جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۴
کد مطلب: 46475
۲

صفر تا صد نوشتن مقاله ISI/ چرا برخی مقاله‌ها رد می‌شوند؟

صفر تا صد نوشتن مقاله ISI/ چرا برخی مقاله‌ها رد می‌شوند؟
میگنا: یوسف خجیر عضو هیئت علمی دانشگاه سوره و مدیر گروه ارتباطات درباره ISI اظهار کرد: مقاله ISI، مقاله‌ای است که در عرصه بین‌المللی به‌عنوان رفرنس مورد استفاده قرار می‌گیرد و نشریه ISI، نشریه‌ای است که مقالات معتبر و رفرنس جهانی در آن منتشر می‌شود. ISI در واقع نام موسسه‌ای است که با جمع‌آوری مقاله‌های علمی دنیا یک پایگاه داده به نام ISI Web Of Knowledge را تشکیل داده است؛  اطلاعات جمع‌آوری شده بیان می‌کند چه مقدار از مطالب ارائه شده، رفرنس خورده است، دیگران چقدر از آن استفاده کرده‌اند و از کدام قسمت‌های آن بیشتر استفاده شده است؛ سپس بر اساس این مقالات، مجلات ارزیابی می‌شود.

موسسه گزارشی سالانه به نام GCR را از طریق سایت ارائه می‌کند که گزارش استنادی مجله‌های علمی است و مجله‌هایی که مقاله‌های ISI در آن چاپ شده است را معرفی می‌کند؛ به همین دلیل ISI اهمیت پیدا می‌کند و افراد تلاش می‌کنند تا یک مجله یا مقاله ISI داشته باشند.


معیارهای بررسی ISI بودن مقاله چیست؟

موسسه ISI کمیته‌ای برای ارزیابی نشریات دارد؛ این کمیته در ارزیابی سالانه نشریه‌ها را برای ورود به ISI بررسی می‌کند؛ چگونگی چاپ نشریه، بین‌المللی بودن منابع، دارا بودن زبان انگلیسی، نحوه نوشتن مقاله، چاپ به موقع و جایگاه آن در کشور موردنظر و جهان از جمله مواردی است که بررسی شده و در صورت داشتن شرایط مورد نظر، ISI بودن مقاله تایید می‌شود.
در موسسه ISI پارامتری به نام ضریب تاثیر نیز در نظر گرفته شده که محاسبه آن بر اساس ارجاعاتی است که  به هر یک از مجله‌های علمی جهان داده می‌شود؛ این ضریب اهمیت نشریات و مقاله‌ها را بالا می‌برد و توسط موسسه تامسون مشخص می‌شود.

ادعای دارالترجمه‌ها در ارائه مقاله ISI
در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها و دارالترجمه‌ها ادعای ارائه مقاله ISI دارند اما نمی‌توان به آسانی به آن‌ها اعتماد کرد؛ زیرا نکته مهم درباره نشریه‌های ISI این است که ISI سالانه برای هر نشریه تغییر می‌کند، یعنی ممکن است یک نشریه یک سال در ISI قرار بگیرد اما سال بعد در آن حضور نداشته باشد.
خجیر افزود: نکته دوم این است که گاهی مقاله‌هایی که توسط این سایت‌ها و دارالترجمه‌ها ارائه می‌شود ضریب تاثیری بسیار پایین داشته و فاقد ارزش هستند، یا اینکه در سال گذشته ضریب تاثیری بالا داشته اما امسال به سمت صفر میل کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره بیان کرد: بهترین شیوه برای تشخیص ISI داشتن یک مجله یا نشریه، ورود به سایت تامسون است؛ در سایت تامسون رویترز تمام نشریات ISI  وجود دارد و می‌توان صحت ادعای یک مجله‌ برای دارا بودن ISI را بررسی کرد.


چگونه یک مقاله ISI بنویسیم؟
چارچوبی مرسوم برای نوشتن مقالات ISI وجود دارد؛ هر مقاله ISI باید دارای عنوان، معرفی نویسنده و اطلاعات تماس، چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، بدنه (مبانی نظری، روش تحقیق، یافته‌ها، نتیجه گیری و فهرست منابع) باشد.

خجیر گفت: نکته‌ای که ISI در نوشتن مقالات بر آن تاکید دارد و برایش مهم است، بیان مطالب علمی به‌صورت ساده و پرهیز از عامیانه‌نویسی یا ژورنالیستی‌نویسی است/ف همچنین مقاله باید خلاق ،دارای ایده جدید، تازه و به عبارتی منحصر به فرد باشد.

مقاله ISI به هیچ عنوان نباید کپی یا جعلی باشد، در ایران یک مقاله به سه شکل مختلف نوشته می‌شود، ولی ISI به هیچ وجه این کار را قبول ندارد و مقاله‌ای را می‌پذیرد که جدید بوده و قبل از آن وجود نداشته باشد.

عنوان مقاله ISI چه ویژگی‌هایی دارد؟
عنوان مقاله پارامتری حساس است که باید کوتاه، اما جذاب و منتقل کننده مفهوم باشد؛ یعنی در عین حال که کامل است، جامع و مانع نیز باشد؛ عنوان نباید به‌حدی طولانی باشد که مخاطب را جذب نکند، همچنین نباید خیلی جزئی باشد.

در عنوان مقاله ISI نباید از لغات اضافه یا ایهام‌دار استفاده کرد، عنوان باید به نحوی انتخاب شود که بیشترین جذابیت را برای خواننده  و بیشترین ارتباط را با محتوای مقاله داشته باشد.

ویژگی‌های چکیده مقاله ISI چیست؟
چکیده یکی دیگر از موارد مهم در نوشتن یک مقاله ISI و یکی از ارکانی است که در داوری مجله و مقاله بررسی می‌شود؛ برخی از نشریه‌ها چگونگی نوشتن چکیده را در سایت خود بیان می‌کنند تا مخاطبان آن را در نوشتن مقاله مورد توجه قرار دهند.

چکیده مقاله ISI به ۲ شکل آزاد و ساختاری نوشته می‌شود؛ در شکل آزاد چکیده، مطالب در قالب یک پاراگراف کامل مطرح می‌شود. شکل ساختاری چکیده که در ایران هم مرسوم است از چهار قسمتی که در مقاله وجود دارد، تشکیل شده است؛ اکثر مقاله‌های حوزه علوم انسانی دارای چکیده ساختاری هستند.

اصولا چکیده ۱۵۰ کلمه است و باید پس از شکل گرفتن طرح مقاله و بیان روش مورد استفاده در آن که می‎تواند یک جمع‌بندی خوب را ارائه داد، نوشته شود.


بدنه مقاله ISI را چگونه بنویسیم؟
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: نکته مهم در بدنه مقاله برای ISI، مباحث نظری است؛ بر خلاف ایران که بحث‌های نظری در آن بسیار گسترده است و پیشینه، نظریه، چارچوب نظری مفهومی و ... آورده می‌شود، در ISI این قاعده وجود ندارد.

در ISI برای نوشتن بدنه مقاله، مقدمه، نقشه کلی، مباحث نظری و در انتها سوال یا هدف مطرح می‌شود و اصل موضوع در روش و نتایج است؛ یعنی باید روش تحقیق، مخصوصا روش‌های نو یا روش‌های ترکیبی آمیخته و فراتحلیلی در حوزه علوم انسانی به طور تخصصی با جزئیات کامل توضیح داده شده و  روش تحقیق، جامعه آماری، نحوه نمونه‌گیری و غیره مطرح شود.

خصوصیات یافته‌های مقاله ISI
خجیر اظهار کرد: در بررسی مقاله توسط موسسه ISI، مهم‌ترین قسمت کار روی یافته‌ها انجام می‌شود و ترتیب منطقی و نظم بین آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ مقاله‌هایی که دارای نتایج و یافته‌های گیج کننده یا به اصطلاح فاضل‌وار باشد و خواننده نتواند با آن ارتباط برقرار کرده و مطالب را دریافت کند، توسط موسسه برگردانده می‌شود تا قسمت مورد نظر که مشکل دارد، اصلاح شود.

اهمیت بالای تفسیر نتایج در مقاله ISI
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره بیان کرد: تفسیر نتایج به دست آمده از مقاله دارای اهمیتی بسیار و برای موسسه ISI خیلی مهم است؛ در ایران مقاله‌ها پس از نتیجه‌گیری رها می‌شوند و تفسیری از نتایج صورت نمی‌گیرد، در حالی که ISI بر تفسیر نتایج و اینکه چگونه این نتایج به دست آمده است، تاکیدی بسیار دارد. قسمت آخر مقاله ISI، فهرست منابع است که در انتهای آن آورده می‌شود.

نحوه پیدا کردن نشریه مناسب برای چاپ مقاله ISI
وی گفت: هنگامی که مقاله ISI کامل شد باید برای چاپ یک نشریه یا مجله معتبر را پیدا کرد؛ در انتخاب مجله باید توجه داشت که ISI آن به روز بوده و ضریب تاثیر و تخصصی داشته باشد زیرا موسسه ISI روی تخصصی بودن مجله تاکیدی فراوان دارد؛ به طور مثال فردی که در حوزه رسانه و ارتباطات مقاله می‌نویسد نمی‌تواند به مجله علوم سیاسی مقاله ارائه کند، زیرا باعث رد شدن آن از سوی ISI می‌شود.

بهترین کار در انتخاب یک مجله برای چاپ مقاله ISI، ورود به سایت موسسه تامسون است، در این سایت نشریات مختلف وجود دارد و می‌توان به راحتی انتخاب کرد. migna.ir روش دیگر و برای حالتی که نشریه برای چاپ مقاله مشخص است، می‌توان با مراجعه به سایت آن نشریه، اطلاعات مورد نظر و نحوه نگارش را مطالعه کرد و بر اساس آن مقاله را نوشت، زیرا هر کدام از نشریه‌ها دارای نحوه نگارش خاص خود هستند.

تمام دلایل مرجوع مقاله ISI که باید رعایت شود
چند نکته باعث برگشت مقاله از سوی موسسه ISI می‌شود که دانستن آنها از نحوه نوشتن مقاله مهم‌تر است، زیرا روش نوشتن مقاله را می‌توان با مطالعه چند کتاب هم یاد گرفت.

یکی از مواردی که در اکثر مواقع باعث برگشت مقاله می‌شود عنوان و ابهامی‌ است که در موضوع وجود دارد؛ عنوان باید درست انتخاب شود و موضوع تکراری نباشد.
خجیر بیان کرد: تخصصی نبودن مقاله و سنخیت نداشتن موضوع یا تخصص آن با مجله‌ای که مقاله در آن چاپ شده یکی دیگر از موارد و عوامل برگشت مقاله ISI است.

رعایت نکردن اصول مقاله‌نویسی که مورد نظر نشریه و بااهمیت است، باعث مرجوع شدن مقاله می‌شود.

دقیق نبودن ارقام، اعداد، آمار، آزمون و نمونه‌گیری از مواردی هستند که موسسه ISI در بررسی مقاله‌ها مورد توجه ویژه قرار داده است؛ متاسفانه در چند سال اخیر چند مقاله ایرانی در دنیا به همین دلیل جعلی شناخته شد.

مورد دیگر بحث بر روی نتیجه و تفسیر آن است که برای موسسه ISI خیلی مهم و قابل توجه است؛ مقاله‌هایی که برای دریافت ISI به موسسه ارسال می‌شوند گاهی نتیجه‌گیری ندارند یا کامل نیست و این موضوع یکی دیگر از عواملی است که باعث مرجوع شدن مقاله می‌شود.

نکته آخر توجه به نحوه نوشتن چکیده و رعایت نکاتی است که باید به آن توجه شود؛ ایراد و اشکال در چکیده باعث برگشت مقاله ارسالی به موسسه خواهد شد.
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!