شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ / ۲۰:۱۶
کد مطلب: 61011
۱

خراش چاقی روی سلامت روان

خراش چاقی روی سلامت روان
شهسوار در گفت و گو با ایسنا با بیان این که امروزه داشتن اضافه وزن برای بسیاری از افراد به چالشی جدی تبدیل شده است، ادامه داد: این چالش دغدغه افراد را برای رسیدن به اندامی مناسب و کاهش وزن دوچندان کرده است. اضافه وزن می‌تواند در ابتلا به بیماری های غیر واگیر تاثیر گذار باشد، اما یکی از نکات مهم این است که چاقی بر سبک زندگی افراد نیز تاثیر می گذارد و یک ارتباط دوسویه بین آن ها وجود دارد.

شهسوار با بیان این که چاقی و افسردگی ارتباط مستقیم و دو طرفه ای با یکدیگر دارند، اضافه کرد: اضافه وزن بر مشکلات خلق و خوی و افسردگی اثر گذار است و همینطور افسردگی ممکن است از پیامدهای چاقی باشد.

اعتیاد به غذا خوردن یکی از عوامل مهم است، اغلب غذاهای شیرین با قندساده، مواد غذایی بدون فاقد ارزش هستند که پاداش مغزی را تحریک می کند، مرکز پاداش مغز، این مواد خوراکی را با مواد نیکوتین و الکل مقایسه می کند و افراد برای دریافت این پاداش به غذا اعتیاد پیدا می کنند.

برخی افراد در مقابل غذاهای فاقد ارزش و شیرین کنترل خود را از دست می دهند و به غذاها اعتیاد پیدا می کنند این اعتیاد یک مشکل رفتاری پیچیده است که اغلب نشات گرفته از روان است و غلبه بر آن به روان درمانی نیاز دارد.

وی با بیان این که بخش زیادی از این غذا ارزش غذایی ندارند و بیشتر در دسترس هستند، اعلام کرد: نوشابه، چیپس و پفک، کالباس و انواع شیرینی‌جات و فست فودها از جمله این مواد غذای هستند که افراد را در معرض چاقی و تبعات منفی روانی آن قرار می دهند.

شهسوار با اشاره به این که افراد دارای اضافه وزن از حرمت نفس کمتری برخوردار هستند، افزود: این امر در گروه سنی ۱۳ تا ۱۴ سال بیشتر است زیرا در این سن حساسیت به حرمت نفس بیشتر است. مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت بجنورد، ادامه داد: تمسخر، طعنه زدن، سرزنش و بد رفتاری کودکان دیگر می تواند منجر به اعتماد به نفس پایین و ایجاد مشکلات دیگری برای این افراد شود.

 اعتماد به نفس پایین در کودکان می‌تواند موجب میزان بالای غمگینی و احساس تنهایی بشود و کودک را عصبی کند، احتمال گرایش به رفتارهای پرخطر مثل اعتیاد به الکل نیز در این کودکان بیشتر می شود.

وی با بیان این که این کودکان بیشتر از خانواده و گروه همسالان و دوستان کناره گیری می کنند، ادامه داد: این امر دلیلی بر این ایجاد خودبیزاری، ضعف و ترس از خود و در دراز مدت منجر به گوشه گیری و افسردگی می شود.

  افراد چاق ۲۵ درصد بیشتر از دیگر افراد در معرض اختلالات روانی مانند افسردگی جدی قرار دارند، زیرا چاقی و اضافه وزن می تواند سبب ایجاد تصویر منفی از خود، خدمت نفس پایین تر و ارتباط کمتر با دیگران شود و همه این عوامل در بروز افسردگی دخیل هستند.

وی تاکید کرد: ضروری است که در حین درمان چاقی مراقبت های بیشتری از نوجوانان انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ