سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۰ / ۰۱:۴۱
کد مطلب: 52748
۴

۱۰ حقیقت مفید روانشناسی

۱۰ حقیقت مفید روانشناسی
مغز ما بیش از صد میلیارد نورون دارد و یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های بدن ماست که بدن، اعمال، گفتار و سایر عملکرد‌های ما را کنترل می‌کند، اما در کمال تعجب، با چند ترفند می‌توانیم مغز یا به طور خاص افکار و اعمال خود را کنترل کنیم.
 
ترفند این است که برخی از فنون روانشناسی را بشناسید و از آن‌ها به طرز هوشمندانه ای استفاده کنید؛ به همین منظور در اینجا ۱۰ ترفند مفید آورده شده است که می‌توانند در طولانی مدت به شما کمک کنند.

 به یاد آوردن نکات آموزشی
دانش‌آموزان و دانشجویانی که نکات آموزشی را با دست می‌نویسند در مقایسه با افرادی که که نکات را با وسایل الکترونیکی می‌نویسند درک عمیق‌تری دارند.

این یک باور عمومی است که در کلاس, یادداشت برداری با لپ تاپ می‌تواند عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را افزایش دهد چراکه سرعت تایپ شخص به میزان قابل توجهی بیشتر از سرعت نوشتن به شیوه سنتی است. بنابراین، اگرچه, هنگام یادداشت برداری کردن با لپ تاپ  می‌توان اطلاعات بیشتری بدست آورد امّا با این حال، تحقیقی جدید توسط پم مولر و دانیل اوپنهایمر نشان می‌دهد که این نتیجه گیری اشتباه است و بر اساس این تحقیق، دانشجویانی که با دست و به شیوه سنتی یادداشت برداری می‌کنند  در مقایسه با افرادی ککه با لپ تاپ این کار را انجام می دهند از  پردازش شناختی مختلفی برخوردار هستند.

این موضوع بر یادگیری آن‌ها تأثیر می‌گذارد. زیرا نوشتن، فرآیند کندتری نسبت به تایپ است. بنابراین، دانشجویان نمی‌توانند هر کلمه را در یک سخنرانی یادداشت کنند و در عوض، آن‌ها قبل از نوشتن گوش می‌دهند، هضم کرده و به صورت خلاصه یادداشت برداری می‌کنند و در نهایت، این کار به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا جوهر اطلاعات را به دست آورند و بنابراین، بیش از تایپ کردن، مغز را درگیر مطالب می‌کنند.
در نتیجه، دانش آموزانی که یادداشت برداری می کنند اطلاعات را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند.


انتظارات بیشتر، عملکرد بهتر
انتظارات بیشتر می‌تواند منجر به عملکرد و نتایج بهتری شود، در حالی که انتظارات کمتر می‌تواند سطح عملکرد را کاهش دهد.
 "اثر پیگمالیون" یا "اثر روزنتال" پدیده‌ای است که نشان می دهد هرچه قدر انتظارات افراد بالاتر باشد عملکرد آن ها نیز بهتر شود و این موضوع, برای اولین بار توسط پروفسور رابرت روزنتال  به اثبات رسید.

وی در یک مدرسه ابتدایی در کالیفرنیا، آزمایشی را انجام داد و دریافت که وقتی معلمان متوجه شدند برخی از دانش آموزان شانس موفقیت بالایی دارند انتظارات و توقع آن ها از این دانش آموزان افزایش پیدا کرد. از این رو، معلمان به شدت به این دانش‌آموزان خود توجه کردند و حتی گاهی اوقات با آن ها رفتار متفاوتی داشتند؛ به طوری که آن ها را به خاطر موفقیت هایشان تشویق می‌کردند که این موضوع، روی دانش آموزان تأثیر مثبتی داشت و باعث بهتر شدن عملکرد آن ها شد و همین مورد در محل کار نیز قابل اجرا است چرا که انتظارات از رهبر می‌تواند رفتار کارکنان را تغییر دهد.


 زبان خارجی و تصمیم‌های بهتر
فکر کردن به زبان خارجی می‌تواند به ما کمک کند تا تصمیم‌های بهتری بگیریم.
بر اساس تحقیقی که محققان دانشگاه شیکاگو انجام داده‌اند، حتی فکر کردن به زبان خارجی می‌تواند در تصمیم‌گیری ما تأثیر بگذارد. زیرا این کار باعث می‌شود که تصمیمات منطقی‌تری بگیریم.

به گفته سایوری هایاکاوا، یکی از محققان این مطالعه، تغییر در کیفیت تصمیمات, به دلیل احساسات مرتبط با زبان مادری ما است چرا که وقتی به زبان مادری خود فکر می‌کنیم، نمی‌توانیم احساسات مرتبط با آن را از بین ببریم و حتی به طور منطقی فکر کنیم.

وقتی افکار خود را به یک زبان خارجی پردازش می‌کنیم، اگرچه نبود ارتباط عاطفی به ما کمک می‌کند تا واضح‌تر فکر کنیم اما در چنین مواردی، به دلیل این که روند تفکر ما ناشی از هیچ عاطفه‌ای نیست ما بر اساس منطق تفکر می‌کنیم.


 غذاهای آبی رنگ باعث کاهش وزن می‌شوند
خوردن غذا‌های آبی رنگ به کاهش وزن کمک می‌کنند، زیرا آبی سرکوب گر اشتهاست و در حالی که رنگ‌های دیگر به وفور در دنیای غذا‌ها دیده می‌شوند امّا به ندرت می توان میوه‌ها و سبزیجات به رنگ آبی را پیدا کرد.

آبی, رنگی است که  همانند قرمز و یا نارنجی , به عنوان یک رنگ طبیعی, به میزان قابل توجهی در سبد غذایی وجود ندارد و به همین دلیل, هیچ پاسخ اشتهایی مرتبط با این رنگ را نداریم. از این رو، اگر می‌خواهید در رژیم غذایی خود برنامه کاهش وزن  داشته باشید، سعی کنید مواد غذایی دارای رنگ آبی را در آن بگنجانید و در غیر این صورت، می‌توانید در یخچال خانه چراغ آبی رنگ نصب کنید تا با این کار, هوس‌های میان وعده خود را ازبین ببرید.


 بیشتر با خودتان صحبت کنید
صحبت کردن با خود باعث افزایش تمرکز و یادآوری ذهنی می‌شود.
وقتی کسی را می‌بینیم که با خودش صحبت می‌کند، تصور می‌کنیم که او یک دیوانه است، اما در واقع، صحبت کردن با خودتان ,یک کار طبیعی و سالم است.

برای اثبات این موضوع، آزمایشی در دانشگاه بانگور انجام شد و در این آزمایش، از شرکت‌کنندگان خواسته شد که دستورالعمل‌های کتبی را یا به صورت بی صدا و آرام یا با صدای بلند بخوانند و در نتیجه، افرادی که دستورالعمل‌ها را با صدای بلند خوانده بودند، تمرکز و عملکرد بهتری داشتند.


احساسات منفی را بپذیرید تا حالتان زودتر خوب شود
پذیرفتن احساسات منفی به بازیابی و حفظ آرامش خاطر کمک می‌کند.
 طبق هنجار‌های اجتماعی، اغلب خود را مجبور می‌کنیم که احساسات منفی خود مانند عصبانیت و کینه را پنهان کنیم، اما مطالعات روانشناختی نشان داده است که به جای سرکوب این احساسات باید آن‌ها را بپذیریم. زیرا پذیرش عواطف منفی می‌تواند به ما کمک کند تا آرامش روانی خود را حفظ کنیم و این عواطف، منجر به سلامت روان می‌شوند؛ به طوری که مطالعات نشان داده است که آن ها به ما کمک می‌کنند که از نظر عاطفی افرادی مقاوم شویم.

 تایید احساسات منفی، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد و مطالعه‌ای که توسط سه محقق از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی انجام شده است، نشان می‌دهد که با گذشت زمان، پذیرفتن احساسات منفی منجر به سلامت روانشناختی مثبت می‌شود و احساس رضایت از زندگی فرد را افزایش می‌دهد.

این تحقیق همچنین ثابت می‌کند که وقتی افراد به طور عادی شروع به پذیرفتن احساسات منفی خود می‌کنند، سطح رفاه زندگی آن‌ها نیز بالا می‌رود.


 ورزش ساده روزانه و ارتباط آن با کنترل شخصی
ورزش‌های روزانه ساده مانند بهبود وضعیت بدن، تغییر رفتار کلامی و استفاده از دست غیر مسلط برای کار‌های ساده، به تدریج باعث بهبود کنترل خود می‌شوند.

در زندگی روزمره ما لحظاتی پیش می‌آید که عملی را به صورت غیر قابل کنترل انجام می‌دهیم؛ به طوری که گاهی اوقات گام‌هایی را به صورت ناگهانی برمی داریم که عواقب نامطلوبی را به همراه دارند. به همین منظور, با تمرین کنترل خود به صورت روزانه حتی در کمترین حالت ممکن، می‌توانیم رفتار‌های ناگهانی خود را کنار بگذاریم و کنترل خود را افزایش دهیم که اولین قدم برای این منظور,  شناخت و آگاهی پیدا کردن از لحظاتی است که به سختی خودمان را کنترل می‌کنیم که کنترل کردن در شرایط سخت می تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد.

برای شروع, تلاش زیادی لازم است، اما به زودی، به اندازه کافی تغییرات کوچک به یک عادت تبدیل می‌شوند و ما به جای تمرین کنترل کردن خود، آن‌ها را به طور طبیعی انجام می دهیم.


 والدین سخت‌گیر، فرزندان دروغگو بار می‌آورند
والدین سختگیر می‌توانند فرزندان خود را به دروغگویان تبدیل کنند، زیرا کودکانی که از گفتن حقیقت می‌ترسند رفتار‌های فریبنده‌تری را یاد می‌گیرند تا از به دردسر افتادن خود جلوگیری کنند.

بچه‌ها عقاید خودشان را دارند و اغلب با نظرات بزرگتر‌ها یا والدینشان موافق نیستند که در چنین مواردی، والدین معمولاً اقدامات سختگیرانه‌ای را برای اطاعت فرزندان انجام می‌دهند و در این خصوص, مطالعات نشان داده است که این اقدامات سختگیرانه والدین می‌تواند فرزندان را به افرادی دروغگو تبدیل کند، چون آن‌ها تمایل به دروغ گفتن پیدا می کنند تا مجازات نشوند. 

به گفته ویکتوریا تالوار، کارشناس مشهور رشد اجتماعی-شناختی کودکان در دانشگاه مک گیل، هنگامی که کودکان تحت مجازات اجتناب‌ناپذیری قرار می‌گیرند، یاد می‌گیرند که چگونه والدین خود را فریب دهند.

با این وجود، وقتی بچه دروغ می‌گوید، لزوماً نشانه بدی نیست، بلکه به این دلیل است که دروغ با تمامی پیامدهای منفی که دارد نشانه‌ای از رشد مهارت‌های روانشناختی کودک است و این اقدام نشان می‌دهد که کودک , حافظه خوبی دارد و براحتی می تواند فکر کند که برای فاش نشدن دروغ‌ها و حقایق به این دو ویژگی نیاز دارد اما این به معنی این نیست که کودک باید این ویژگی اخلاقی منفی را بیاموزد و برایش عادی انگاری شود.


 اگر می‌خواهید کسی از شما خوشش بیاید، از او بخواهید تا کاری برایتان انجام دهد
بهترین راه برای اینکه کسی شما را دوست داشته باشد، این نیست که به او لطف کنید، بلکه متقاعد کردن او برای این است که در حق شما لطفی کند.

همیشه کمک خواستن از کسی باعث احساس خوب در وجود ما نمی‌شود، زیرا با این کار, نگران این می‌شویم که شخصی که به ما کمک می‌کند این کار را آزاردهنده می‌داند یا خیر؟ اما طبق یک پدیده روانشناختی به نام "اثر بن فرانکلین"، واقعیت کاملاً برعکس است و در نهایت، شخصی که از او کمک خواسته‌اید، بیشتر دوستتان خواهد داشت و این پدیده, در مطالعه یکی از روانشناس های  دانشگاه هوسی توکیو به اثبات رسیده است.

به گفته این روانشناس، اثر بن فرانکلین به این دلیل رخ می‌دهد شخصی که از او درخواست کمک می‌شود معتقد است که شما می‌خواهید با آن فرد دوستانه رفتار کنید و تعامل دوستانه ای داشته باشید و به همین دلیل، درخواست کمک کرده‌اید و به این ترتیب, فردی که از او کمک خواسته‌اید، به جای اذیت شدن و ناراحت شدن از این موضوع، از شما بیشتر خوشش می‌آید.


 فکر کردن به احساسات بد حالتان را بهتر می‌کند
فشار برای احساس بهتر داشتن می‌تواند باعث احساس ضعف در فرد شود در حالی که استقبال کردن از روحیات تاریک‌ و تیره تر در طولانی مدت می‌تواند احساس بهتری به شما بدهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که اگر نسبت به احساسات منفی خود نیز احساس بدی داشته باشید، حال خود را بدتر خواهید کرد.

طبق گفته آیریس مائوس، دانشیار روانشناسی: "ما متوجه شده ایم افرادی که معمولا عادت‌های منفی خود را قبول می‌کنند، احساسات منفی کمتری را تجربه می‌کنند و این به سلامت روانشناختی بهتر می‌افزاید."

یک مطالعه دیگری به منظور آزمایش رابطه بین پذیرش عاطفی و سلامت روانشناختی انجام شد که بدنبال آن، بیش از یک هزار و ۳۰۰ فرد بالغ در این مطالعه شرکت کردند و مشخص شد که وقتی شخصی در برابر تصدیق احساسات منفی خود مقاومت می‌کند، این فرد از نظر روانی استرس بیشتری را تجربه می‌کند، اما وقتی فرد احساسات منفی را بپذیرد، تمایل دارد که کمتر به این احساسات توجه کند و از این بابت، احساس نگرانی یا استرس نمی‌کند.

اصولاً افرادی که احساسات منفی خود را بدون قضاوت یا تلاش برای تغییر در آن‌ها می‌پذیرند، می‌توانند با موفقیت بیشتری با استرس کنار بیایند.

 
ترجمه از فاطمه میرزایی
باشگاه خبرنگاران جوان

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .