جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۶:۰۳
کد مطلب: 57185
۳
ارتقا دانش سلامت

سواد سلامت و محیط زیست

دکتر برهان ولدبیگی
سواد سلامت و محیط زیست
محیط زیستی سالم چه باید کرد؟
دکتر برهان ولد بیگی


✅به گزارش میگنا هر شهروندی می تواند در محل سکونت، محل تحصیل،  محل کار و به هنگام گردش و تفریح در طبیعت، خودش بصورت انفرادی یا به همراه سایر اعضای خانواده، دوستان،همکلاسی ها و همکاران اش، اقداماتی را انجام دهد که نهایتا به استقرار یک محیط زندگی سالم تر و ایمن تری منجر شود. 
 
۱- در خانه
✅اگر بخواهیم در حفظ محیط زیست مان نقش عملی داشته باشیم چه بهتر که از خانه خودمان شروع کنیم، یعنی جائی که بخش اعظم وقت مان را در آنجا می گذرانیم، جائی که بیشترین کنترل را در اداره امور آن داریم، جائی که می خواهیم احساس آرامش بیشتری داشته باشیم و بالاخره جائی که ما به جهان پیرامون خود نشان می دهیم که چه و که هستیم؟

۱-۱ در آشپزخانه،حمام و دستشویی
✅هرکدام از ما در شبانه روز روزانه بطور متوسط حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر آب مصرف می کنیم(سرانه مصرف آب). ۳۰درصد این مقدار در توالت و دستشویی و ۳۵درصد آن در حمام و دوش گرفتن مصرف می شود. اين در حالی است که کشور ایران همواره در معرض خطر خشکسالی و کم آبی قرار دارد. این سرانه مصرف آب، بسیار بیش از آن مقداری است که "سازمان جهانی بهداشت" (WHO) توصیه نموده است.

برای بهینه کردن مقدار سرانه آب مصرفی و کاهش آن به حد توصیه شده و حتی کمتر از آن،  می توانیم،اقدامات زیر را در دستور کار خودمان قرار دهیم و انجام آنها  را به دیگران نیز توصیه کنیم:
 
☑️همواره مطمئن شویم که شیر آب توالت، دستشویی و آشپزخانه  را محکم بسته ایم، طوری که اصلا چکه نکنند.
☑️سریعا نشتی کنار شیرها را تعمیر نمائیم (یک نشتی کوچک می تواند سالیانه چندهزار لیتر آب را هدر دهد).
☑️هنگام شستن ظروف یا تمیز نمودن میوه و سبزی، جریان آب را مداوم باز نگذاریم. ابتدا آنها را با استفاده از مقدار کمی آب شستشو داده و بعدا در زیر شیر سریعا آب بکشیم.
☑️درصورت داشتن ماشین ظرفشویی،فقط وقتی از آن استفاده نماییم که حجم ظرف ها زیاد و کاملا کثیف باشند.
☑️ هنگام پختن سبزیجات، اولا آنقدر در ظرف آب بریزیم که سبزیها را بپوشاند و ثانیا از درپوش محکم استفاده نمائیم تا در مصرف آب صرفه جویی شود.
☑️همواره یک ظرف پر از آب خوردن در یخچال نگهداری نمائیم، تا هنگام تشنگی مجبور به  باز گذاشتن شیر به مدت طولانی نباشیم.

☑️موقع شستن دست و صورت شیر آب را مداوم باز نگذاریم. می توان هرچند لحظه یکبار شیر آب را باز نمود (از این طریق ۶۰درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود).

☑️ هنگام مسواک زدن نیز همین کار را انجام دهیم. ضمنا می توان از یک ظرف کوچک نیز استفاده نمود.(این کار حدود ۸۰درصد صرفه جویی به همراه دارد).

☑️با دوش گرفتن های کوتاه مدت به جای حمام رفتن طولانی، آب کمتری مصرف می شود.

☑️هیچگاه آشغال (از هر نوع) را در ظرف توالت و دستشویی نریزیم. ته سیگار، دستمال توالت، نخ دندان، نایلون و نظایر آنها می توانند مشکلات زیادی را در لوله های فاضلاب ایجاد نمایند.

☑️مطمئن شویم که آبگرمکن های برقی و لوله های آب گرم کاملا عایق کاری شده باشند تا بتوانیم سریعتر و به مدت طولانی تری آب گرم داشته باشیم و در ضمن از هدر رفتن انرژی (وپول) جلوگیری کرده باشیم.آب گرمکن گازی را عایق کاری نکنیم.

☑️هرچندوقت یک بار در ساعات آخر شب، شماره کنتور آب خانگی آن را یادداشت نموده و صبح اول وقت، مجددا آنرا  چک نمائیم تا اگر احیانا نشتی وجود داشته باشد معلوم شود.

۱-۲ زباله خانگی  
☑️ متاسفانه در ایران امروز، هرفردی بطور متوسط روزانه حدود یک کیلوگرم زباله خانگی تولید میکند.در این رابطه،همواره قانون 5R را به یاد داشته باشیم:
 بهترین راه، «کاهش مقدار تولید زباله»(Reduce) است
راه دیگر "عدم قبول"(Refuse) برخی بسته بندی ها در برخی فروشگاه ها (مانند نایلون در نانوایی ها) می باشد.
راه دیگر، «استفاده مجدد»(Reuse) قبل از دورریختن است.  
راه چهارم ، «بازیافت» (Recycle)  است و راه آخر هم "تبدیل به کمپوست" "(Rot) برخی زباله ها(مثلا پوست میوه ها ) است که در واقع تولید "کود گیاهی" در مقیاس خانوادگی می باشد.

۱-۲-۱ کاهش مصرف(Reduce)
☑️هیچ گاه بیش از مقدار مورد نیاز واقعی خرید نکنیم.این کار هم از نظر اقتصادی به صرفه است و هم حجم زباله های تولیدی را کاهش می دهد.

☑️حتی المقدور از مصرف کالاهایی که در چندین جعبه گذاشته شده اند یا بیش از حد لزوم بسته بندی شده اند، خوداری نماییم.

☑️هنگام «دور ریختن» برخی اشیاء، در مورد استفاده مجدد از آنها بازهم فکر کنیم.آیا تعمیر یا بازسازی آنها بهتر است یا خرید مورد جدید؟ آیا کسانی وجود ندارند که بتوانند از آنها استفاده کرده و یا خریداری نمایند؟

☑️ از کالاهایی با کیفیت خوب و بادوام استفاده نمائیم.از این طریق هم در وقت وهم در پول خود صرفه جویی نموده و زباله کمتری تولید خواهد شد.

☑️قبل از اقدام به خرید کالای جدید، از کالای قبلی حداکثر استفاده را کرده باشیم. هیچ بخشی از یک کالا را استفاده نشده دور نریزیم.(ادامه دارد).
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .