پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۷
کد مطلب: 59183
۱
حضور ۹ داوطلب بالای ۷۳ سال و ۴ داوطلب ۱۳ ساله در کنکور امسال

صفر تا ۱۰۰ برگزاری کنکور۱۴۰۱/ جداول آماری شرکت کنندگان

صفر تا ۱۰۰ برگزاری کنکور۱۴۰۱/ جداول آماری شرکت کنندگان
دکتر عبدالرسول پورعباس در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد به تشریح نحوه برگزاری  کنکور  ۱۴۰۰ از هفته آینده برگزار خواهد شد پرداخت و گفت: برگزاری کنکور ۱۴۰۱ از روز چهارشنبه هفته آینده با رقابت داوطلبان رشته های هنر آغاز می شود و تا روز شنبه به مدت ۴ روز ادامه دارد.

وی در ادامه با تاکید بر این که تغییرات بسیار خوبی از نظر شکلی در کنکور  امسال اتفاق  افتاده است گفت: در حوزه تغییرات شکلی ما توانستیم روز گذشته اولین دستگاه فوق پیشرفته اسکنر را که پاسخ نامه ها را اسکن می کند خریداری کنیم. ما در سالهای گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار پاسخ  نامه در کنکور داشتیم که این آمار  به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار پاسخنامه افزایش پیدا کرده است که دستگاه خریداری شده می تواند پاسخنامه را با سرعت بالایی اسکن کند.

رئیس سازمان سنجش  آموزش کشور تصریح کرد: علت افزایش  پاسخنامه ها در کنکور امسال این بود که ما تعداد دفترچه ها و  پاسخنامه ها را افزایش دادیم و اما سالهای گذشته صرفا یک پاسخنامه و یک دفترچه در بین داوطلبان توزیع می شد.

پورعباس به آمار مسن  ترین ها و جوان ترین های کنکور  ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت : امسال ما دو داوطلب ۸۱ ساله، ۱ نفر ۷۸ ساله، ۲ نفر ۷۵ ساله و ۳ نفر ۷۴ ساله و همچنین یک نفر نیز ۷۳ ساله به عنوان داوطلب کنکور داریم و ۴ داوطلب نیز ۱۳ ساله هستند که این داوطلبان از شهرهای مختلف شیراز،  تهران، کرج، آمل و اردبیل در رشته  های مختلف تجربی،  انسانی و ریاضی و زبان در آزمون شرکت کردند.

پورعباس در خصوص نحوه تامین امنیت کنکور ۱۴۰۱ نیز گفت: ۹۵ درصد شبکه های اجتماعی و متخلف   با انگیزه اخاذی و گرفتن پول از داوطلبان تشکیل شدند. در حالی که هیچ فعالیتی در خصوص کشف و ارائه سوال ندارند. در واقع آنها از داوطلبان یک مدرک شناسایی عکس دار دریافت می کنند و از این مدارک به عنوان برگ برنده برای ادامه اخاذی های خود استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: توصیه ما به داوطلبان این است که  از گزارش کردن فعالیت این گروههای متخلف نترسند و قبل از برگزاری کنکور حتما از این شبکه ها خارج شوند. چرا که عضویت آنها یا حتی  پدر و مادر داوطلبان در این گروهها و  شبکه ها جرم تلقی می شود.


پورعباس اضافه کرد: امسال ۴۰ درصد این نمرات دروس به صورت تاثیر مثبت به همراه ۶۰ درصد تاثیر قطعی نمره آزمون سراسری در پذیرش دانشجو ملاک عمل است.

رئیس سازمان  سنجش و آموزش کشور خاطر نشان کرد: عده ای از متخلفان سعی می کنند به سئوالات کنکور دسترسی  پیدا کنند در حالی که یکی از سخت ترین قرنطینه های ممکن در بخش سوال ها  انجام می شود و ما  دفترچه ها و پاسخ نامه ها را به هم پیوند کرده و در یک نایلون  پلمب می کنیم و این دفترچه های شخصی سازی شده  توسط خود داوطلبان باز می شوند.

وی تاکید کرد: تلاش برای  دسترسی به سئوالات از سوی متخلفان زمانی آغاز می شود که دفترچه توسط داوطلب  باز می شود و ممکن است افرادی خود داوطلبانه بخواهند با دوربین  های پیشرفته نظیر انگشتر، کراوات یا دگمه دوربین دار هستند عکس بگیرند و تقلب کنند اما ما این افراد حرفه ای را شناسایی کردیم و در جلسه آزمون نیز شناسایی این افراد ادامه دارد و مجازات های سنگینی برای آنها در نظر گرفته شده  است. به طوری که اگر این تخلف  توسط داوطلب اتفاق بیفتد محرومیت ۱۰ ساله و اگر توسط غیر داوطلب صورت بگیرد تا ۵ سال زندان برای آنها در  نظر گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور خاطر نشان کرد: ما برای این که  با تخلف در آزمون مقابله کنیم اقدامات زیادی انجام داده ایم مثلا حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد که داوطلب بتواند از دفترچه سوالات عکس بگیرد و به بیرون از جلسه آزمون ارسال کند و ۳۰ دقیقه هم طول می کشد کلید ساخته شود و ۳۰ دقیقه هم زمان می برد این کلید به دست داوطلب برسد. به همین جهت ما  دفترچه ها را به ۳ دفترچه تقسیم کردیم و داوطلب بعد از  پاسخ به هر  دفترچه موظف است آن را تحویل دهد . به همین جهت  فرصت تقلب از بین می رود.  در حالی که در سالهای گذشته پاسخنامه ها و دفترچه ها ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه  در اختیار داوطلبان بود و فرصت تقلب بسیار بود و امنیت کاهش پیدا می کرد.  
                                 
دکتر پورعباس خاطر نشان کرد:  امسال بازرسی های بدنی و فیزیکی از داوطلبان به شدت افزایش پیدا می کند و افراد اجازه آوردن موبایل اصلا به جلسه آزمون را ندارند و اگر موبایلی بیرون از جلسه روشن باشد داوطلب متقلب شناخته می شود و بردن موبایل در سر جلسه آزمون تا ۵ سال محرومیت همراه دارد و اگر موبایل روشن در درب ورودی آزمون تحویل داده شود تقلب محسوب می شود. چرا که ما به کمک ابزارهایی که از سوی شرکت های دانش بنیان ساخته شده است می توانیم داوطلبانی که این موارد را رعایت نمی کنند شناسایی کنیم.

وی تاکید کرد: سئوالات کنکور ۱۴۰۱،  محتوایی هست و هر سوال ۴ گزینه دارد که بر اساس محتوای کتاب طراحی شده است.

رئیس سازمان سنجش همچنین از هوشمند شدن گرایش در رشته های پرستاری خبر داد  و گفت: در واقع وضعیت طوری شده است که داوطلبان بازار کار رشته های خود را انتخاب می کنند و این گونه نیست که مانند گذشته، توصیه های پدر و مادر در انتخاب رشته داوطلبان موثر باشد و وضعیت بازار کار  جایگزین توصیه  ها برای هدایت تحصیلی شده است. مثلا نرخ قبولی دانشگاه فرهنگیان به دلیل بازار کار  تضمین شده در بالای جدول قرار گرفته است.  اما در رشته های  ریاضی به دلیل رکود حوزه فنی کشور، گرایش داوطلبان کمتر شده است و پیش بینی ما این است که از امسال  به دلیل رونق اقتصادی در حوزه های فنی  پروژه های کلان نفتی ، ساخت و ساز و آب و کشاورزی رونق بهتری برای گرایش در این رشته ها داشته باشیم.        
                                   
دکتر پورعباس همچنین درباره زمان اعلام‌نتایج کنکور تاکید کرد: نتایج اولیه کنکور  ۱۴۰۱ اواسط مرداد اعلام خواهد شد و داوطلبان با فاصله ۴ تا ۵ روز  یعنی از دهه سوم مرداد می توانند انتخاب رشته خود را شروع کنند و از نیمه دوم شهریور ماه نتایج همه  آزمون ها اعلام خواهد شد و  نتایج  کنکور نیز هفته آخر شهریور  ماه منتشر شود.  

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در پایان به قرنطینه نیروها در بخش آزمون سازی این سازمان اشاره کرد و گفت: ما دو  قرنطینه در  این  سازمان داریم که یک قرنطینه قبل از آزمون صورت می گیرد و افراد سه ماه در قرنطینه قرار می گیرند که در حوزه بسته بندی سوال ها فعالیت دارند.  این افراد از طریق  کانالهای زیر زمین  به خوابگاه متناسبی که امسال برای آنها در نظر گرفته شده انتقال داده می شوند. تعداد آنها زیر ۱۰۰ نفر است و یک روز بعد از برگزاری آزمون آزاد می شوند. قرنطینه دوم نیز از همان صبح روز چهارشنبه اولین روز برگزاری کنکور آَغاز می شود که این افراد پاسخ آنها را می خوانند و با توجه به دستگاه اسکنر یا پاسخ نامه خوانی که به دستگاه های قبلی  اسکن اضافه کردیم  و برنامه خرید دستگاه دیگری را نیز داریم  پاسخنامه ها امروز به زودی خوانده خواهند شد.


رئیس سازمان سنجش درباره احتمال عدم ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سنجش و تعیین تکلیف اجرایی کنکور ۱۴۰۲ گفت: پیشنهاد ما این است که شورای سنجش و پذیرش تغییرات اجرای کنکور ۱۴۰۲ را مصوب کند. درخصوص ترمیم معدل برای پشت کنکوری ها نیز باید تاکید کرد اگر مصوبه ابلاغ شد بلافاصله شورای سنجش و پذیرش تشکیل جلسه می دهد و سیاست های کنکور ۱۴۰۲ را تعیین می کند.

وی تاکید کرد: یکی از سیاست های مهم تعیین زیرگروه ها و نحوه گرفتن آزمون دوبار در سال و ضرایب زیرگروه ها را است. در این مصوبه در ماده ۹ به عنوان یکی از موادی که اصلاحیه خورده
است و تمام اختیارات برای تعیین تکلیف تمام موارد مورد ابهام از جمله عدم وجود سوابق تحصیلی، عدم وجود دیپلم مورد نظر و شرایط متفاوت داوطلبان، به شورای سنجش و پذیرش داده شده است و شورا در این زمینه تصمیم می گیرد.

در مجموع تعداد یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان‌های خارجی ثبت نام کرده‌اند. البته برخی از داوطلبان در یک گروه آزمایشی، برخی در دو گروه آزمایشی و برخی در سه گروه آزمایشی ثبت نام کرده‌اند.
 
جدول آمار ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۱
گروه آزمایشی داوطلب زن داوطلب مرد جمع داوطلبان
علوم تجربی ۳۷۴ هزار و ۷۱۲ نفر ۱۹۹ هزار و ۷۶۰ نفر ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر
علوم انسانی ۲۴۹ هزار و ۵۱ نفر ۱۶۳ هزار و ۵۲۶ نفر ۴۱۲ هزار و ۵۷۷ نفر
علوم ریاضی و فنی ۵۲ هزار و ۴۱۸ نفر ۹۳ هزار و ۳۲۹ نفر ۱۴۵ هزار و ۶۵۷ نفر
هنر ۱۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر ۵۰ هزار و ۵۴۳ نفر ۱۶۱ هزار و ۳۴۳ نفر
زبان‌های خارجی ۱۲۷ هزار و ۹۷۳ نفر ۶۶ هزار و ۹۳۷ نفر ۱۹۴ هزار و ۹۱۰ نفر
جمع داوطلبان ۹۱۴ هزار و ۹۵۴ داوطلب زن ۵۷۴ هزار و ۵ داوطلب مرد یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر
بیشترین آمار ثبت نام کننده متعلق به گروه علوم تجربی با ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر است. همچنین تعداد زنان بیشتر از مردان ثبت نام کننده در کنکور ۱۴۰۱ است. ۶۱ درصد داوطلبان را زنان و ۳۹ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دهند.


جدول آماری زمان بندی و دفترچه‌ها و پاسخنامه‌های آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در یک نگاه
گروه آزمایشی دروس سوال و زمان
گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی (مجموع دفترچه‌های اختصاصی: ۱۲۰ سوال / ۱۶۰ دقیقه) تعداد سوال زمان پاسخگویی
دفترچه عمومی دروس عمومی: زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی ۱۰۰ سوال ۷۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۲ درس ریاضی ۵۰ سوال ۸۰ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۳ درس فیزیک ۴۰ سوال ۵۰ دقیقه
درس شیمی ۳۰ سوال ۳۰ دقیقه
گروه آزمایشی علوم تجربی (مجموع دفترچه‌های اختصاصی: ۱۶۵ سوال / ۱۸۰ دقیقه) تعداد سوال زمان پاسخگویی
دفترچه عمومی دروس عمومی: زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی ۱۰۰ سوال ۷۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۲ درس ریاضی ۳۰ سوال ۵۰ دقیقه
درس زیست شناسی ۵۰ سوال ۴۰ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۳ درس فیزیک ۳۰ سوال ۳۷ دقیقه
درس شیمی ۳۵ سوال ۳۷ دقیقه
درس زمین‌شناسی ۲۰ سوال ۱۶ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۴ دفترچه ویژه بهیاران ۳۵ سوال ۲۰ دقیقه
گروه آزمایشی علوم انسانی (مجموع دفترچه‌های اختصاصی: ۱۷۵ سوال / ۱۶۰ دقیقه) تعداد سوال زمان پاسخگویی
دفترچه عمومی دروس عمومی: زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی ۱۰۰ سوال ۷۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۲ درس ریاضی ۲۰ سوال ۲۵ دقیقه
درس اقتصاد ۱۵ سوال ۱۰ دقیقه
درس زبان و ادبیات فارسی ۳۰ سوال ۳۰ دقیقه
درس علوم اجتماعی ۲۰ سوال ۱۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۳ درس زبان عربی ۲۰ سوال ۲۰ دقیقه
درس تاریخ و جغرافیا ۱۵ سوال / ۱۵ سوال مجموع ۲۵ دقیقه
درس فلسفه و منطق ۲۰ سوال ۲۰ دقیقه
درس روانشناسی ۲۰ سوال ۱۵ دقیقه
گروه آزمایشی هنر (مجموع دفترچه اختصاصی: ۱۶۰ سوال / ۱۶۵ دقیقه) تعداد سوال زمان پاسخگویی
دفترچه عمومی دروس عمومی: زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی ۱۰۰ سوال ۷۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۲ دروس اختصاصی هنر: درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی فیزیک، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری و تجسمی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد ۱۶۰ سوال ۱۶۵ دقیقه
گروه آزمایشی زبان‌های خارجی (مجموع دفترچه اختصاصی: ۷۰ سوال / ۱۰۵ دقیقه) تعداد سوال زمان پاسخگویی
دفترچه عمومی دروس عمومی: زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی ۱۰۰ سوال ۷۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۲ دروس اختصاصی زبان ۷۰ سوال ۱۰۵ دقیقه


زمان بندی برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۱
کدام گروه از داوطلبان کنکور نیاز به ارائه سوابق تحصیلی برای تأثیر در نمره کل نهایی دارند:
با توجه به ابلاغ قانون اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی و بر اساس مصوبه بیست و هشتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ میزان تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ حداکثر ۴۰ درصد و با تأثیر مثبت به صورت زیر اعمال خواهد شد:

الف) آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۹۸ به بعد در نظام آموزشی جدید (۶-۳-۳) اخذ کرده و یا می‌کنند و امتحانات دروس پایه دوازدهم آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده یا می‌شود، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم -سال سوم دوره دوم متوسطه نظام جدید ۶-۳-۳) به میزان حداکثر ۴۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

ب) آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد در نظام آموزشی سالی واحدی یا ترمی واحدی دریافت کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه یازدهم-سال سوم آموزش متوسطه نظام سالی واحدی / ترمی واحدی) به میزان حداکثر ۳۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

ج) متقاضیان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۱۳۹۱ - ۱۳۹۰ و به بعد از آن دریافت کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی (پایه دوزادهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام سالی واحدی / ترمی واحدی) به میزان حداکثر ۱۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

د) سایر دیپلمه‌ها (غیر از بندهای الف، ب و ج) مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند.
یادآوری: بر اساس مصوبه دوازدهمین و پانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تاریخ‌های ۱۷ تیرماه ۱۳۹۷ و ۸ دی ماه ۱۳۹۷ با توجه به عدم وجود محدودیت نوع دیپلم برای شرکت در هریک از گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری، دانش آموزان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کار و دانش نظام آموزشی ۶-۳-۳ می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند.

این دانش آموزان درصورت تمایل به اعمال سوابق تحصیلی باید در امتحان نهایی دروس شاخه نظری گروه آزمایشی مربوط شرکت کنند، در غیر این صورت مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند.

اعمال تأثیر مثبت سوابق تحصیلی بدان معناست که اگر سوابق تحصیلی (دیپلم یا پیش دانشگاهی)، در مقایسه با نمره آزمون متقاضی، باعث افزایش نمره کل نهایی در هر زیر گروه شود، اعمال خواهد شد و در غیر این صورت، نمره کل آزمون به عنوان نمره کل نهایی در هر زیرگروه در نظر گرفته می‌شود.


کنکور سراسری ۱۴۰۱ بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳
براساس مصوبات هفدهمین جلسه (۲۶ اسفند ۱۳۹۷) و بیست و چهارمین جلسه (۲۲ مهر ۱۳۹۹) و
بیست و پنجمین جلسه (۲۰ آبان ۱۳۹۹) شورای سنجش و پذیرش دانشجو، آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ و آزمون‌های پس از آن، فقط بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ برگزار می‌شوند.

برای همه متقاضیان نظام سالی واحدی، ترمی واحدی، نظام قدیم و یا نظام جدید ۶-۳-۳ منحصراً یک نوع دفترچه سوال و بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ در نظر گرفته شده است.

مواد آزمون عمومی: سوالات دروس عمومی در سطح اطلاعات علمی کتاب‌های مربوط نظام جدید آموزشی ۶-۳-۳ طرح می‌شود. کتاب‌های منبع طرح سوال در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسی ۱۴۰۱ درج شده است.

مواد آزمون عمومی و اهمیت (ضریب): ضریب درس زبان و ادبیات فارسی ۴، ضریب درس فرهنگ و معارف اسلامی ۳، ضریب درس زبان عربی ۲ و ضریب درس زبان خارجی ۲ است.

* متقاضیان اقلیت‌های دینی (کلیمی، مسیحی، زرتشتی) برای دریافت سوالات معارف دینی خود به جای فرهنگ و معارف اسلامی، باید بند ۲۵ تقاضانامه ثبت نام اینترنتی را علامت بزنند.

آزمون اختصاصی: سوالات دروس تخصصی در سطح اطلاعات علمی کتاب‌های مربوط به نظام جدید آموزشی ۶-۳-۳ طرح می‌شود. نمره کل هر متقاضی در هر زیرگروه، میانگین وزنی نمرات تراز دروس عمومی و دروس تخصصی وی با توجه به ضریب هر درس در آن زیرگروه است و ضریب دروس تخصصی سه برابر می‌شود.

همچنین نمره درس عملی طراحی رشته‌های آموزش هنر، ارتباط تصویری، نقاشی، طراحی پارچه، طراحی لباس، طراحی صنعتی و کتابت و نگارگری با ضریب ۴، نمره آزمون عملی رشته ادبیات نمایشی، بازیگری، نمایش عروسکی، طراحی صحنه، آهنگسازی، عکاسی و مجسمه سازی با ضریب ۴ و نمره آزمون عملی رشته‌های نوازندگی موسیقی ایرانی و نوازندگی موسیقی جهانی با ضریب ۶ و نمره آزمون عملی رشته علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی با ضریب ۴ محاسبه خواهد شد. درس عملی به عنوان یک درس تخصصی در نظر گرفته می‌شود.


موبایل خاموش هم تقلب محسوب می‌شود
متقاضیان باید از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک دستی، هرگونه دستگاه ارتباطی (از قبیل پیجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و …)، کیف، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه نُت و یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند.

به همراه داشتن هر کدام از وسایل مندرج در این بند دارای تبعات زیر خواهد بود:
۱. به عنوان تقلب و تخلف تلقی و با متقاضیان ذیربط براساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری رفتار خواهد شد.
۲. درصورت همراه داشتن وسایل ذکر شده و تحویل آنها به هنگام ورود به محل حوزه در صورت مفقود شدن وسایل، حوزه برگزاری هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.
۳. همراه داشتن تلفن همراه حتی به صورت خاموش در جلسه آزمون، موجب محرومیت از گزینش در آزمون خواهد شد.

۱۰ سال محرومیت از کنکور، ۵ سال حبس و ۱۰۰ میلیون تومان جریمه در انتظار متخلفان کنکوری
بر اساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری مصوب مجلس شورای اسلامی هر گونه عملی که مشکلی در روند آزمون باشد تخلف محسوب می‌شود. همچنین بر اساس ماده ۶ این قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌هایی از قبیل ۱۰ سال محرومیت تا جریمه مالی ۱۰۰ میلیون تومانی را دارند.

فهرست اعمال و تخلفات در کنکور سراسری
الف) ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی‌نظمی در برگزاری آزمون شود یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی (حتی بصورت خاموش) و دستگاه‌های حافظه‌دار.
ب) ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقررات که آزمون متقاضی را از نظر علمی خدشه دار سازد از قبیل:
۱. ارائه مدرک یا گواهی مجعول یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در آزمون.
۲. تبانی با متقاضیان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست‌اندرکاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سوال برای تخلف در آزمون.
۳. ثبت‌نام در آزمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه آزمون به جای متقاضی اصلی.
ج) استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار.
د) کمک به متقاضی خارج از ضوابط برگزاری آزمون جهت پاسخ به سوالات.
ه‌) دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مربوط به متقاضیان یا استفاده غیرمجاز از آنها.
و) هرگونه تغییر غیرمجاز سوالات، اوراق و پاسخنامه‌های متقاضیان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به آزمون.
ز) افشای سوالات آزمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای آن یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو.
ح) خرید یا فروش سوالات آزمون یا پاسخ آنها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از اینکه سوالات یا پاسخ آنها واقعی یا غیرواقعی باشد.
بر اساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری مصوب مجلس شورای اسلامی هر گونه عملی که مشکلی در روند آزمون باشد تخلف محسوب می‌شود. همچنین بر اساس ماده ۶ این قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌هایی از قبیل ۱۰ سال محرومیت تا جریمه مالی ۱۰۰ میلیون تومانی را دارند.

ماده ۶ - هیأت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌های زیر را درباره متخلفان دارند:
الف: در مورد مشمولان بند (الف): اخطار کتبی با درج در پرونده متقاضی و اعلام به مراجع ذیربط یا محرومیت از گزینش در آزمون همان سال.
ب: در مورد مشمولان بند (ب) یا بند (ج): محرومیت از گزینش علمی در آزمون همان سال و ابطال قبولی متقاضی در همان سال و محرومیت از شرکت در آزمون از یک تا ۱۰ سال بعد.
تبصره - آرا هیأت‌های بدوی جز در مورد مشمولان بند (الف) ماده (۶) این قانون قابل تجدید نظر خواهی در هیأت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها است.
ماده ۷ - در مورد مشمولان بندهای (د)، (ه)، (و) (ز) و (ح) ماده (۵) هیأت‌های رسیدگی متهم را برای رسیدگی و اعمال جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال یا حبس از یک تا پنج سال یا هر دو مجازات به محاکم دادگستری معرفی می‌کند.

ماده ۸ - ارتکاب هر یک از اعمال موضوع ماده (۵) چنانچه در قالب عضویت در یک گروه یا شبکه باشد موجب تشدید مجازات می‌شود و تشکیل دهنده و سرکرده گروه یا شبکه به حداکثر مجازات محکوم می‌شود. مجازات هر یک از اعضا که در ارتکاب تخلفات و جرایم فوق دخالتی نداشته باشند حسب مورد حداقل مجازات ذکر شده برای مرتکب است.

در صورت محکومیت قطعی فردی به یکی از مجازات‌های مندرج در این قانون، به استثنای مجازات مندرج در بند (الف) هیأت رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها، قبولی وی در آزمون را ابطال می‌کند. در این صورت مؤسسه آموزشی مربوط از صدور و اعطای هرگونه گواهی یا مدرک به وی خودداری خواهد کرد و چنانچه گواهی فارغ‌التحصیلی به وی اعطا شده باشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت آموزش و پرورش یا دانشگاه آزاد اسلامی ملزم به ابطال آن گواهی هستند.

چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی متقاضی و سوابق تحصیلی وی مغایرت‌های غیرمتعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با رتبه و نمره اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تأیید هیأت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها از متقاضی در یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. تعیین وضعیت نهایی آزمون این متقاضی، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیأت بدوی است.

هر مؤسسه یا آموزشگاه علمی و آموزشی که برای افزایش آمادگی متقاضیان شرکت در آزمون‌های مورد بحث این قانون فعالیت می‌کند چنانچه در تخلفات ماده (۵) مشارکت داشته باشد مجوز تأسیس آن لغو می‌شود و مدیران مسؤول آنها علاوه بر محرومیت دائمی از تأسیس و اداره این گونه مراکز به مجازات‌های پیش‌بینی شده در این قانون و سایر قوانین محکوم می‌شوند و چنانچه مؤسسه یا آموزشگاه فاقد مجوز باشد مجازات مدیران مسؤول آنها حداکثر مجازات مندرج در ماده (۶) است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.