جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۲
کد مطلب: 58964
۰

وابستگی به شبکه‌های مجازی چه مشکلاتی برای زوج‌ها دارد؟

وابستگی به شبکه‌های مجازی چه مشکلاتی برای زوج‌ها دارد؟
شبکه‌های اجتماعی مجازی همچون تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، واتساپ و ... امروزه مورداستفاده بسیاری از افراد دنیا بوده و به‌طور چشمگیری گسترش یافته است. با دگرگون شدن بسترهای زندگی اجتماعی و خانوادگی در عصر حاضر، نمی‌توان از نقش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی از جمله اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روابط درون خانوادگی و سبک زندگی افراد غافل ماند. چرا که حضور و فعالیت در اینترنت و فضای مجازی به یکی از نیازهای روزانه افراد جامعه مبدل شده است.

اینترنت به‌عنوان ابزاری که ردپای آن در جایجای زندگی ما دیده می‌شود، به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی بشر بدل شده است. همانند سایر تکنولوژی‌ها، این تکنولوژی نیز از سوءاستفاده و یا استفاده ناصحیح مصون نیست و استفاده از این ابزارها به مرورزمان می‌تواند وابستگی و اعتیاد به اینترنت را در پی داشته باشد و حتی سبب تشدید اختلال‌های مانند اضطراب و افسردگی شود.

گروهی از محققان اصفهانی در پژوهشی به بررسی کیفی مشکلات روانشناختی - فرهنگی و اجتماعی اعتیاد به شبکه‌های مجازی و اینترنت بر روی روابط زناشویی زوجین شهر اصفهان پرداختند و دریافتند که وابستگی به شبکه‌های مجازی و اینترنت موجب مشکلات متعددی به‌همراه دارد.

این پژوهش که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد، با هدف کاوشی در مشکلات روانشناختی - فرهنگی و اجتماعی زوجین فعال در شبکه‌های مجازی در شهر اصفهان انجام شد و پژوهشگران دریافتند که مهم‌ترین مقوله‌ها برآمده از آسیب‌های فضای مجازی در روابط زوجین مشکلات عاطفی شناختی، مشکالت رفتاری، تغییر سبک زندگی، انحطاط فرهنگی و تغییر در ارزش‌های مذهبی است.

محمدی و همکارانش معتقدند که استفاده بی‌رویه از فضای مجازی زمینه بروز مشکلات رفتاری و عاطفی شناختی در زوجین می‌شود.

این گروه از محققان در تبیین نتایج پژوهش گفتند که این براساس این یافته می‌توان گفت اینترنت و دنیای مجازی گذشته از تأثیرات مثبت یا منفی با سهمی که از زندگی روزمره کاربران را در اختیار گرفته است و با درهایی که به روی افراد در زمینه‌های مختلف و غیرقابل دسترس گذشته، گشوده است، تغییرات زیادی را در فضای ذهنی و تجارب عینی افراد ایجاد کرده، که در بسیاری از موارد این تغییرات با آنچه در گذشته به‌عنوان معیارهای سلامت خانواده و سازگاری زناشویی موردقبول واقع شده بود، تفاوت دارد و یا آنها را دگرگون ساخته است. بنابراین به نظر می‌رسد که در چنین شرایطی افرادی که بیش از دیگران از اینترنت استفاده می‌کنند، ممکن است روابط اجتماعی با کیفیت پایین‌تری را جایگزین روابط محکم‌تری کنند که در زندگی واقعی داشته‌اند و نتیجه این کار احساس تنهایی و افسردگی بیشتر است. 

از دیگر یافته‌های این پژوهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی استفاده از فضای مجازی و اینترنت تأثیر آن بر روی سبک زندگی افراد است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده مفرط از فضای مجازی می‌تواند باعث بروز مشکلات فرهنگی در کاربران شبکه‌های مجازی شود.

نتایج پژوهش «بررسی کیفی مشکلات روانشناختی - فرهنگی و اجتماعی اعتیاد به شبکه‌های مجازی و اینترنت بر روی روابط زناشویی زوجین» توسط ابراهیم محمدی، حسن خوش اخلاق و  الهه جلالی گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین انجام و در فصلنامه علمی فرهنگ مشاوره و روان درمانی دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.