جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۰
کد مطلب: 53898
۰

خود نویسنده پنداری، ویروس جهش یافته در فضای مجازی

خود نویسنده پنداری، ویروس جهش یافته در فضای مجازی
به گزارش میگنا مهدی رضایی، نویسنده و مدرس داستان نویسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مسئله خود نویسنده پنداری در فضای مجازی گفت: افراد زیادی خود نویسنده پندار هستند و متاسفانه این افراد یکی از آفت‌های دنیای هنر امروز هستند. بیشتر این افراد به سراغ نگارش موضوعات احساسی می‌روند. مردم هم بیشتر به این موضوعات تمایل دارند. از آنجایی که مخاطبان این افراد در فضای مجازی آن‌ها را لایک می‌کنند، صاحبان متن توهم برمی دارند که نویسنده هستند؛ در حالی که در نوشته هایشان اصلا به مسائل نگارشی توجهی ندارند. حتی از نگارششان به بی سوادی آن‌ها در زمینه دستورزبان پی می‌بریم.

وی افزود: افراد خود نویسنده پندار می‌خواهند از یک جایی کار خود را آغاز کنند؛ به همین دلیل فضای مجازی را برای این امر انتخاب می‌کنند، چون فضایی بی در و پیکر است و تعدادی مخاطب بیکار هم در این فضا حضور دارند. وقتی این دو دسته با هم برخورد می‌کنند شاهد بروز افراد خود نویسنده پندار می‌شویم.

این نویسنده با اشاره به اینکه تمام مخاطبان عام داستان نویسی به سمت آثار سطحی رفتند بیان کرد: مخاطب عام به دنبال آثاری که در آن فکر و اندیشه وجود دارد نمی‌رود. وقتی اکثرآن‌ها با آثار مدرن مواجه می‌شوند می‌گویند چیزی از محتوای کتاب نمی‌فهمند. چون آثار مدرن مانند آثار کلاسیک ساده نیست و باید اندیشه‌هایی در زیر لایه‌های داستان وجود داشته باشد. ذهن مخاطب امروز تاحدی خسته است که به دنبال معنا و مفهوم در داستان‌های مدرن نیست.

این مدرس داستان نویسی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث شد مخاطبان امروز به سمت مطالعه آثار سطحی چه در زمینه داستان چه فیلم بروند این است که مردم ما بیشتر به مسائل معیشتی فکرمی‌کنند. از آنجایی که همیشه در هر مسئله‌ای به فرهنگسازی و نقد نیاز داریم و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون فرهنگسازی نشد و شاهد برگزاری مراسم نقد آثار داستانی نبودیم با موضوع تمایل به ادبیات سطحی مواجه شدیم. این مسئله شبیه این است که کودکی را دو سال به مدرسه نفرستیم و در کوچه و بازار رهایش کنیم. با این کار وی به دنبال ادبیات کوچه بازاری می‌رود.

وی اظهار کرد: فرهنگ امروز ما به فرهنگ کوچه بازاری تبدیل شده است. در شرایط کنونی بهترین نویسندگان و فیلمسازان ما به دلیل اینکه سرمایه اصلی شان بر نمی‌گردد، اثر تولید نمی‌کنند و دست نگه داشتند. در برابر آن‌ها افراد سرخوش به این عرصه‌ها وارد می‌شوند و جای این دو گروه با یکدیگر عوض شده است. باید منتظر ماند شاید دوباره فیلمسازان و نویسندگان واقعی جایگاهشان را پیدا کنند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند