پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۹:۵۴
کد مطلب: 55738
۲۲
مهدی بصیرزاده در گفتگویی اختصاصی با میگنا

خلاقیت راهکاری برای ارتقاء سطح زندگی معلولین

خلاقیت راهکاری برای ارتقاء سطح زندگی معلولین
مهدی بصیرزاده در گفتگویی اختصاصی با میگنا گفت: همزمان با روزجهانی معلول و در روزهای دهم الی دوازدهم آذرماه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم پرواز با شرکت بیش از 100 کشور در تهران برگزار میشود

این عضو هیات علمی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم پرواز از خلاقیت بعنوان یک راهکار برای ارتقاء سطح زندگی معلولین یاد کرد و در ادامه افزود اکنون که  بیش از 100 کشور در این رویداد هنری حوزه معلولیت شرکت کرده اند فرصت غنیمتی است که به هنر و نقش آن در زندگی معلولان پرداخته شود

به عنوان  یک تعریف، خلاقیت به معنای خلق چیزی جدید و  نوآورانه است.با این حال، تعریف کاملی.
از چیستی خلاقیت خاص وجود ندارد، زیرا در هر ذهنی متفاوت است. اگر زمانی که به خلاقیت فکر می کنید تصویر یک هنرمند در حال تفکر را داشته اید، دوباره فکر کنید. مطالعات اخیر در واقع نشان می دهد که افراد خلاق شادتر از دیگران هستند. این بدان معنی است که هر کودک و بزرگسالی که وقت خود را در کارهای خلاقانه مانند هنر، موسیقی، تئاتر، فیلم، مجسمه سازی و غیره می گذراند، شادتر است.
در حالی که آنها برای یک ذهن چابک ضروری هستند، فعالیت های خلاقانه می توانند حتی برای افراد دارای معلولیت ارزشمندتر باشند. برای برخی، حتی تبدیل به یک نیروی زندگی می شود که به آنها اجازه می دهد روزهای سخت را به راحتی طی کنند. خلاقیت از طریق بیان احساسات خود چیزی است که همه ما به آن نیاز داریم و افراد دارای ناتوانی ذهنی یا جسمی حتی بیشتر به آن نیاز دارند.

چگونه خلاقیت می تواند شما را خوشحال کند؟
فعالیت های خلاقانه نباید فقط به آواز خواندن، نواختن یک ساز، نوشتن یا بازیگری محدود شود. چیزی که آن را منحصر به فرد می کند این است که نامحدود است و می تواند به معنای هر چیزی باشد که ذهن را تحریک می کند و بدن را انرژی می دهد. ذهن باز مهمترین ویژگی هر شغل خلاقانه ای است زیرا هر کس استعداد متفاوت و منحصر به فردی دارد. وقتی روی یک فعالیت متمرکز می شوید، ذهن شدما به طور خودکار در زمان حال قرار می گیرد و به یک مسیر تبدیل می شود و به شما امکان می دهد در یک فعالیت لذت بخش غوطه ور شوید.
چه یک ساز جدید را انتخاب کنید یا فقط با قلم مو نقاشی کنید، این کار به یک فرد معلول ابزاری برای ابراز وجود و شادی داده می شود. روش‌هایی مانند هنردرمانی، موسیقی درمانی و رنگ‌درمانی بر روی وضعیت ذهنی این افراد معجزه می‌کنند. چه در خلق و خوی شاد یا غمگین باشید، یک روش برای ابراز احساسات است، دقیقاً همان چیزی است که افراد معلول به آن نیاز دارند. همچنین باعث می شود آنها احساس کنند که کنترل زندگی خود را در دست دارند، زیرا آنها احساسات خود را روی یک بوم ساکت و بدون قضاوت، اغلب به معنای واقعی کلمه نقاشی می کنند!

هنر چگونه معلولیت را کاهش می دهد؟
مشارکت مکرر در هنرها، صنایع دستی و سایر فعالیت های خلاقانه به ویژه برای افراد دارای معلولیت مفید است. هنگامی که پروژه های خلاقانه در سنین پایین معرفی شوند، می توانند عملکرد اجتماعی را تا حد زیادی بهبود بخشند و عملکرد را در زمینه های تحصیلی و شخصی بهبود بخشند.

در واقع، افراد دارای معلولیت که به طور مستمر با پروژه های خلاقانه کار می کنند، می توانند کلیشه ها را از بین ببرند و عملکرد بهتری در جامعه و محل کار داشته باشند. از نظر علمی ثابت شده است که کودکانی که به خواندن، موسیقی، هنر و سایر فعالیت‌های خلاقانه مشغول هستند، نمرات آزمون بالاتری را در سطوح دبیرستان و دانشگاه کسب می‌کنند.

دلیل محبوبیت هنر درمانی این است که بدون قید و شرط، ذهنی و نامحدود است. این به افراد دارای معلولیت اجازه می دهد تا بدون هیچ گونه مانع اجتماعی، فیزیکی یا نگرشی، احساسات خود را به شیوه منحصر به فرد بیان کنند. این زبان جهانی این قدرت را دارد که مردم را در هر سنی و هر طبقه ای از زندگی متحد کند.
هنر به ویژه در رهاسازی افکار و احساسات منفی با تخلیه انرژی در روش‌های سازنده و خلاقانه مفید است. اغلب اوقات افراد دارای ناتوانی به داشتن افکار دشوار شناخته می شوند و به کمک هنر، هر هنری، به راحتی می توانند افکار و احساسات خود را ابراز کنند.

مطالعات نشان داده است که پرداختن به هنرهای تجسمی برای افراد دارای معلولیت می تواند:
سطوح گزارش شده افسردگی و اضطراب  آنها را کاهش دهد،
افزایش عزت نفس، عزت نفس و عزت نفس،
تشویق و تحریک در تعامل مجدد با دنیای اجتماعی بطور گسترده تر ،
هنرها به ما کمک می کنند تا به تعریف مجدد سلامت روان و ناتوانی ادامه دهیم، و با انجام این کار، آنچه ممکن است را جشن بگیریم و نشان دهیم.
به همین دلیل است که درمان‌های خلاقانه و هنری جزء اصلی برنامه‌های روانی اجتماعی ما در پنجمین جشنواره فیلم پرواز است تا استعدادهای هنرمندانه افراد داری معلولیت را از طریق مسابقات جهانی فیلم های کوتاه به نمایش بگذاریم.
 این عضو هیات علمی پنجمین م جشنواره بین المللی فیلم در خاتمه از تمامی روانشناسان استثنایی و مربیان و مددکاران و همچنین مشاوران خانواده و متخصصان حوزه مشاوره توانبخشی دعوت کرد در این رویداد بین المللی مشارکت و از این فرصت استفاده کنند
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.