جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ / ۱۸:۰۲
کد مطلب: 59912
۰

چهره‌های مشابه، رفتار‌های مشابه

چهره‌های مشابه، رفتار‌های مشابه
یک عکاس از سال 1999 تاکنون در حال جمع‌آوریِ عکس‌هایی از انسان‌هایی با چهره‌های مشابه است. محققان از این فرصت استفاده کرده و از چندین نفر از سوژه‌های این مجموعه درخواست کردند تا در مطالعۀ آن‌ها مشارکت کنند. داوطلبان نمونه‌های DNA خودشان را در اختیار محققان قرار دادند و به پرسش‌هایی درباره‌ی خودشان پاسخ دادند. نتیجۀ تحقیقات این بود که انسان‌های هم‌چهره نه تنها مشخصات ژنتیکی یکسان بلکه رفتار‌های یکسانی هم دارند، مثل سیگار کشیدن.
 
مطالعه‌ی جدیدِ محققان در اسپانیا نشان داد انسان‌هایی که ویژگی‌های چهره‌ی آن‌ها شبیه به هم است، در مشخصات ژنتیکی و سبک زندگی هم اشتراکات زیادی دارند. این مطالعه که در مجله‌ی Cell reports منتشر شد در زمینه‌ی مکانیسم‌های ژنتیکِ مولکولی که به ساختارِ صورت کمک می‌کنند، آگاهی‌بخش است. محققان می‌گویند این یافته‌ها را در نهایت می‌توان در علوم جنایی به کار برد، به عبارت دیگر می‌توان با کمک DNA پیش‌بینی‌هایی از ساختار چهره کرد.
روند آزمایش
ریکی جاشی از موسسه‌ی تحقیقات سرطان خون جوزِف کارِراس در بارسلونا و همکارانش ۳۲ جفت عکسِ غیرمرتبط از انسان‌های هم‌چهره را از مجموعه عکس‌های هنرمند کانادایی فرانسوا برونِل انتخاب کردند که از سال ۱۹۹۹ در حال جمع‌آوری عکس‌های انسان‌های هم‌چهره است. جاشی و همکارانش از سه الگوریتم تشخیص چهره‌ی متفاوت برای تحلیل عکس‌ها استفاده کردند تا شباهت‌های میان هر جفتِ هم‌چهره را تعیین کنند.
بیست و پنج مورد از جفت‌ها با حداقل دو الگوریتم با عنوانِ «بسیار شبیه» دسته‌بندی شدند و نیمی با هر سه الگوریتم، برابر و قابل‌قیاس با دوقلو‌های همسان بودند. در گام بعدی با تمام سوژه‌های ۳۲ عکسِ منتخب تماس گرفته شد و از آن‌ها خواسته شد پرسشنامه‌ای را کامل کنند و نمونه‌ی بزاق‌شان را برای موسسه بفرستند.

 محققان DNA را از نمونه‌های بزاق استخراج کرده و آن را به سه روش تحلیل کردند:
۱) آن‌ها ژنوم هر شرکت‌کننده را با نقشه بیش از ۴.۳ میلیون واریانتِ ژن به نام چندریختی تک-نوکلئوتید (SNP ها) مقایسه کردند، 
۲) وَراژنگانِ شرکت‌کنندگان را با مقایسه‌ی بیش از ۸۵۰۰۰۰ سایتِ اصلاحِ DNA بررسی کردند و
۳) از توالی‌یابی آران‌ای برای مقایسه‌ی میکروبیوم‌های شرکت‌کنندگان استفاده کردند.
 
چهره‌های مشابه، رفتار‌های مشابه
تحلیل‌ها نشان داد ۹ نفر از ۱۶ جفتی که بسیار به هم شبیه بودند در بیش از ۱۹۲۰۰ SNP در بیش از ۳۷۰۰ ژن اشتراک دارند و این شباهت‌ها به واسطه‌ی داشتن نیاکان مشترک نیست. بر عکس، در وَراژنگان و میکروبیوم آن‌ها شباهت بسیار کمی وجود داشت. علاوه بر این، این افراد هم‌چهره ویژگی‌های فیزیکی مشابهی هم داشتند، مثلاً وزن و قد، همینطور عادت‌ها و رفتار‌هایی نظیر سیگار کشیدن و سطح تحصیلی به این معنا که واریانت‌های ژنتیکی مشترک نه تنها بر ظاهر فیزیکی بلکه بر سبک زندگی هم اثر می‌گذارد.
 
این مطالعه به واسطه‌ی اندازه‌ی کوچکِ نمونۀ بررسی شده محدود است و نمی‌تواند نمایانگر جمعیت جهان باشد. ۳۰ مورد از جفت‌های هم‌چهره از تبار اروپایی و سه مورد باقیمانده از تبار آسیای شرقی، آسیای جنوبی و اسپانیا بودند. با وجود این، می‌شود گفت که شواهد لازم برای اثبات رفتار مشابه در چهره‌های مشابه اکنون موجود است.
 
 
مرجع : فرادید
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟