جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۹
کد مطلب: 61066
۰
ندا جوادهراتی

MS در کمین نوجوانانی که خوب نمی خوابند

خواب بی کیفیت و ناکافی در نوجوانان، با خطر ابتلای آنان به ام اس در سال های بعدی زندگی همراه است
MS در کمین نوجوانانی که خوب نمی خوابند
خطر ابتلا به بیماری ام اس با کیفیت  خواب نوجوانان مرتبط است طول و کیفیت خواب در دوران نوجوانی با خطر ابتلا به ام اس مرتبط است و در صورتی که فرد دارای ساعات کمتر و کیفیت پایین تر خواب باشد، خطر فوق افزایش می یابد.
بررسی های جدید انجام شده توسط پژوهشگران بین المللی با هدایت دانشمندان سوئدی نشان می دهد: برخورداری از خواب بی کیفیت و ناکافی در نوجوانان، با خطر ابتلای آنان به ام اس در سال های بعدی زندگی همراه است.
محققان بین الملل در یک مطالعه جدید نشان داده اند که خواب ناکافی و آشفته در طول سال های نوجوانی، می تواند خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) را در سال های بعدی زندگی افزایش دهد. در عین حال، برخورداری از ساعت خواب کافی در دوران نوجوانی، ممکن است به جلوگیری از بیماری فوق کمک کند.
به گفته محققان موسسه کارولینسکای سوئد که اجرای این تحقیق را به عهده داشته اند، بیماری ام اس تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی از جمله سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی یا BMI، عفونت ویروس اپشتین بار، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ویتامین D ایجاد می شود.
آن ها می گویند: بررسی ها نشان می دهد که نوبت کاری نیز که به نوعی باعث اختلال در فرایند طبیعی خواب می شود، با افزایش خطر ابتلا به بیماری فوق، به ویژه در سنین جوانی ارتباط دارد.
برای بررسی بیشتر نحوه تاثیرگذاری خواب بر خطر ابتلا به ام اس، محققان فوق از یک مطالعه مورد-شاهدی مبتنی بر جمعیت استفاده کردند که شامل ساکنان ۱۶ تا ۷۰ ساله سوئدی بود.

 بدین منظور افراد مبتلا به ام اس از بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی مغز و اعصاب انتخاب شدند و الگوهای خواب آن ها در سنین ۱۵ تا ۱۹ سالگی مورد بررسی قرار گرفته و سپس ارتباط آن با خطر ابتلا به بیماری ام اس ارزیابی شد.
در این تحقیق، خواب کوتاه به عنوان خواب کمتر از ۷ ساعت در شب تعریف شد و خواب کافی ۷ تا ۹ ساعت و خواب طولانی ۱۰ ساعت یا بیشتر در نظر گرفته شد.
همچنین از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد که کیفیت خواب را در طول دوره های سنی مختلف با استفاده از یک مقیاس ۵ درجه ای ارزیابی کنند که در آن، نمره ۵ معادل کیفیت بسیار خوب ارزیابی شد.
نتایج این بررسی ها نشان داد که طول و کیفیت خواب در دوران نوجوانی با خطر ابتلا به ام اس مرتبط است و در صورتی که فرد دارای ساعات کمتر و کیفیت پایین تر خواب باشد، خطر فوق افزایش می یابد.
طبق این نتایج، در مقایسه با خواب ۷ تا ۹ ساعت در شب در طول سال های نوجوانی، خواب کوتاه با ۴۰ درصد افزایش خطر ابتلا به ام اس همراه بود؛ درصدی که به شکلی وحشتناک بالا است. اما خواب طولانی، از جمله در تعطیلات آخر هفته یا در روزهای آزاد، ربطی به افزایش شانس بروز بیماری فوق نداشت.
مجریان این تحقیق می گویند: کیفیت خواب، بر مسیرهای ایمنی و سیگنال های التهابی تأثیر می گذارد و ساعت بدن نیز در تنظیم پاسخ ایمنی نقش دارد. خواب ناکافی یا مختل که در بین نوجوانان بسیار رایج است، معمولا با تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی در این دوره سنی توضیح داده می شود.
این محققان ضمن اشاره به لزوم اجرای مداخلات آموزشی برای نوجوانان و والدین آن ها در خصوص پیامدهای منفی خواب ناکافی برای سلامتی، می گویند: استفاده از خواب ترمیمی کافی که برای عملکرد کافی سیستم ایمنی لازم است، ممکن است بتواند به عنوان یکی از عوامل پیشگیری کننده ام اس مطرح باشد.
قابل ذکر است این یافته های پژوهشی جالب، هشداردهنده و بسیار بااهمیت در مجله Neurology Neurosurgery & Psychiatry منتشر شده اند.
 
مرجع : سینا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت