پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ / ۲۱:۵۰
کد مطلب: 49245
۱
متوسط عمر ازدواج 9 سال شد

بیشترین آمار طلاق و ازدواج طی 50 سال اخیر

بیشترین آمار طلاق و ازدواج طی 50 سال اخیر
میگنا: براساس آخرین اطلاعات موجود از طریق داده‌های سازمان ثبت‌احوال کشور در 9 ماهه امسال، 426 هزار و 99 واقعه ازدواج و 132 هزار 618 واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

در زمان طلاق میانگین سن زنان 32.3 سال و میانگین سن مردم در زمان طلاق 37.2 گزارش شده است و بیانگر آن است که سن طلاق در کشور کاهش یافته است.


نسبت ازدواج به طلاق در کشور چه میزان است؟
در شرایط فعلی نسبت طلاق به ازدواج ۳۳ درصد است یعنی در نظام ثبت احوال، نسبت طلاق های ثبت شده به ازدواج ها ۳۳ درصد است.


ازدواج 3 برابر طلاق
همچنین در نظام ثبت احوال، تعداد ازدواج‌های ثبت شده حدوداً 3 برابر طلاق هاست؛ چراکه تعداد ازدواج تابعی از ساخت سنی جمعیت بوده و در کشور ما به دلیل نوسان های بزرگ جمعیتی، تعداد ازدواج دچار نوسان های بزرگ شده است، از اینرو این شاخص به جای آنکه نمایی از وضعیت طلاق نشان دهد بیشتر متاثر از تغییرات وضعیت ازدواج است.

در سال ۹۷ در کشور به ازای هر هزار نفر از جمعیت، 7 ازدواج و 2 طلاق رخ داده است.
همچنین در سال گذشته، 8 درصد از طلاق‌های ثبت شده زنان مربوط به تجربه‌های دوم و بیشتر طلاق بوده است. از این تعداد 6.7 درصد مربوط به تجربه سوم به بعد و 93.3 درصد مابقی مربوط به دومین تجربه طلاق است.

8.2 درصد از طلاق‌های ثبت شده برای مردان در سال گذشته مربوط به تجربه‌های دوم و بیشتر طلاق‌ها بوده که از این تعداد 91.8 درصد مربوط به دومین تجربه طلاق و 8.2 درصد مابقی مربوط به تجربه سوم به بعد طلاق بوده است.


ثبت 9.2 طلاق ها فقط در دو استان
در سال گذشته 9.2 درصد از طلاق‌ها در دو استان بوشهر و هرمزگان ثبت شده، این سهم برای سایر استان‌ها بین 1.5 تا 11.3 درصد از کل طلاق‌ها برای زنان و بین 11.8 تا 2.1 درصد از کل طلاق‌ها برای مردان در هر استان نوسان داشته است.
 

متوسط عمر ازدواج 9 سال شد
بر پایه داده‌ها؛ متوسط عمر ازدواج‌هایی که به طلاق منجر شده اند 9 سال بوده است، بدیهی است که با رخداد طلاق در هر سال ازدواج از خانواده‌های با عمر مشابه در معرض طلاق کاسته می‌شود یعنی وقتی طلاق در سال اول ازدواج رخ دهد از تعداد خانواده‌های دو ساله در معرض طلاق در سال بعد کاسته می‌شود. بنابراین وقتی گفته می‌شود 50 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی رخ داده به این معنا است که در نیمی از طلاق‌های رخ داده عمر ازدواج کمتر از 5 سال است نه اینکه زندگی‌ها به سال پنجم نرسیده به طلاق منجر شود.

 

 
بیشترین آمار طلاق و ازدواج طی 50 سال اخیر
در سال 89 ، 891 هزار و 627 ازدواج و در سال 95 ، 181 هزار و 49 طلاق ثبت شده که بیشترین میزان را طی 50 سال اخیر به خود اختصاص داده‌اند.

در سال 54 ، 153 هزار و 882 ازدواج و در سال 57 تعداد 15 هزار و 253 طلاق ثبت شده که کمترین مقدار را طی 50 سال اخیر داشته است.

رویداد ازدواج متاثر از تعداد ازدواج‌های رخ داده به ویژه ازدواج‌های بار اول و زنان هرگز ازدواج نکرده است و این تعریف برای طلاق نیز وجود دارد. به این ترتیب میزان بازتعریف شده و استانداردشده در سال 97 بر پایه داده‌های ازدواج مرتبه اول از پایگاه اطلاعات جمعیتی و برآورد جمعیت زنان هرگز ازدواج نکرده در میانه سال 97 داده‌های سرشماری عمومی و تعدیل آن با استفاده از تعداد ازدواج‌‌های بار اول رخ داده در فاصله سرشماری تا نیمه سال 97 انجام شده است.

 

گروه سنی 15 تا 19 ساله زنان بیشترین رویداد طلاق را تجربه کردند
در سال 97، بالاترین میزان طلاق متاهلان ویژه سنی مربوط به زنان دارای همسر 15 تا 19 ساله و مردان دارای همسر 20 تا 24 ساله به ترتیب با میزان 27.7 و 21.0 رخداد طلاق به ازای هر هزار زن یا مرد دارای همسر بوده است.

وقوع 16.1 طلاق در مردان 25 تا 29 ساله
در الگوی سنی قالب همسرگزینی در کشور، سن مردان به طور میانگین 5 تا 8 سال بیشتر از سن زنان است یعنی مردان در یک گروه سنی بالاتر از زنان با بازار ازدواج وارد می‌شوند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که میزان طلاق مردان در هر یک از گروه‌ها به یک گروه سنی پایین‌تر در زنان نزدیک باشد. در سال 97 به ازای هر هزار مرد متاهل (25 تا 29 سال) 16.1 طلاق رخ داده که در زنان 20 تا 24 ساله این رقم 16.5 است.


استان‌هایی که بیشترین و کمترین طلاق را داشته اند
مقایسه نمای استانی میزان طلاق نیز نشان می‌‌دهد که بالاترین رخداد طلاق در میان زنان 15 تا 19 ساله و مردان 20 تا 24 ساله بوده و استان کردستان با رخداد 47.2 طلاق به ازای هزار زن متاهل و 35.7 طلاق به ازای هزار مرد متاهل بالاترین و سیستان و بلوچستان با 7.4 طلاق به ازای هزار زن متاهل و 6.5 طلاق به ازای هزار مرد متاهل کمترین میزان‌های طلاق متاهلان ویژه سنی را داشته است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...