از طیف گسترده ای از این فناوریها استفاده می کنند.
به طور کلی فناوری­های سلامت را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:
فناوریهای حوزه پیشگیری
فناوری­های حوزه تشخیص،
فناوریهای حوزه درمان
فناوری­های حوزه توانبخشی و مراقبت بیماران از خود
فناوری­های مرتبط با حوزه تحقیقات و مطالعات علمی
این نکته را باید در نظر داشت که با رشد و توسعه تکنولوژی پزشکی امروزی پیشرفته تر شدن روش­ها و ابزارهای پیشگیری، درمان و توانبخشی، با وجود اثربخشی بیشتر به کارگیری این روش­ها، در بسیاری از موارد دریافت این خدمات پزشکی پرهزینه و گرانتر از همیشه است.

علاوه بر این، تقاضای روزافزونی برای استفاده از امکانات مراقبت های بهداشتی، تشخیصی و درمانی با تکنولوژی بالا وجود دارد که این امر می­تواند با بالا بردن سطح تقاضا نابرابری­هایی را در زمینه عدالت اجتماعی در دریافت خدمات سلامت و دسترس بودن آنها برای همگان ایجاد کند.
به گزارش میگنا و از دیگر سو در سالهای اخیر فشار فزاینده ای از طرف مردم و گروه­های سیاسی و اجتماعی بر دولت­ها برای اتخاذ تصمیمات صریح­تر به منظور تامین منابع لازم برای ارایه مراقبت های بهداشتی و نظام سلامت و به کارگرفتن فناوری­ها نوین اعمال شده است. تجربیات چند سال اخیر در زمینه تولید، تجاری سازی و به کارگیری و استفاده از فناوری­های نوین پزشکی بیانگر آن است که دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی باید نقش سنتی خود در انجام آموزش و تحقیقات پایه را تعدیل نموده و به سمت استفاده کاربردی از دانش و فناوری در تولید و ساخت و به کارگیری از تجهیزات و محصولات مورد نیاز جامعه قدم بردارند.
در توسعه یک فناوری جدید در حوزه مراقبت های بهداشتی و نظام سلامت، مهمترین مسئله شناخت تأثیرات بالقوه آن فناوری بر جامعه و میزان پاسخگویی به نیازهای آنها است. سوال مهم این خواهد بود که آیا اثربخشی فناوری جدید به اندازه­ای هست که پاسخگوی هزینه­ های تولید بوده و آیا مردم و جامعه پزشکی از این فناوری استقبال نموده و از آن استفاده خواهند کرد یا نه؟


منابع:
Tan, L. and K. Ong, The impact of medical technology on healthcare today. Hong Kong Journal of Emergency Medicine, 2002. 9(4): p. 231-236.
Kent DL, Larson EB. Disease, level of impact, and qualityof research methods. Three dimensions of clinical efficacyassessment applied to magnetic resonance imaging. InvestRadiol 1992;27(3):245-54.
2. Perez CA. Methodology of research and practice for thethird millennium: evidence-based medicine. Rays 2000;25(3):285-308.
Ronald R Long. A little technology goes a long way.Healthcare Financial Management; Dec, 2001.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ