امروز روز بدون کیف و کتاب است
روز بدون کیف و کتاب
برای اینکه دانش آموزان زندگی کردن را بیاموزند
مدام لبخند میزنند و با هر موضوع کوچکی، صدای خندههایشان کلاس را پر از شادی میکند؛ دارند کاردستی درست میکنند و این کار با خنده و شوخی همراه است. چرا که گاهی اشتباه کاغذ مقوایی را برش میزنند و خانم معلم با صبوری به آنها یاد میدهد و اشتباهات را تصحیح میکند. زنگ قبل هم یک مدل شیرینی درست کرده بودند که نیاز به یخچال و فر هم نداشت و بچهها کلی از درست کردن این شیرینی ذوق داشتند.
نازنین میگوید: هنوز مزهاش زیر زبانم است. خیلی خوشمزه بود. حالا که یاد گرفتم حتما تو خانه خودمان هم با مامانم درست میکنم. اما چیزی که امروز بچهها را بیش از پیش خوشحال کرده، نیاوردن کیف و کتاب است.
کوله پشتیهای سنگینی که عمدتا برای کلاس اولیها تا سومیها، والدین تا دم در مدرسه حمل میکنند و زنگ آخر هم آنها تحویل میگیرند.
*چرا نیاوردن کیف و کتاب برای بچهها لذتبخش است؟
چرا نیاوردن کیف و کتاب انقدر برای بچهها لذتبخش است؟ این اولین نکتهای بود که امروز با دیدن شادی و شعف بچهها ذهنم را درگیر کرد؟ اصلا اگر دانشآموزان بدون کیف و کتاب انقدر شاد هستند و مدرسه را دوست دارند، چرا باید مجبورشان کنیم که هر روز کلی کتاب و دفتر را با خودشان حمل کنند و به مدرسه بیاورند؟ آراد دانشآموز کلاس سوم دبستان میگوید: من کتابهای درسی را دوست دارم اما اگر هر روز فقط یکی از آنها را به مدرسه میبردیم خیلی بهتر بود. کاش معلمان مشق هم نمیدادند. ما وقتی از مدرسه به خانه بر میگردیم باید کلی هم مشق بنویسیم. تازه دیکته هم باید بنویسیم. وی ادامه میدهد: مشق نوشتن سخت است. چون وقتی از مدرسه به خانه میرویم خسته هستیم اما باید مشق بنویسیم. دیگر فرصت بازی و تلویزیون دیدن هم نداریم. علیرضا هم دانشآموز کلاس سوم دبستانی از مشق نوشتن ناراحت است و میگوید: مشق نوشتن را دوست ندارم. چون خیلی خسته میشوم. هم باید در مدرسه درس بخوانیم و هم در خانه.
نازنین میگوید: هنوز مزهاش زیر زبانم است. خیلی خوشمزه بود. حالا که یاد گرفتم حتما تو خانه خودمان هم با مامانم درست میکنم. اما چیزی که امروز بچهها را بیش از پیش خوشحال کرده، نیاوردن کیف و کتاب است.
کوله پشتیهای سنگینی که عمدتا برای کلاس اولیها تا سومیها، والدین تا دم در مدرسه حمل میکنند و زنگ آخر هم آنها تحویل میگیرند.
*چرا نیاوردن کیف و کتاب برای بچهها لذتبخش است؟
چرا نیاوردن کیف و کتاب انقدر برای بچهها لذتبخش است؟ این اولین نکتهای بود که امروز با دیدن شادی و شعف بچهها ذهنم را درگیر کرد؟ اصلا اگر دانشآموزان بدون کیف و کتاب انقدر شاد هستند و مدرسه را دوست دارند، چرا باید مجبورشان کنیم که هر روز کلی کتاب و دفتر را با خودشان حمل کنند و به مدرسه بیاورند؟ آراد دانشآموز کلاس سوم دبستان میگوید: من کتابهای درسی را دوست دارم اما اگر هر روز فقط یکی از آنها را به مدرسه میبردیم خیلی بهتر بود. کاش معلمان مشق هم نمیدادند. ما وقتی از مدرسه به خانه بر میگردیم باید کلی هم مشق بنویسیم. تازه دیکته هم باید بنویسیم. وی ادامه میدهد: مشق نوشتن سخت است. چون وقتی از مدرسه به خانه میرویم خسته هستیم اما باید مشق بنویسیم. دیگر فرصت بازی و تلویزیون دیدن هم نداریم. علیرضا هم دانشآموز کلاس سوم دبستانی از مشق نوشتن ناراحت است و میگوید: مشق نوشتن را دوست ندارم. چون خیلی خسته میشوم. هم باید در مدرسه درس بخوانیم و هم در خانه.

* در روز بدون کیف آموزش تعطیل نیست امروز در روز بدون کیف و کتاب در دبستانهای مختلف پایتخت برنامههای متنوعی برپا بود. هر معلمی، خودش خلاقیت به خرج داده بود و برنامههایی را پیشبینی کرده بود. البته برخی برنامهها هم برای خانوادهها هزینهبر بود. به عنوان مثال برخی بچهها با خودشان لوازم کاردستی به مدرسه بردند، برخی لوازم آشپزی و ....
روز بدون کیف ضمن اینکه یک فضای جذاب و شاد را برای دانش آموزان رقم می زند، یک تمرین برای معلمان است.
دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران امروز سه شنبه 30 آبان ماه بدون کیف به مدرسه می روند. در روز بدون کیف، آموزش نه تنها تعطیل نمی شود، بلکه فضایی خلاقانه برای یادگیری، پرداختن به مهارت های مختلف، خلق تجارب جدید و... برای دانش آموزان فراهم می شود.
علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره روز بدون کیف میگوید: یک روز پر از شادی و نشاط با اجرای «طرح یک روز بدون کیف» در مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران رقم خورد.
بعد از خانواده، مدرسه مهمترین جامعهای است که دانشآموزان بیشترین زمان را در آنجا میگذرانند، پس شرایط مدرسه باید با روند رشد جسمانی و روانی دانشآموزان همسو باشد و در مدرسه، جنبش و تحرک و تعامل با محیط برای بچهها فراهم شود.
کریمیان میافزاید: در روز بدون کیف آموزش تعطیل نیست؛ بلکه در واقع تلاش میشود با برنامههای خلاق و مدرسه محور برای دانش آموزان مهارتهای مختلف از قبیل خیرخواهی، روحیه کار گروهی، صلح جویی، مهرورزی، درک متقابل و از این دست ویژگیها برای بچه ها در محیط مدرسه تقویت شود.
* ۵ زنگ ویژه در روز بدون کیف
۶ ساحت تربیتی در سند تحول آموزش و پرورش آمده است که در روز بدون کیف و کتاب مورد توجه قرار گرفته است. این ساحتها عبارتند از تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی، تعلیم و تربیت زیستی و بدنی، تعلیم و تربیت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفهای، تعلیم و تربیت علمی و فناورانه.

معصومه معصومیان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران میگوید: در روز بدون کیف و کتاب 5 زنگ آموزشی هدفمند متناسب با ساحتهای تربیتی طراحی خواهد شد؛ زنگ اول ساحت تربیت دینی و بدنی است که فعالیتهای متناسب این زنگ در ساحت بدنی مانند صبحانه سالم، ورزش و تندرستی و همچنین برنامههایی در زمینه تقویت ابعاد معنوی وجودی از طریق برقراری ارتباط با خداوند، اجرای برنامه در زمینه سلامت و بهداشت جسمی و روانی و حفاظت از محیط زیست اجرا میشود.
معصومیان اضافه میکند: زنگ دوم ساحت تربیت اقتصادی است که در این زنگ شاهد اجرای برنامه هدفمند در زمینه آموزش تدبیر امر معاش و زندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه، تلاش فردی و جمعی برای تحقق عمران، رشد و استقلال اقتصادی، حفظ و پیشرفت ثروت ملی و افزایش بهرهروی هستیم؛ زنگ سوم ساحت تربیت علمی است که اجرای برنامه پژوهشی با رویکرد مجلات رشد، بهرهگیری و ارزیابی یافتههای علمی و فناورانه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آنها جهت کشف صورتهای جدید واقعیت یا خلق روشها و ابزارهای نوین مدنظر است.
زنگ چهارم ساحت تربیت اجتماعی با تأکید بر تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی است که اجرای برنامههای خلاق در زمینه حفظ و اصلاح آداب، رسوم، هنجارها و ارزشهای جامعه و درک مناسب موقعیت اجتماعی مدنظر است و زنگ پنجم ساحت تربیت هنری است که برنامهریزی جهت اجرای برنامههای هنری و زیبایی شناختی با تلفیق برنامه ویژه مدرسه مدنظر است.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش دراین باره اعلام کرد: روز بدون کیف می گوید معلم باید موقعیت های یادگیری خلق کند. روز بدون کیف خلاق ترین روز برای معلمان است که می توانند طراحی آموزشی درستی داشته باشند تا موقعیت یادگیری را مانند زندگی واقعی به گونه ای خلق کنند که دانش آموزان زندگی کردن را بیاموزند و درآنان شایستگی های پایه ایجاد شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معصومه نجفی پازوکی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای آموزش دانش آموزان بویژه در دوره عمومی، که دوره ابتدایی طلایی ترین بخش این دوران است، می خواهد که دانش آموزان در ساحت های 6گانه زیستی بدنی، هنری و زیبایی شناسی، دینی، علمی، اجتماعی و اقتصادی تربیت شوند.
وی ادامه داد: طی سال ها، کتاب درسی به عنوان تنها محور اصلی آموزش پذیرفته شده و معلم به کتاب درسی به عنوان یک جهت دهنده به کل مسیر آموزش نگاه کرده است در حالی که کتاب باید فقط یکی از ابزارهای تربیت باشد.
وی با بیان اینکه آموزش با رویکرد فعلی تنها به سمت حافظه محوری می رود، افزود: این روز بدون کیف ضمن اینکه یک فضای جذاب و شاد را برای دانش آموزان رقم می زند، یک تمرین برای معلمان است که چطور موقعیت های متنوع یادگیری را بدون کتاب خلق کنند.