جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۵۶
کد مطلب: 61970
۱

کودک آزاری در جامعه ایران

غفلت والدین از کودکان یک نوعی کودک ‌آزاری محسوب می‌ شود
کودک آزاری در جامعه ایران
 براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی کودک‌آزاری عبارت است از هر گونه بدرفتاری فیزیکی یا عاطفی، سوءاستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقا، رشد یا کرامت کودک در زمینهٔ روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود.
کودک آزاری اشکال مختلف جسمی، جنسی، عاطفی، صنعتی و تحصیلی دارد؛ پدیده ای که در هر گوشه و کنار این دنیا شاهد آن هستیم.
کودک آزاری اشکال مختلف جسمی(شکستن استخوان، سوزاندن پوست، ایجاد جراحت یا بریدگی یا کبودی بر روی جسم کودک)، جنسی(ازدواج زود هنگام، لمس بدن کودک، وادار کردن کودک به مشاهده تصاویر و یا اعمال مستهجن)، عاطفی و روانی(بی توجهی و غفلت نسبت به کودک، فراهم نکردن بهداشت، طردكردن، نادیده گرفتن، خرد کردن شخصیت، وادارکردن کودک به انجام رفتار نامناسب)، صنعتی(کار کردن کودکان در کارخانه ها، تولیدی ها، مزارع) و تحصیلی(مجبور کردن کودک برای گرفتن نمره بالا و تحصیل در مدارج بالا) دارد؛ پدیده ای که در هر گوشه و کنار این دنیا شاهد آن هستیم. کشور ایران نیز از این امر مستثنی نیست و پدیده کودک آزاری از سوی والدین یا دیگران انجام می شود که آسیب های جسمی و روانی به کودکان وارد می کند. آسیب هایی که گاهی تا پایان عمر همراه این افراد باقی می ماند.
محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه کودک آزاری الزاما معطوف به آزار جسمی و جنسی نیست، گفت: کودک آزاری انواع مختلفی دارد. یکی از مصادیق کودک آزاری، «غفلت» و «سهل ‌انگاری» است؛ بالاترین موارد کودک‌ آزاری گزارش شده به اورژانس اجتماعی مربوط به  این مساله است زیرا اغلب پدر و مادر این کودکان به دلیل مسائل اقتصادی هر دو اشتغال دارند و ساعات زیادی از روز را در خانه نیستند.
وی افزود: بسیاری از والدین برای کودک خود از مهدها استفاده نمی ‌کنند و اغلب فرزندشان را به بستگان می ‌سپارند. اگر هم شخصی برای نگهداری او وجود نداشته باشد، کودک مجبور است تا برگشت والدین زمان طولانی در خانه تنها بماند و بی ‌تابی کند و همسایگان پس از متوجه شدن با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و این مساله را گزارش کنند.
احمدرضا عرب، روانشناس خانواده نیز در این خصوص گفت: غفلت والدین از کودکان یک نوعی کودک ‌آزاری محسوب می‌ شود زیرا این رفتارها می‌ توانند سلامت جسمی، روانی و رشد کودک را به مخاطره بیاندازد.
وی افزود: بی‌ توجهی والدین به بهداشت و سلامت کودکان، تغذیه مناسب، خواب به موقع، واکسیناسیون از جمله مصادیق غفلت والدین از شرایط جسمی کودک به شمار می ‌آید. کودکان در اثر این گونه سهل انگاری ها در بیرون از خانه دچار مصدومیت جسمی می شوند.

غفلت روانی و عاطفی والدین از کودکان مانند بازی نکردن با کودک و در دسترس نبودن والدین، عدم ابراز محبت به کودک و سردی روابط خانوادگی، فقدان ارتباط کلامی و غیرکلامی موثر با کودک، جر و بحث‌های شدید بین والدین، اشتغال بیش از حد والدین به کار و … نیز چه به صورت آگاهانه و غیر آگاهانه آسیب های روانی بسیار شدیدی به کودکان وارد می کند؛ اگر این آسیب ها درمان نشوند، می توانند تا پایان عمر همراه فرد باشند و حتی به نسل بعدی نیز منتقل شوند.

وی اظهارداشت: متاسفانه این غفلت از کودکان یا کودک ‌آزاری ها می ‌تواند آسیب‌های جدی و عمیق جسمی و روانی مانند جراحت، قطع عضو، سوختگی، وسواس، افسردگی، اضطراب، عصبانیت و پرخاشگری، عدم اعتماد به دیگران، احساس پوچی و بی ‌ارزشی، فقدان عزت نفس و… بر جسم و روان کودک به همراه داشته باشد.

فاطمه ارزانیان، سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان تهران نیز در این رابطه گفت: روزانه ۶۰۰ تا ۹۰۰ تماس با سامانه تلفنی اورژانس اجتماعی( ۱۲۳) برقرار می ‌شود. بیشترین مداخلات هم معمولا مربوط به کودک ‌آزاری است که شامل موارد متعددی مانند غفلت از کودک، آزار جسمی، آزار عاطفی، آزار جنسی و … می شود.
وی افزود: بیشترین موارد کودک ‌آزاریِ گزارش ‌شده به اورژانس اجتماعی مربوط به «غفلت از کودک» است. بسیاری از والدین هردو شاغلند و آنها در ساعاتی که سرکارند، فرزندشان را در خانه تنها می گذارند. کودک در ساعت هایی که تنها است امکان دارد دست به کارهایی بزند که همسایه ها نگران شوند و با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند.
 
مرجع : سینا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد