شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۰:۴۴
کد مطلب: 52382
۰

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی
المپیاد دانش آموزی توسط مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان و دانش پژوهان جوان برگزار می شود و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره میشود.

دانش آموزان در صورت دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در بخشنامه‌ پس از ثبت نام آزمون المپیاد علمی دانش آموزی ، مجاز به شرکت در آزمون یا آزمون های مورد علاقه خود می باشند.

دانش آموزان در صورت دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در بخشنامه‌ پس از ثبت نام آزمون المپیاد علمی دانش آموزی، مجاز به شرکت در آزمون یا آزمون های مورد علاقه خود در رشته های ریاضی، فیزیک، شیمی، نجوم و اخترفیزیک، ادبی، جغرافیا ، سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، زیست شناسی و کامپیوتر می باشند.

*شرایط عمومی شرکت در آزمون المپیادهای علمی دانش آموزی
شرایط ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شود که در این بخش قصد داریم به شرح شرایط عمومی ثبت نام در المپیاد علمی دانش آموزی 99 - 1400 بپردازیم .
 
 شرایط عمومی ثبت نام آزمون المپیادهای علمی دانش آموزی
 
1. دانش آموزان برای ثبت نام باید در پایه دهم و یازدهم دوره متوسطه مشغول به تحصیل باشند .
 
2. دانش آموز نباید هیچگونه وقفه تحصیلی و یا ترک تحصیل در دوره متوسطه داشته باشد .
 

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی
شرایط شرکت در المپیاد، بیشتر شامل شرط معدل است. همچنین فقط دانش آموزان سال دوم و سوم دبیرستان حق شرکت در آزمون المپیاد را دارند. (دانش آموزان سال اول دبیرستان می توانند به صورت آزمایشی در برخی رشته ها شرکت نمایند.)
1- در المپیاد جغرافیا فقط دانش آموزان پایه دهم و یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی حق ثبت نام دارند.
2- در المپیاد علوم زمین فقط دانش آموزان پایه دهم و یازدهم رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی و فنی و حرفه ای حق ثبت نام دارند.

توجه:
-دانش آموزان پایه دهم و یازدهم در صورت دارا بودن سایر شرایط می توانند در بیش از یک المپیاد شرکت نمایند.
-دانش آموزان پایه دهم که به صورت آزمایشی در المپیاد شرکت می کنند در صورت قبولی به دوره آموزشی تابستانی راه پیدا نخواهند کرد.

شرایط عمومی عنوان شده در مطلب بالا طبق روال سال های گذشته در نظر شده است.


شرایط اختصاصی شرایط شرکت در آزمون المپیادهای علمی دانش آموزی 99 - 1400
شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون المپیادهای علمی دانش آموزی 
 
*شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون المپیاد های علمی دانش آموزی ۹۹ - ۱۴۰۰​ مطابق با مندرجات جدول زیر می باشد .
 
 
المپیاد پایه ملاحظات تسهیلات ورود به دانشگاه
ادبی یازدهم شرکت دانش آموزان پایه دهم برابر مصوبات کمیته المپیاد به شکل آزمایشی صورت می پذیرد استفاده از تسهیلات ورود به دانشگاه منوط به ضوابط اعلامی از سوی سازمان سنجش در خصوص تناسب نوع دیپلم با زیر گروه مربوطه و کسب شرایط احراز خوهد بود
فیزیک
شیمی
ریاضی دهم و یازدهم شرکت تعدادی از دانش آموزان پایه دهم در ازمون مرحله دوم المپیاد ریاضی ، با رعایت سایر شرایط به شکل آزمایشی صورت می پذیرد
زیست شناسی دهم و یازدهم -
کامپیوتر
نجوم و اختر فیزیک
سلول های بنیادی و پزشکی باز ساختی دهم و یازدهم - ندارد
جغرافیا دهم و یازدهم المپیاد جغرافیا ویژه دانش آموزان رشته علوم انسانی است . دارا بودن میانگین نمره 17 و بالاتر از درس زبان انگلیسی در دوره اول متوسطه و پایه های دهم و یازدهم ندارد
 

زمان، نحوه ثبت نام و مدارک مورد نیاز:
زمان ثبت نام: ثبت نام معمولا در مورخ اواخرآذر ماه تا اوایل بهمن ماه می باشد. به دانش آموزان توصیه می شود ثبت نام را به روزهای پایانی موکول نکنند.

نحوه ثبت نام:
ثبت نام در المپیاد دانش آموزی ثبت نام در آزمون مرحله اول المپیادهای علمی از طریق سامانه نام نویسی الکترونیک به دو طریق انفرادی و گروهی امکان پذیر خواهد بود. فارغ از ثبت نام به صورت انفرادی یا گروهی، تایید صحت اطلاعات و عکس دانش آموز توسط مدیر واحد آموزش الزامی است و مسئولیت بروز هر گونه اختلاف متوجه ایشان خواهد بود.

در کل ثبت نام در المپیادهای دانش آموزی صرفا از طریق اینترنت می باشد. به همین منظور علاقه مندان در داخل و خارج کشور می توانند در زمان ثبت نام با مراجعه به سامانه الکترونیکی oly.medu.ir برای ثبت نام اقدام نمایند. لذا دانش آموزان قبل از ثبت نام به دلیل محدود بودن زمان تا آزمون می بایست منابع را در اختیار داشته باشند.

مراحل پذیرش المپیاد دانش آموزی
هر المپیاد، از شروع تا انتخاب تیم ملی، شامل چهار مرحله یا بیشتر است. در مرحله اول که حدود بهمن ماه هر سال برگزار می‌شود و چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر شرکت کننده دارد، بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر پذیرفته می‌شوند.

تنها پذیرفته شدگان مرحله اول می‌توانند در مرحله دوم شرکت کنند.
در مرحله دوم هر سال نیز، حدود ۴۰ نفر برگزیده می‌شوند و برای آن‌ها دوره‌ای در طول تابستان برگزار می‌شود. در طی دوره تابستانی و در انتهای آن تعدادی آزمون برگزار می‌شود. با توجه به نمره امتحانات دوره به دانش‌پژوهان مدال‌های طلا، نقره یا برنز اهدا می‌شود. دارندگان مدال طلا در دورهٔ دیگری که معمولاً در نیمهٔ دوم همان سال برگزار می‌شود شرکت می‌کنند. پس از پایان دوره طلا آزمون‌های انتخاب تیم برگزار می‌شود که از میان آن‌ها اعضای تیم ملی المپیاد جمهوری اسلامی ایران برگزیده می‌شوند.


توزیع کارت آزمون المپیاد دانش آموزی
زمان و نحوه توزیع کارت ورود به جلسه آزمون یک هفته قبل از برگزاری اولین آزمون اعلام خواهدشد. امتیاز های المپیاد دانش آموزی تمامی کسانی که مدال کسب می کنند نخبه حساب می‌شوند و از مزایای بنیاد نخبگان بهره می‌برند. البته مزیای آن‌ها بسته به مدال تفاوت دارد.

تمامی آن‌ها می‌توانند همچون دیگر نخبگان از طرح بنیاد نخبگان برای خدمت سربازی استفاده کنند.
مدال‌های طلا از کنکور سراسری معاف هستند. مدال‌های نقره و برنز هم 20 درصد سهمیه در کنکور سراسری دارند.


سوالات متداول
1- شرایط شرکت در آزمون المپیاد علمی دانش آموزی  ۹۹ - ۱۴۰۰​ چیست ؟
 این آزمون دارای شرایط عمومی و اختصاصی است که در متن این مقاله شرح داده شده اند . 

2- آیا همه رشته های آزمون های المپیاد 99 - 1400 تسهیلات ورود به دانشگاه دارند ؟
خیر . این امکان برای همه رشته ها وجود ندارد که در متن این مقاله ، به صورت اختصاصی ، تسهیلات هر رشته ارائه شده است .

3- المپیاد های دانش آموزی  ۹۹ - ۱۴۰۰​ برای چه مقاطعی برگزار می شود ؟
 برای مقطع متوسطه دوم که در متن این مقاله ، پایه های مجاز برای هر رشته ارائه شده اند .
 
 
*منابع آزمون مرحله نخست المپیادهای علمی دانش آموزی
به گزارش سازمان ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، به منظور آمادگی هر چه بهتر دانش آموزان جهت شرکت در المپیادهای علمی دانش آموزی منابع المپیادهای علمی (سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، جغرافیا، ریاضی، ادبی، کامپیوتر، فیزیک، زیست شناسی، شیمی، نجوم و اخترفیزیک، علوم زمین) اعلام شده از طرف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به مدارس دوره دوم متوسطه و دانش آموزان و هنرجویان به شرح زیر است:


منابع آزمون های مرحله اول و دوم المپیاد دانش آموزی شیمی:
 
مرحله مشخصات آزمون زمان سر فصل ردیف
آزمون مرحله اول
دانش آموزان مقطع دهم و یازدهم
50 سوال تستی بهمن ماه 98 کتاب های شیمی دهم و دوازدهم 1
آزمون مرحله دوم
دانش آموزان مقطع دهم و یازدهم
50 سوال تستی اردیبهشت ماه 99 شیمی عمومی 1 و 2 2
مدرسه تابستانی آزمون میان ترم 30 درصد
آزمون پایان ترم 70 درصد
( سوالات کوتاه پاسخ یا تستی)
مرداد ماه 99 شیمی آلی 1و 2 – 40 ساعت
شیمی معدنی 1 – 20 ساعت
شیمی فیزیک 1 – 20 ساعت
شیمی تجزیه 1 – 20 ساعت
3
مدرسه زمستانی ( دوره طلا ) چهار آزمون عملی 40 درصد
آزمون میان ترم 20 درصد
آزمون پایان ترم 40 درصد
نیمه اول آذر ، دی و بهمن ماه 99 شیمی فیزیک 2
تجزیه و معدنی تکمیلی
شیمی آلی تکمیلی
هر درس 40 ساعت ( همراه با حل مسئله )
20 جلسه آزمایشگاه
( شامل آشنایی با وسایل و ایمنی )
4


منابع آزمون های مرحله اول و دوم المپیاد دانش آموزی ریاضی:
منابع آزمون ها تمام کتاب های درسی با عناوین ریاضی ، هندسه ، آمار و احتمال و حسابان تا پایه ی یازدهم ( ریاضی فیزیک ) می باشد.

منابع المپیاد علمی کامپیوتر به شرح ذیل می باشد:
کتاب ریاضی 1 سال دهم متوسطه دوم رشته ریاضی فیزیک انتشارات چاپ نشر کتابهای ایران
کتاب ترکیبات علیرضا علیپور، آشنایی با الگوریتم ها یحیی تابش
Mathematical circles ( Russian Experience ) D.fomin S.Genkin I.Itenberg . Americanmathematical society



منابع پنجمین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازشناختی به شرح ذیل می باشد:
 
انتشارات مولف – سال انتشار عنوان ردیف
  - زیست شناسی سال دهم و یازدهم رشته علوم تجربی 1
  - فیزیک سال دهم و یازدهم رشته ریاضی – فیزیک 2
  - شیمی سال دهم و یازدهم رشته علوم تجربی 3
  - آمار سال یازدهم رشته ریاضی – فیزیک 4
  Isro.isti.ir فایل دانود از وب سایت کتابچه تکمیلی سلول های بنیادی 5
خانه زیست شناسی دکتر حسین بهاروند، محمد رضا باغبان اسلامی نژاد – 1398 سلول های بنیادی بافتی 6
خانه زیست شناسی دکتر حسین بهاروند – 1387 مهندسی بافت و روش های آزمایشگاهی 7
خانه زیست شناسی دکتر حسین بهاروند، یاسر تهمتنی – 1387 تمایز سلول های بنیادی 8
خانه زیست شناسی دکتر حسین بهاروند، دکتر نفیسه حسنی 1387 سلول های بنیادی پر توان 9
- Bruce Albert – 2014 Essential cell biology 10
- Robert lanza – 2014 Essential cell biology 11
- Alexander osterwalderyves pigneur Business model generation 12
- Jonatean – w – slack- 2018 The science of stem cells 13


منابع آزمون های مرحله اول و دوم المپیاد دانش آموزی جغرافیا به شرح ذیل می باشد:
  1. کتاب جغرافیای ایران پایة دهم
    کتاب جغرافیای 2 ( ناحیه‌ای)‌ پایة یازدهم علوم‌انسانی .
    کتاب جغرافیای 3 (کاربردی) پایة دوازدهم علوم‌انسانی .
    کتاب انسان و محیط زیست پایة یازدهم .

منابع المپیاد علمی زیست شناسی به شرح ذیل می باشد:
منابع مرحله اول ، کتاب های زیست شناسی دبیرستان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم است.
همچنین انتظار می رود که دانش آموزان شناخت کافی از مطالب از مطالب کتاب های فیزیک و شیمی دبیرستان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم نیز داشته باشند.

منابع آزمونهای مراحل اول و دوم المپیاد علمی فیزیک به شرح زیر می باشد:
«تمامی کتاب ها مربوط به رشته ریاضی فیزیک هستند.»
منابع آزمون مرحله اول:
- کتاب‌های علوم دوره متوسطة اول و
- فیزیک 1، فیزیک 2 و فیزیک 3،
- آزمایشگاه فیزیک 1 و 2
- تمامی دروس ریاضی تا پایة یازدهم شامل: ریاضی1، حسابان1، هندسه1، هندسه2 و آمار و احتمال دوره متوسطه دوم
منابع آزمون مرحلة دوم:
منابع معرفی شده برای مرحلة اول به همراه هندسه 3 و حسابان 2 دوره متوسطه دوم
منابع آزمون مرحله اول المپیاد علمی علوم زمین بشرح زیر می باشد:
منابع مرحله اول:
- کتاب های علوم تجربی پایه های هفتم، هشتم و نهم(دوره متوسطه اول)
- کتاب های آزمایشگاه علوم تجربی پایه های دهم و یازدهم( قسمت زمین شناسی)
- کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم
- کتاب زمین شناسی پایه یازدهم
منابع درسی آزمون مرحله اول المپیاد نجوم و اختر فیزیک سال تحصیلی 99- 98 بشرح زیر می باشد:
ریاضی 1 و2،
فیزیک1 و 2 و 3،
هندسه 1و 2 و 3،
حسابان 1 و 2
و از پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم سوالات در موضوعات نجوم کروی، مکانیک سماوی، اختر فیزیک و کیهان شناسی و ابزارشناسی و رصد طرح خواهد شد.
منابع مرحله نخست آزمون المپیاد ادبی به شرح زیر اعلام شد:



منابع مرحلۀ نخست المپیاد ادبی:
1- منابع درسی: کتاب های فارسی پایۀ دهم و یازدهم و علوم و فنون ادبی 1 و 2
2- زبان عربی: مطالب عربی منابع اعلام ­شده
3- شعر کهن:
3-1-1- شاهنامۀ فردوسی به تصحیح جلال خالقی مطلق، چاپ دایره‌المعارف بزرگ اسلامی (ج5 داستان رستم و شغاد و پادشاهی بهمن، همای و داراب، صص439-526)
3-1-2- گرشاسب ­نامۀ اسدی توسی به تصحیح حبیب یغمایی (از نشستن گرشاسب بر تخت کابل تا پایان بخش رفتن گرشاسب به ساختن سیستان و اتمام آن، صص258-269)
3-1-3- بهمن­ نامۀ ایرانشاه (ایرانشان) بن ابی­ الخیر به تصحیح رحیم عفیفی (آگاهی یافتن فرامرز از گرفتار شدن زال بر دست شاه بهمن، صص321-339، ابیات 5376-5719)
3-2-1- دیوان فرخی به تصحیح محمد دبیرسیاقی (قصاید «فسانه گشت و کهن شد حدیث اسکندر» و «با کاروان حله برفتم ز سیستان»)
3-2-2- دیوان سنایی به تصحیح محمدتقی مدرس رضوی («نظر همی کنم ار چند مختصر نظرم»، «برگ بی­ برگی نداری لاف درویشی مزن» و «ای یار مقامر دل پیش آی و دمی کم زن»)
3-2-3- دیوان مسعود سعد سلمان به تصحیح مهدی نوریان (قصاید «نالم ز دل چو نای من اندر حصار نای» و «هوای دوست مرا در جهان سمر دارد»)
3-2-4- دیوان حسن غزنوی به تصحیح محمدتقی مدرس رضوی («هر نسیمی که به من بوی خراسان آرد» و «وقت آن است که مستان طرب از سر گیرند»)
3-3-1- غزلیات سعدی به تصحیح غلام­حسین یوسفی (طیبات از غزل 289 تا پایان و خواتیم از آغاز تا پایان غزل 680)
3-3-2- دیوان انوری به تصحیح محمدتقی مدرس رضوی (ج2، غزلیات، قافیۀ «ی» از غزل 290 «ندارم جز غم تو غمگساری» تا پایان)
3-3-3- دیوان خاقانی به تصحیح ضیاءالدین سجادی (غزلیات، قافیۀ «ی» از آغاز (ص665) تا پایان غزل «دلم که مرغ تو آمد به دام بازگرفتی» (ص679))
4- نثر کهن:
­4-1-1- گلستان سعدی به تصحیح غلام­حسین یوسفی (تمامی کتاب)
4-1-2- کیمیای سعادت به تصحیح حسین خدیوجم (ج2، رکن سوم، اصل ششم «در علاج دوستی مال و آفت بخل» و هفتم «در علاج دوستی جاه و حشمت» (صص149-205))
4-2-1- تذکره­ الاولیا به تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی («ذکر بایزید بسطامی»، «ذکر حسین منصور حلاج» و «ذکر ابوالحسن خرقانی»)
4-2-2- کشف­ المحجوب به تصحیح محمود عابدی («ابویزید طیفور بن عیسی البسطامی» (صص162-164)، «ابوالمغیث الحسین بن منصور الحلاج» (صص229-233) و «ابوالحسن علی بن احمد الخرقانی» (صص248-249))
4-3- داراب­نامۀ طرسوسی به تصحیح ذبیح ­الله صفا (ج1، صص3-62)
5- شعر معاصر:
5-1- نیما یوشیج («پدرم»، «خندۀ سرد»، «داستانی نه تازه»، «کار شب­پا»، «خروس می­ خواند»، «در فروبند»، «آقا توکا»، «اجاق سرد»، «هنگام که گریه ...»، «ماخ اولا»، «در شب سرد زمستانی»، «مرغ آمین»، «قایق»، «خانه ­ام ابری­ست»، «هست شب»، «داروگ»)
5-2- مهدی اخوان ثالث (آخر شاهنامه)
5-3- احمد شاملو (ابراهیم در آتش)
6- داستان معاصر:
6-1- صادق هدایت (داستان کوتاه «سه قطره خون» از مجموعه داستان سه قطره خون)
6-2- غلام­حسین ساعدی (داستان کوتاه «قصۀ پنجم» از مجموعه داستان ترس و لرز)
6-3- بهرام صادقی (داستان کوتاه «آوازی غمناک برای یک شب بی مهتاب» از مجموعه داستان سنگر و قمقمه­ های خالی)
6-4- شمیم بهار (داستان کوتاه «ابر بارانش گرفته»)
7- نمایشنامه:
7-1- اکبر رادی (ملودی شهر بارانی)
8- اطلاعات و درک ادبی (فاقد منبع مشخص)
توضیحات و شروح منابع معرفی شده، ضرورتاً ملاک طرح سؤال نیستند.
مرجع : هیوا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.