جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۲۱:۴۱
کد مطلب: 61132
۱

مکانیسم های دفاع روانی یا فرصت تحریف اشتباهات

با افرادی که تدافعی رفتار می کنند،چگونه تعامل کنیم؟
مکانیسم های دفاع روانی یا فرصت تحریف اشتباهات
برخی افراد در طول زندگی خود نسبت به همه چیز و همه کس گارد تدافعی داشته و ایجاد تعامل و ارتباط با این افراد دارای مشکلاتی زیادی است. در این شرایط روان شناسان راهکارهایی برای نحوه مواجه شدن با این افراد ارائه می کنند.
همه انسان ها با به کارگیری روش های دفاع روانی با مشکلات مقابله می کنیم. این موضوع در حد عادی یک رفتار مفید محسوب می شود اما در صورت تبدیل شدن به یک رفتار اغراق آمیز، مشکلات زیادی برای فرد و اطرافیانش ایجاد خواهد کرد .

به طور کلی داشتن گارد تدافعی زمانی که مورد انتقاد قرار گرفته یا زمانی که مرتکب اشتباه می شویم، یکی از مکانیسم های محافظت از خود است. برای نمونه تقریبا همه افراد حتی در رده سیاستمداران بلندپایه، در هنگام مواجه شدن با انتقادات اغلب می گویند: اشتباهاتی در این رابطه انجام شد، اما نه توسط من.

باید در نظر داشت به طور طبیعی، وقتی به کسی بازخورد منفی می‌ دهید یا از او و اعتقاداتش انتقاد می‌کنید، شاید ناخواسته  وی را از نظر روانی تهدید کرده و وارد گار دفاعی می کنید. از سوی دیگر با وادار کردن یک فرد به تشخیص اینکه چگونه اشتباه کرده است، احتمالاً احساسات اجتماعی بسیار ناراحت کننده ای مانند شرم، گناه، خجالت یا افکار ترسناک طرد شدن یا از دست دادن موقعیت را در وی تحریک خواهید کرد.

به باور روان شناسان یکی از راه های طبیعی جلوگیری از این احساسات و افکار ناراحت کننده این است که حالت تدافعی بگیرید. این موضوع زمانی مشکل ساز می شود که فرد برای انکار انجام هر کار اشتباه، تضعیف اخلاقی دیدگاه خود، یا هر موضوع دیگر، وارد گارد تدافعی شده و هیچ وقت مشکلات را از طرف خودش ندیده و خود را به هیچ عنوان در هیچ موضوعی مقصر نداند.

تیمی از روانشناسان دانشگاه فلیندرز استرالیا در سال ۲۰۲۰ مطالعه روی این حوزه را شروع کرده و به نتایج قابل توجهی رسیدند. بر این اساس مشخص شد که اگر داوطلبان فقط یک تجربه داشته باشند، حالت تدافعی آن ها در مورد اشتباهات گذشته یا تخلفات احتمالی، تشدید می شود.

این تجربه شامل طرد شدن از نظر اجتماعی بوده و بنابراین منیت آنها آسیب پذیرتر می شود. در مقابل، مشخص شد اگر داوطلبان فرصتی برای بیان ارزش‌های اخلاقی خود داشتند، کمتر تدافعی عمل می‌ کردند و این فرصت ابراز نظرات باعث می ‌شد آن ها نسبت به جایگاه اخلاقی خود احساس امنیت بیشتری کنند.

محققان توصیه می کنند: وقتی بازخورد منفی به سایرین می دهید، توجه به تأثیری که ممکن است بر عزت نفس طرف مقابل داشته باشد، مفید است. بنابراین، بهتر است انتقاد خود را بر روی اشتباهی که آن ها انجام داده اند متمرکز کنید، نه شخصیت آنها.

شما همچنین می‌توانید با تمرکز بر این که چگونه اشتباه آن ها را می‌توان برطرف کرد یا دفعه بعد چگونه می ‌توانند رفتارشان را اصلاح کنند، بخشی از این آسیب ‌ها را برطرف کنید، به این ترتیب کمتر احتمال دارد که افراد وارد گارد تدافعی شوند.
 
مرجع : خبرگزازی علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود