چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۸:۵۴

ژن ضد پیری نارسایی قلبی و سن بیولوژیکی قلب را 10 سال به عقب می اندازد

ژن درمانی به طور گسترده ای برای درمان بیماری های ناشی از ژن های بد استفاده می شود
ژن ضد پیری نارسایی قلبی و سن بیولوژیکی قلب را 10 سال به عقب می اندازد
 ژن ضد پیری در جمعیت صد ساله ها کشف شده است که سن بیولوژیکی قلب را ۱۰ سال به عقب می اندازد که این یافته یک هدف بالقوه برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ارائه می دهد.
محققان دانشگاه بریستول و گروه MultiMedica در ایتالیا ژن خاصی را در گروهی از انسان‌های صد ساله کشف کردند که با محافظت از قلب آنها در برابر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، مانند نارسایی قلبی به جوان ماندن قلب آنها کمک کرده است

در ارتباط با طول عمر استثنایی، حاملان ژن های جهش یافته سالم، مانند آنهایی که در نواحی آبی سیاره زندگی می کنند، اغلب تا ۱۰۰ سال یا بیشتر عمر کرده و از سلامت خوبی برخوردارند. این افراد همچنین کمتر در معرض عوارض قلبی عروقی هستند.
دانشمندان معتقدند: این ژن با محافظت از قلب در برابر بیماری های مرتبط با پیری مانند نارسایی قلبی به جوان نگه داشتن قلب کمک می کند. در مطالعه جدید، محققان نشان دادند که یک نوع طبیعی ژن BPIFB4 که قبلاً در صدساله‌ها بسیار رایج بود، می ‌تواند از سلول‌ های بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که نیاز به پیوند قلب دارند، محافظت کند.
تیم تحقیقاتی دانشگاه بریستول به سرپرستی پروفسور پائولو ماددو (Paolo Madeddu) دریافتند که یک بار تجویز ژن ضد پیری جهش یافته، زوال عملکرد قلب را در موش های میانسال متوقف می کند. حتی قابل توجه تر اینکه هنگامی که این ژن به موش های مسن داده شد، این ژن سن ساعت بیولوژیکی قلب را به اندازه انسان بیش از ۱۰ سال تغییر داد.

مددو گفت: با افزایش سن، عملکرد قلب و عروق خونی به خطر می افتد. با این حال، میزان وقوع این تغییرات مضر در بین مردم متفاوت است. استعمال دخانیات، الکل و کم تحرکی ساعت پیری را سریع‌تر می‌ کند، در حالی که خوب غذا خوردن و ورزش، ساعت پیری قلب را به تاخیر می ‌اندازد.

او افزود: علاوه بر این، داشتن ژن های خوب به ارث رسیده از والدین می تواند به جوان ماندن و سالم ماندن کمک کند. ژن ها دنباله ای از
حروف هستند که پروتئین ها را رمزگذاری می کنند. به طور تصادفی، برخی از این حروف می توانند جهش پیدا کنند اما اکثر این جهش ها ناچیز هستند.

با این حال، در چند مورد، جهش می تواند عملکرد ژن را بدتر یا بهتر کند، مانند ژن جهش یافته ضد پیری که ما در اینجا روی سلول های انسانی و موش های مسن مطالعه کرده ایم.

مونیکا کاتانئو (Monica Cattaneo) یکی دیگر از محققان گفت: سلول‌ های بیماران مسن، به ویژه آنهایی که از ساخت رگ‌ های خونی جدید به نام پری سیت پشتیبانی می‌ کنند، عملکرد کمتری داشته و پیرتر هستند. با افزودن ژن طول عمر به لوله آزمایش، روند جوانسازی قلب را مشاهده کردیم.

جالب اینجا بود که سلول ‌های قلبی بیماران نارسایی قلبی سالخورده به درستی کار خود را از سر گرفته و ثابت کردند که در ساخت رگ‌های خونی جدید کارآمدتر هستند.

پژوهشگران توضیح می دهند:صد ساله ها ژن های سالم خود را به فرزندان خود منتقل می کنند. این مطالعه نشان می‌ دهد که یک ژن سالم که در صد ساله‌ها یافت می ‌شود، می‌ تواند برای محافظت از قلب آنها به افراد غیر مرتبط منتقل شود.

جهش های دیگری ممکن است در آینده با پتانسیل درمانی مشابه یا حتی برتر نسبت به آنچه در این تحقیق بررسی شده است، پیدا شود. ماددو معتقد است که این مطالعه ممکن است موج جدیدی از درمان‌ها را با الهام از ژنتیک صد ساله‌ها تحریک کند.

مددو در پایان گفت: یافته ‌های ما تأیید می‌ کند که ژن جهش یافته سالم می ‌تواند کاهش عملکرد قلب در افراد مسن را معکوس کند. ما اکنون علاقه مندیم که تعیین کنیم آیا تجویز پروتئین به جای ژن نیز می تواند کارساز باشد یا خیر.

ژن درمانی به طور گسترده ای برای درمان بیماری های ناشی از ژن های بد استفاده می شد، با این حال، درمان مبتنی بر پروتئین ایمن تر و قابل دوام تر از ژن درمانی است.شرح کامل این پژوهش جذاب در آخرین شماره مجله تخصصی  Cardiovascular Research منتشر شده است.

مرجع : سینا

تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .