چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۹
کد مطلب: 61050
۰

داروهای ضد افسردگی باعث تحریک عاطفی می ‌شوند

داروهای ضد افسردگی باعث تحریک عاطفی می ‌شوند
چرا داروهای ضد افسردگی باعث تحریک عاطفی می ‌شوند؟ دانشمندان به این موضوع پی برده اند که چرا داروهای ضد افسردگی رایج باعث می شود حدود نیمی از مصرف کنندگان از نظر عاطفی تحریک شوند.
نتایج یافته ها نشان می ‌دهد: داروها بر یادگیری تقویتی تأثیر می ‌گذارند که یک فرآیند رفتاری مهم است که به ما امکان می ‌دهد از محیط خود بیاموزیم.
بیش از ۸.۳ میلیون بیمار در انگلیس در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ داروی ضد افسردگی دریافت کردند. دسته ای از داروهای ضد افسردگی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) هستند. این داروها سروتونین را هدف قرار می دهند که یک ماده شیمیایی است که پیام ها را بین سلول های عصبی در مغز حمل می کند و به آن ماده شیمیایی لذت لقب داده اند.

یکی از عوارض جانبی مهارکننده های سروتونین که به طور گسترده گزارش شده ، تحریک عاطفی یا بلانت است که در آن بیماران گزارش می دهند که از نظر عاطفی احساس کسل شده اند و دیگر موضوعات را مانند گذشته لذت بخش نمی دانند.
اعتقاد بر این است که بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی که مهارکننده های سروتونین مصرف می کنند این عارضه جانبی را تجربه می کنند.
تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه کمبریج و با همکاری دانشگاه کپنهاگ، با استخدام داوطلبان سالم و تجویز اسیتالوپرام، یک مهارکننده های سروتونین که یکی از بهترین‌های قابل تحمل شناخته می‌ شود، را طی چند هفته و ارزیابی کرد و این دارو بر عملکرد آنها در مجموعه ای از تست های شناختی تأثیر گذاشت.
یافته جدید کلیدی این بود که حساسیت تقویتی برای گروه مصرف کننده دارو در مقایسه با گروه دارونما کاهش یافت. این حساسیت تقویتی مرتبط با نحوه یادگیری انسان از بازخورد اعمال و محیط است.
در ادامه حساسیت تقویتی ارزیابی با استفاده از آزمون برگشت احتمالی مورد بررسی قرار گرفت. تیم پژوهشی دریافت که شرکت‌ کنندگانی که اسیتالوپرام مصرف می ‌کردند، در مقایسه با شرکت ‌کنندگانی که دارونما مصرف می‌ کردند، کمتر از بازخورد مثبت و منفی برای هدایت یادگیری این کار استفاده می‌ کردند. این یافته نشان می ‌دهد که دارو بر حساسیت بیماران نسبت به پاداش ‌ها و توانایی آنها برای پاسخ‌ دهی به آن تأثیر می ‌گذارد.
این یافته همچنین ممکن است تنها تفاوتی را که تیم تحقیقاتی در پرسشنامه ‌های خود یافتند توضیح دهد، اینکه داوطلبانی که اسیتالوپرام مصرف می‌ کنند در هنگام داشتن رابطه جنسی با مشکل بیشتری در رسیدن به ارگاسم مواجه بودند.
پروفسور باربارا ساهاکیان (Barbara Sahakian) پژوهشگر ارشد این مطالعات از گروه روانپزشکی دانشگاه کمبریج گفت: کاهش عاطفی عارضه جانبی رایج داروهای ضد افسردگی مهارکننده های سروتونین استاین داروها بخشی از درد عاطفی را که افرادی که افسردگی را تجربه می کنند از بین می برند، اما، متأسفانه، به نظر می رسد که آنها بخشی از لذت را نیز از بین می برند.

از نتایج مطالعه، اکنون می ‌توانیم متوجه شویم که این امر به این دلیل است که بیماران نسبت به پاداش‌ ها حساس می ‌شوند که بازخورد مهمی را ارائه می ‌دهد.شرح کامل نتایج این مطالعه در Neuropsychopharmacology منتشر شده است.


 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.