پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۱
کد مطلب: 56955
۳
ارتقاء دانش سلامت

ماساژ و لاغری

برهان ولد بیگی
ماساژ و لاغری
رابطه ماساژ و لاغری
 به گزارش میگنا یک "ماساژ عالی"،خستگی بدن را برطرف کرده و موجب شادابی  می‌شود. بعضی افراد هم به منظور ‌"لاغرشدن"، از ماساژ استفاده می‌کنند.هنگام بروز درد و بعد از فعالیت‌های سنگین می‌توان از ماساژ استفاده کرد.

ماساژ به‌منظور کاهش موقتی درد،اضطراب، افسردگی و فشار خون، افزایش ترشح اندورفین، بهبود جریان خون و بهبود وضعیت خواب انجام می‌شود؛ همچنین موجب بهبود گردش مواد مغذی در بدن و افزایش سوخت‌وساز  آن میشود.

بعد از ورزش، انجام ماساژ موجب دریافت ریزمغذی‌ها و ترمیم عضلات می‌شود. این روند منجر به دفع مواد زاید تجمعی در بدن و بویژه در عضلات(مانند "اسیدلاکتیک"و"اسیدکربنیک")می‌شود ماساژ می‌تواند به کاهش بافت چربی در بدن کمک نماید.

پیروی از یک "برنامه ورزشی منظم" و استفاده از "رژیم‌غذایی مناسب" در کنار "ماساژ" می‌تواند در کاهش بافت چربی و دستیابی به "تناسب اندام" نقش داشته باشد. علاوه‌بر این، افزایش جریان خون، اکسیژن و موادمغذی در بافت‌ها می‌تواند  منجر به افزایش "مصرف کالری" شود.

یادمان باشد که انجام ماساژ، سبب کاهش "استرس"می‌شود؛ "کاهش استرس" نیز  موجب افزایش حساسیت بدن به انسولین و کاهش سریع‌تر وزن خواهد شد. ماساژ، ورزش و رژیم‌ غذایی در کنار هم، به شخص کمک می‌کنند تا تمرینات ورزشی خوبی انجام دهد، رژیم‌ غذایی مناسبی را دنبال کرده  و در نتیجه به تناسب اندام برسد.

"ماساژور"(ماساژدهنده)باید فردی آموزش‌دیده باشد و با آناتومی بدن و مشکلات و بیماری‌های نیازمند ماساژ،آشنایی کافی داشته باشد. ماساژور از انجام حرکات محکم و شدید که باعث ایجاد صدا در مفاصل می‌شود، باید خودداری کند.

متخصصان "طب توان‌بخشی" در رابطه با حرکات شدید در مفاصل کاملا آموزش دیده‌اند و فقط آنها می‌توانند این کار را انجام دهند. پیش از شروع ماساژ ، لازم است تا یک پزشک،فرد را ویزیت کند و به ماساژور یا فیزیوتراپیست اطلاع دهد که فرد دچار چه مشکلاتی است؛ زیرا به‌کار بردن حرکات شدید و ناگهانی در مفاصل، به‌خصوص در ناحیه گردن، کمر، ستون‌فقرات و لگن می‌تواند خطرناک باشد.

ماساژ غیراصولی و اشتباه می‌تواند به دیسک‌های بین مهره‌ای در ناحیه ستون فقرات،گردن و پشت آسیب برساند و حتی در کسانی‌که مستعد پوکی ‌استخوان هستند، می‌تواند منجر به "شکستگی استخوان" شود.ماساژ باید به شکلی انجام گیرد که سبب ایجاد آرامش در بدن شود و کمک کند تا جریان خون به تمام قسمت‌های بدن برسد.
انجام ماساژ برای مفاصل آسیب ‌دیده و متورم، بافت‌های سرطانی،   پوکی استخوان و نیز در  نواحی دچار سلولیت‌،زخم ‌یا عفونت ممنوع است.

تاکنون یافته‌ای علمی مبنی بر تاثیر ماساژ در کاهش وزن وجود ندارد. اما یادمان باشد که ماساژ شامل انجام حرکاتی روی بافت نرم بدن است و انواع مختلفی دارد. این حرکات بر سیستم عضلانی و عصبی تاثیر گذاشته و موجب کاهش درد، آرامش، کاهش استرس، افزایش حرکت بافت نرم و به تبع آن  افزایش دامنه حرکات مفاصل، افزایش جریان خون و تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.

آیا ماساژ بر"کاهش وزن" و "کاهش بافت چربی" تاثیر داردیا نه، هنوز نتیجه‌ای علمی و قطعی یافت نشده است و می‌توان گفت که چنین تاثیری  چندان قابل توجه نمی باشد. همچنین درباره این سوال که آیا افزایش جریان خون کمکی به "چربی‌سوزی' می‌کند یا نه، به‌نظر می‌رسد به حدی نباشد که موجب "کاهش توده چربی"شود. بنابراین بازهم حرف اول و آخر برای دستیابی به "تناسب اندام" را پیروی از یک"برنامه ورزشی منظم و استفاده از "رژیم غذایی مناسب" می‌زند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.