جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۱
کد مطلب: 61160
۱
اهمیت ویژه تنفس هوای پاک در اواخر بارداری

ارتباط هوش کودک با رفتن به بیرون شهر در دوران بارداری

ارتباط هوش کودک با رفتن به بیرون شهر در دوران بارداری
به گزارش اس اف، آیا نقل مکان به حومه شهر در دوران بارداری می‌تواند به مادران کمک کند تا فرزندان باهوش‌تری به دنیا بیاورند؟ به تازگی نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تنفس هوای آلوده شهرهای شلوغ می‌تواند تأثیر مضری بر روی جنین داشته باشد.

 محققان در دانشگاه «کلرادو بولدر» می‌گویند، کودکان دو ساله‌ای که در دوران بارداری در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، احتمال بیشتری دارد که بعداً نمرات شناختی پایین‌تری داشته باشند. این مطالعه هشدار دهنده همچنین نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا قبل از تولد می‌تواند به اختلال در هماهنگی حرکتی و مشکلات زبانی منجر شود.

به گفته نویسندگان مطالعه، این یکی از اولین پروژه‌های تحقیقاتی است که در آن افراد به ارزیابی رابطه بین قرار گرفتن در معرض آلودگی قبل از تولد و رشد مغز در دوران نوزادی پراخته‌اند.

در این مطالعه، محققان سلامت ۱۶۱ مادر لاتین تبار و فرزندانشان را که در جنوب کالیفرنیا زندگی می‌کردند، بررسی کردند. مادران پیشینه دقیقی از وضعیت زندگی گذشته خود و زمانی که باردار بودند ارائه کردند. این محققان سپس آدرس‌ها را با سیستم کیفیت هوای آژانس حفاظت از محیط‌ زیست ایالات متحده بررسی کردند.

هنگامی که کودکان نوپا به سن دو سالگی رسیدند، تحت چندین تست رشد عصبی قرار گرفتند که مهارت‌های شناختی، حرکتی و زبانی آنها را اندازه‌گیری می‌کرد. نویسندگان این مطالعه همچنین عوامل دیگری از جمله تعداد دفعات تغذیه نوزاد با شیر مادر، زایمان زودرس، وزن نوزاد هنگام تولد و وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده را که می‌توانند بر رشد کودک تأثیر بگذارند را نیز در نظر گرفتند.


تنفس هوای پاک در اواخر بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد
مادران باردار که به طور مرتب در معرض آلاینده‌های هوا مانند ذرات معلق(PM) ۱۰ و PM ۲.۵ قرار داشتند، کودکان نوپا نمرات شناختی پایین‌تری داشتند. کودکان دو ساله با بالاترین سطح قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری کمترین امتیاز رشد عصبی را داشتند. به طور کلی، ۱۶ درصد از کودکان نوپا دارای نمره شناختی بودند که نشان دهنده سطحی از اختلالات عصبی است. محققان می‌گویند زمان قرار گرفتن جنین در معرض آلودگی هوا نیز مهم است. آلودگی هوا در اواسط تا اواخر بارداری به پیامدهای بدتر رشد عصبی برای نوزادان منجر می‌شود.

«زک مورگان»(Zach Morgan) نویسنده اول این مطالعه از دانشگاه کلرادو بولدر در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: مغز در مراحل مختلف بارداری به‌ طور متفاوتی رشد می‌کند و زمانی که در یک مواقع بحرانی اختلال ایجاد می‌شود، می‌تواند بر مسیر رشد تأثیر بگذارد.

توضیح دیگری که نویسندگان مطالعه در مورد اینکه چرا آلودگی هوا باعث آسیب عصبی مضر می‌شود ارائه کردند این است که آلاینده‌های استنشاقی مستقیماً با جنین تماس دارند. سپس این ذرات می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند و باعث التهاب بیش از حد و استرس اکسیداتیو شوند که در مسیر رشد مغز قرار می‌گیرد. تحقیقات دیگری از همین تیم شواهدی از تأثیر آلودگی بر میکروبیوم روده کودک پیدا کرده است که می‌تواند التهاب را نیز افزایش دهد.

استرس اکسیداتیو یا استرس اکسیدکننده(Oxidative stress) بازتاب‌دهنده عدم تعادل میان تظاهرات سیستماتیک «گونه‌های فعال(واکنش‌پذیر) اکسیژن»(ROS) و توانایی یک سیستم زیستی در خنثی سازی و مهار میانجی‌های سمی آن یا ترمیم آسیب‌های وارده است.

این مطالعه فقط کودکان نوپا لاتین تبار را مورد بررسی قرار داد، بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا نتایج در سایر نژادها یا قومیت‌ها مشابه خواهد بود یا خیر. لاتین تبارها در کالیفرنیای جنوبی زندگی می‌کنند و در شرایط محیطی هستند که در معرض سطوح بالاتری از آلودگی هوا قرار دارند. با این حال، این یافته‌ها نقطه شروعی را برای دیدن اینکه چگونه آلودگی هوا بر جوامع محروم تأثیر می‌گذارد و خانواده‌ها چه اقداماتی را می‌توانند برای محافظت از رفاه فرزندان خود انجام دهند، فراهم می‌کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله Environmental Health منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی