پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۱
کد مطلب: 51712
۱
۱

"فرزند" همچنان یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود!

"فرزند" همچنان یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود!
نوع نگرش جامعه به فرزند، تعیین‌کننده الگوی فرزندآوری خواهد بود؛ سبک زندگی ایرانی و اسلامی که ما قرنها و تا همین سالهای اخیر با آن انس داشتیم و با آن زندگی کردیم به ما می‌گوید فرزند یک کالای سرمایه‌ای است.

فرزند یک کالای سرمایه‌ای است، به این معنی که ورود یک فرزند به خانواده یک اندوخته و سرمایه برای آن خانواده به حساب می‌آید؛ همانطور که در برخی از الگوهای خانوادهها، فرزند نیروی کار و سرمایه برای جایگاه اجتماعی خانوادهها، سرمایه‌ای برای دوره سالمندی والدین و سرمایه‌ای برای جامعه، ایدئولوژی و مکتبی که خانواده در آن قرار می‌گیرد، است.

اخیراً انحراف و دگرگونی سبک زندگی و فاصله گرفتن از سبک زندگی ایرانی و اسلامی برای برخی این تصور را به وجود آورده است که دیگر فرزند یک کالای سرمایه‌ای نیست بلکه یک کالای لوکس و به زعم بعضی یک کالای پست است! در تعریف این دو نوع کالا باید بگویم، کالای لوکس کاربرد زیادی ندارد و فقط برای زیور و زینت تهیه می شود!

در حال حاضر هم تصور عده‌ای این است که فرزند مثل یک کالای لوکس است که داشتن یکی از آن باعث زیور و زینت زندگی می‌شود و بس! حتی برخی پا را فراتر گذاشتند و فرزند را یک کالای پست می‌نامند!! یعنی کالایی که ارزش بسیار کمی دارد و هر چقدر از میزان درآمد و سطح برخورداری خانواده ها بیشتر می‌شود نیازمندی آنها به کالاهای پست کمتر خواهد شد! به عنوان مثال، این عده مدعی هستند که نانی که از آرد تهیه می‌شود یک کالای پست است و هر چه درآمد خانواده افزایش پیدا کند به آن نیاز کمتری دارند و به جای آن به سمت استفاده از برنج می‌روند!

و اگر خانواده برخوردارتر شود به جای برنج و نان، به سمت مصرف گوشت می رود! از این بابت، این مثال به کار برده می شود تا بگویند فرزند یک کالای پست است و با افزایش درآمد، سطح تهیه و مراجعه به آن کاهش پیدا می کند! اما در اصل این طور نیست!

سابقه و تجربه سه چهار دهه گذشته پژوهشگران حتی در مورد خانوادههای برخوردار نشان می‌دهد که همچنان فرزند و فرزندان شبیه یک کالای سرمایه ای بسیار ارزشمند هستند.

فرزندان اندوخته دوره سالمندی والدین خود هستند، اندوخته جایگاه اجتماعی والدین هستند و به این ترتیب قویاً و اکیداً عرض می‌کنم که ما باید نگاهمان را بر اساس نگاه اصیل سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی تبیین کنیم؛ در این نگاه فرزند به مثابه یک کالای سرمایه‌ای، اندوخته اجتماعی، سرمایه‌ای برای دوره سالمندی، آینده خانواده و جامعه بوده و همچنان هست؛ فرزند سرمایه آینده خانواده ایرانی ایران ــ اسلامی و تمدن نوین اسلامی است.


صالح قاسمی؛ پژوهشگر و نویسنده مجموعه کتاب "جنگ جهانی جمعیت"
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
چه متن ضعیفی از نظر استدلالی بود. با این نوشته ها قرار هست که مردم را به فرزندآوری تشویق کنند؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...