پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۴
کد مطلب: 61123
۰
سلامت فقط نبود بیماری نیست

سلامت روان به رویکردی پیشگیرانه نیاز دارد

سلامت شامل رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی می‌شود
سلامت روان به رویکردی پیشگیرانه نیاز دارد
 سلامت روان اصطلاحی است برای توصیف ارزیابی بالینی از وضعیت سلامت روانی یک فرد و اغلب شامل تشخیص و ارائه درمان مناسب برای به دست آوردن بهترین حالت روان می‌شود.

چرا سلامت روان کارکنان مهم‌تر از همیشه است؟
همان‌طور که انجمن روانپزشکی آمریکا می‌گوید سلامت روان «شامل عملکرد موثر در فعالیت‌های روزانه می‌شود که این فعالیت‌های روزانه شامل کار، مدرسه و کارهای روزانه می‌شود.» سلامت روان، همچنین باعث داشتن روابط سالم‌تر و بهبود توانایی سازگار شدن با تغییر و کنار آمدن با ناملایمات می‌شود.هنگامی که افراد در محیط کار خود افراد احساس خستگی، پوچی و ناتوانی دارند.

شواهد روانشناختی حاکی از آن است که سلامت روان کارکنان یک مؤلفه حیاتی برای افزایش عملکرد سازمانی و موفقیت سازمان است. ارتقاء سلامت روان در میان کارگران شرکت اغلب مستلزم سرمایه گذاری قابل توجه است. کار برای سلامت روان مفید است اما محیط کاری منفی می تواند منجر به مشکلات جسمی و روانی شود. آزار و اذیت و قلدری در محل کار معمولاً مشکلات گزارش شده در بسیاری از سازمان های ایرانی است و می تواند تأثیر نامطلوب قابل توجهی بر سلامت روان داشته باشد. اقدامات موثر بسیاری وجود دارد که سازمان ها می توانند برای ارتقای سلامت روان در محیط کار انجام دهند. چنین اقداماتی ممکن است به بهره وری نیز کمک کند. در کل می توان گفت سلامت روان در سازمان ها به مجموعه اقدامات پیشگیرانه برای بهبود وضعیت سلامت روان کارکنان گفته می شود که تبدیل به یک فرهنگ سازمانی شود.

 نمیتوان از آنها موفقیت شغلی  و مسئولیت پذیری و اشتیاق انتظار داشت .این احساس ممکن است با علائم جسمی و روحی همراه باشد و و گاهی زندگی فرد را با اختلال مواجه کند. اگر شما هم از کارتان لذت نمی‌برید و میل به انزوا و کناره‌گیری دارید یا دچار استرس و اضطراب هستید به احتمال زیاد دچار فرسودگی شغلی یا بطور کلی سلامت جسمی و روانی شما در معرض خطر است فرسودگی شغلی مشکلی است که آن را با افسردگی مقایسه می‌کنند.

سلامت روان موضوعی جامع است و به رویکردی اساسا پیشگیرانه نیاز دارد که باید آن را به طور مستمر در زندگی پرورش داد.
بسیاری از جنبه‌های زندگی بر سلامت روان افراد تأثیر می‌گذارند، از عوامل عاطفی مانند مدیریت استرس و ذهن‌آگاهی گرفته تا جنبه‌های فیزیکی مانند رژیم غذایی، ورزش و ترک دخانیات تا موارد بی‌شماری که بر کار روزانه و زندگی شخصی فرد تأثیر می‌گذارند، مانند روابط خانوادگی، سلامت مالی و توسعه شغلی.

متخصصان حوزه سلامت در سال‌های اخیر تعریف سلامت روان را گسترش داده‌اند تا بتوانند این مفهوم را در زندگی افراد جا بیندازند. به عنوان مثال، سازمان جهانی بهداشت این تعریف را ارائه می‌دهد: «سلامت شامل رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی می‌شود و صرفا به بیماری و ناتوانی جسمی ربط ندارد.»

در قدیم طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری برای حمایت از سلامت روحی و جسمی کارکنان در محل کار وجود داشت، که این برنامه‌ها امروزه کارایی خود را از دست داده‌اند و باید به فکر تغییر آنها بود. در سطح هیئت مدیره، بسیاری از شرکت‌ها توجه ناکافی به رفاه کارکنان دارند که تهدیدی برای بهره‌وری کارکنان به شمار می‌آید و البته باعث می‌شود که گردش کارکنان در محل کار افزایش پیدا کند و شرکت‌ها در جذب و نگه داشت نیروی کار به مشکل بخورند.

اما در دنیای مدرن تجارت، شرکت‌ها باید در روند خود تغییر ایجاد کنند و به سلامت کارکنان در محل کار بیشتر از قبل اهمیت دهند. بر اساس نظرسنجی هاروارد بیزینس ریویو در سال ۲۰۲۰، ۸۵ درصد از مردم می‌گویند که کیفیت سلامت عاطفی آنها از زمان شروع شیوع کووید-۱۹ کاهش یافته است. این واقعیتی است که شرکت‌ها نمی‌توانند نادیده بگیرند و چاره‌ای جز تغییر و خلاق بودن در رسیدگی به سلامت عاطفی کارکنان خود ندارند. در این مقاله به موضوع تقویت سلامت روان در محل کار می‌پردازیم و راهکار‌هایی برای آن ارائه می‌دهیم.

 سلامت روان کارکنان مهم‌تر از همیشه است؟نشان دهید مراقبت از کارمند اولویت اول شما است
اضطراب، استرس و فرسودگی شغلی در محل کار اغلب به عنوان یکی از عوامل اصلی استعفای کارکنان به شمار می‌آید، که به واسطه آن تعداد زیادی از کارکنان به صورت داوطلبانه کار خود را ترک می‌کنند. برای حفظ افراد با استعداد در شرکت و همچنین قدم گذاشتن در مسیر درست مدیریتی، رهبران باید محیطی را به وجود آورند که در آن کارکنان احساس ارزشمند بودن کنند و به آنها کمک شود در تمام جنبه‌های زندگی خود احساس خوبی داشته باشند.
هر شرکتی در این سیاره علاقه به گفتن این جمله دارد: «کارمندان با ارزش‌ترین دارایی ما هستند.» اما در دنیای مدرن سازمان‌ها باید این جمله را مانند قبل ثابت کنند. شرکت‌های باهوش در حال تغییر به سمت طرز فکری هستند که در آن کارفرمایان مسئولیت بیشتری برای حمایت از زندگی و نیازهای منحصر به فرد هر کارمند می‌پذیرند.
اسم این کار را می‌توان همدلی در محل کار گذاشت و این احتمال وجود دارد که افراد در شرکتی بمانند که احساس می‌کنند واقعا به آنها اهمیت داده می‌شود.

خدمات بهداشت روان اغلب در خدمات پزشکی کارکنان گنجانده می‌شود و کارفرمایان مجبور بودند راه‌های دیگری را برای کاهش استرس، تشویق عادات سالم و ترویج سبک درست زندگی و کار انتخاب کنند.

علاوه بر این، خدمات بهداشت روان اغلب به دلیل برچسب‌های اجتماعی که به افراد زده می‌شود، کمتر در محل کار استفاده می‌شود و در نهایت مشکلات روان بدون درمان رها می‌شوند. روانشناسان و روانپزشکان با هر چیزی که روی سلامت روان کارکنان اثر می‌گذارد، به گونه‌ای برخورد می‌کنند که گویی یک آسیب جزئی است. اینکه در زمان ناراحتی روانی به یک تراپیست دسترسی داشته باشیم، برای درمان کافی نیست و نیاز است که در مورد مزایای کارمند خود در محل کار تغییراتی ایجاد کنید که جدا از خدمات بهداشتی می‌شود.

بنابراین، کارفرمایان باید روی مزایای کارمندان خود بیشتر فکر کنند تا با آن به کارمندان کمک کنند تا از فرسودگی شغلی، مشکلات مربوط به خواب، کاهش وزن و همچنین سایر مشکلات مرتبط با خانواده (برخورد با والدین، فرزندان، افراد مهم و غیره) غلبه کنند

بر اساس بررسی های روانشناسان صنعتی و سازمانی برخی موارد قبل ذکر است که می توانیم به پرداختن به آن ها سلامت روان در سازمان ها را افزایش دهیم. عوامل خطر مرتبط با کار برای سلامتی (Risks to mental health):
فشارهای شغلی
افسردگی در محل کار
سیاست های ناکافی بهداشت و ایمنی
ارتباطات و شیوه های مدیریت ضعیف
مشارکت محدود در تصمیم گیری یا کنترل کم بر حوزه کاری خود
سطوح پایین حمایت از کارکنان
ساعات کاری غیر قابل انعطاف
وظایف یا اهداف سازمانی نامشخص
خطرات همچنین ممکن است به محتوای شغل مربوط باشد، مانند وظایف نامناسب برای شایستگی های فرد یا حجم کاری زیاد. برخی از مشاغل ممکن است خطر بالاتری نسبت به سایرین داشته باشند. قلدری و آزار روانی معمولاً از علل استرس ناشی از کار توسط کارگران گزارش شده و خطراتی برای سلامت کارگران ایجاد می کند. آنها با مشکلات روانی و جسمی همراه هستند. این پیامدهای سلامتی می تواند هزینه هایی برای کارفرمایان از نظر کاهش بهره وری و افزایش جابجایی کارکنان داشته باشد. آنها همچنین می توانند تأثیر منفی بر روابط خانوادگی و اجتماعی داشته باشند.




 
مرجع : ایران تالنت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .