جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۲۳:۲۲
کد مطلب: 61150
۲
رابطه‌ی جنسی خارج از زندگی زناشویی را خیانت جنسی تعریف می‌کنند

روابط خارج از تاهل

فائزه پرداختی
روابط خارج از تاهل

روابط خارج از تاهل یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده‌ی ثبات، عملکرد و تداوم روابط زناشویی بوده و به معنی برقراری صمیمیت جنسی يا عاطفی با فردی غیر از همسر است. این بحران نه تنها سبب از هم گسیختگی پيوندهاي زناشويي مي‌شود، بلكه غالباً منجر به آسيب‌‌های جبران‌ناپذیر میان روابط والدين و فرزندان نيز خواهد شد.
خيانت در زندگی زناشويي به‌عنوان يك معضل اجتماعي پنهان جامعه‌ی ايران، آسيبي چندبعدي است كه پيامدهاي آن نهاد خانواده، تربيت فرزندان، سلامت و امنيت جامعه را به خطر مي‌اندازد.

اغلب آسيب‌شناسان، روان‌شناسان، مشاوران خانواده و حتي خود خانواده‌ها از خيانت در زندگی زناشويي به‌عنوان يك معضل اجتماعيِ رو به رشد ياد مي‌كنند كه عوامل آن برحسب شرايط فردي، اجتماعي و بـين‌فردي متفاوت است.

انواع خیانت
خیانت جسمانی یا جنسی
رابطه‌ی جنسی خارج از زندگی زناشویی را خیانت جنسی تعریف می‌کنند.
خیانت عاطفی یا هیجانی

خیانت فقط رابطه‌ی جنسی با فرد دیگر نیست. خیانت عاطفی، احساسی است که شخص به جنس مخالفی غیر از همسر خود دارد و به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که چنین چیزی وجود ندارد. در این نوع خیانت، فرد احساس می‌کند به شخص خارج از رابطه‌ی ازدواجش، نزدیک‌تر است و ممکن است افزایش تمایل جنسی نسبت به آن فرد را هم تجربه کند.

خیانت اینترنتی
شامل ارسال پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی (واتس‌اپ، اینستاگرام، تلگرام)، گفت‌وگوهای جنسی، به اشتراک گذاشتن تصویرهای غیراخلاقی، فیلم‌های پورن و قرار گذاشتن از طریق اینترنت با جنس مخالف است و یکی از انواع خیانت محسوب می‌شود.
مراحل خیانت
خيانت به همسر داراي مراحل و شرايطي است كه هركدام زمينه‌ساز وقوع مرحله‌ی بعد مي‌شوند و مي‌توان آن را به چهار مرحله تقسيم كرد:

    مرحله‌ی اول: درگيري ذهني
    مرحله‌ی دوم: اقدام به ارتباط و آشنايي بيشتر
    مرحله‌ی سوم: عميق شدن روابط عاطفي و برقراری رابطه‌ی جنسي
    مرحله‌ی چهارم: شدت ارتباط و مطلع شدن همسر


عوامل زمینه‌ساز روابط خارج از تاهل
مشکلات روانی- شخصیتی
ابتلا به بیماری‌های روانی، تنوع‌طلبی، شخصیت هیجان‌خواه، اختلالات شخصیتی (اختلال پارانوئید و وابسته) و برخی از ویژگی‌های شخصیتی مانند (سلطه‌جویی، کنترل، خودشیفتگی)، نیاز به جلب توجه در زنان و اثبات مردانگی در مردان مواردی هستند که موجبات برقراری روابط خارج از تاهل را به‌خصوص در دهه‌ی اول زندگی زناشویی، درست زمانی که زن و مرد به لحاظ ظاهری و جسمی جوان و شاداب هستند، فراهم می‌آورد.
گفت‌وشنودهای ناکارآمد
گفتگو از اساسی‌ترین مهارت‌ها در تحکیم روابط بین زوجین و ایجاد فضای گرم در خانواده‌ها است. این مهارت فرصتی را فراهم می‌کند تا افراد علایق، صمیمیت و کدورت‌ها را ابراز کنند و مانع ایجاد فاصله‌ی عاطفی بین زوجین شود.
بی‌احترامی
احترام به همسر یک اصل مشترک در تمامی روابط موفق و پایدار است. بدگویی، توهین و تحقیر از مصادیق بی‌احترامی است که ضمن لطمه زدن به عزت‌نفس هر یک از زوجین، موجب دلزدگی عاطفی بین آن‌ها می‌شود. بی‌احترامی در بلندمدت آسیب‌های مخربی در روابط زوجین ایجاد می‌کند.
مسائل جنسی و جسمی
عدم تمکین همسر در رابطه‌ی جنسی، ناتوانی جنسی، عقیم بودن، گرایش جنسی انحرافی، بیماری‌های مزمن جنسی و جسمی، سرد شدن زوجین نسبت به ظاهر یکدیگر، فاصله در رابطه و فقدان هرگونه جذابیت جنسیتی زن و مرد و در نهایت بی‌ضرر دانستن روابط خارج از ازدواج از جمله مواردی است که می‌تواند از عوامل مؤثر بر بروز رابطه‌ی خارج از تاهل باشد.
مسائل عاطفی
خلأ عاطفی، فقدان درک و همدلی در زندگی زناشویی، بی‌توجهی از سوی زوجین، مشکلات رفتاری همسر همراه با خشونت کلامی و فیزیکی و عدم احساس خوشبختی نمونه‌هایی است که می‌تواند یکی از زوجین را به‌سوی روابط خارج از تاهل ترغیب کند.
شبکه‌های اجتماعی
وجود اینترنت و ماهواره و به دنبال آن دیدن فیلم‌های پورن، روابط جنسی غیر‌واقعی و غیر‌بهداشتی و آزادی‌های کاذب در روابط زوجین با جنس مخالف، همگی می‌توانند از مواردی باشند که زوجین را به داشتن رابطه‌ی خارج از تاهل ترغیب کنند.
عوامل بیرونی
مشکل مالی و تحصیلی، اختلاف بر سر تربیت فرزند، مشکلات محیط کار (دوری راه و ساعات کار طولانی و دوری از همسر) از جمله عوامل بیرونی هستند که می‌توانند فرد را به‌سمت زیر پا گذاشتن اصول و موازین اخلاقی و عهدشکنی سوق دهد.
ناهمسویی خواسته‌ها و انتظارات
شامل عدم صداقت همسر، عدم ‌تعهد به قرارها و وعده‌ها، داشتن انتظارات غیرواقع‌بینانه از سمت همسر، عدم درک متقابل و مرد سالاری می‌باشد.

عوامل زمینه ساز برای روابط خارج از تاهل
انتقام از همسر
رفتار و واکنش‌های آزاردهنده‌ی همسر مانند عدم ابراز محبت، برقراری رابطه با سایر زنان  یا ذکر روابط خود از عواملی است که زنان را به واکنش و یا انتقام از همسر ترغیب می‌کند.
دریافت تقویت و حمایت از جانب دوستان
داشتن دوستانی که از رابطه‌ی پنهانی حمایت می‌کنند و تجربیات خود را در این زمینه با افراد در میان می‌گذارند، ناپسند بودن این روابط را کمرنگ می‌کند و افراد را به‌سمت رفتارهای زناکارانه سوق می‌دهد.
پیامدهای روابط خارج از تاهل
احساس خشم
افرادی که همسر آن‌ها مرتکب خیانت می‌شود، احساس می‌کنند مورد ظلم واقع شده‌اند و نسبت به همسر خویش خشم پیدا می‌کنند. احساس خجالت‌زدگی و شرم از این رویدادها نیز می‌تواند بر احساس خشم و ناراحتی آن‌ها بیفزاید.
عوارض جسمانی
افزون بر استرس حاد، تهدید بالقوه‌ای وجود دارد که همسری که خیانت کرده است، بیماری‌های مقاربتی را به رابطه‌ی اصلی وارد کرده باشد. برخی از بیماری‌ها- نظیر ایدز- می‌توانند به مشکلات مادام‌العمر منجر شوند و بر زندگی هر یك از زوجین و خانواده‌هایشان اثر جبران ناپذیری بگذارند.
آسیب‌های روانی
از آنجایی که خیانت در نظر تمام افراد جامعه امري غیراخلاقی محسوب می‌شود، پس از افشاي خیانت، فرد احساس خجالت و بی‌آبرویی می‌کند. چراکه نظر دیگران نسبت به او عوض می‌شود و در نتیجه‌ی طردشدگی توسط دیگران، فرد احساس انزوا و تنهایی را تجربه می‌کند که این به‌نوبه‌ی خود، موجب آسیب‌هاي روانی مانند احساس حقارت، نگرانی از آینده و افسردگی می‌شود.
احساس گناه
خیانت در زندگی زناشویی، باعث بروز احساس عذاب‌ وجدان در زوجین می‌شود. فرد دائما از لحاظ اخلاقی با خود درگیر می‌شود و از ارتکاب به خیانت، احساس پشیمانی و گناه و در ادامه شروع به سرزنش خود و همسرش می‌کند. به همین خاطر به رفتارهاي جبرانی دست می‌زند تا شاید بتواند از این احساسات ناخوشایند رهایی یابد.

نتیجه‌گیری
رابطه‌ی خارج از تاهل يكي از پديـده‌هاي آسيب‌زاست كه در پي زنجيره‌ی عوامل اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، خانوادگي و روانشناختي روي مي‌دهد. زنگ خطر اين معضل اجتماعي براي امنيت و سلامت افراد، خـانواده و جامعه به صدا درآمده است و در صورت عدم شناسايي دقيق عوامل زمينه‌ساز و عدم برنامه‌ريزي هوشمندانه براي پيشگيري و كاهش آن، مي‌تواند نظم و ثبات خانواده را به چالش جدي كشيده و منجر بـه انحلال زندگي زناشويي شود. برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از روابط‌ خارج از تاهل، راهکارهای ذیل پيشنهاد مي‌شود:

    شرکت در کارگاه‌های آموزشی در راستای ارتقای مهارت‌های همسرداری، مسائل‌ جنسی، شیوه‌های برقراری تعامل مفید و سازنده با جنس مخالف
    افزایش آگاهی درباره‌ی نیازهای یکدیگر و چگونگی پاسخ‌دهی مناسب به آن‌ها
    الزام زوج‌ها به مشاوره‌های قبل از ازدواج و دادن آگاهی لازم به خانواده‌ها در خصوص پیامدهای ازدواج اجباری
    آموزش افراد از سنین نوجوانی، آشنایی آن‌ها با نیازهای جنس مخالف، آموزش شیوه‌های برقراری تعاملات سالم و ایجاد آمادگی در جوانان برای همسرگزینی مناسب
    افزایش آگاهی زوج‌ها درباره‌ی عواقب و پیامدهای بی‌وفایی زناشویی بر اعضای خانواده
    استفاده از خدمات مشاوره‌ای و درمانی در جهت کاهش و رفع مشکلات روانی، عاطفی و رفتاری که بر اثر خیانت شکل گرفته است
    افزایش آگاهی زوجین و حساس‌زایی آنان نسـبت به عوامل زمینه‌‌ساز روابط خارج از تاهل و افزایش آگاهی زوجین درباره‌ی پیامدهای آن بر فرد، خانواده و جامعه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطوح مختلـف جامعـه
مرجع : نیک آرام
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "