جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۸
کد مطلب: 56065
۲
سواد سلامت

19 نوامبر روز جهانی توالت برابر با 29 آبان

دکتر برهان ولدبیگی نظام پزشکی 59217
19 نوامبر روز جهانی توالت برابر با 29 آبان
روز ۱۹ نوامبر برابر با ۲۹ آبان "روز  جهانی توالت" است بهتر است بدانیم که در شرایط فعلی جهانی بیش از ۴ میلیارد نفر به توالت بهداشتی و ایمن دسترسی نداشته و تقریباً ۷۰۰ میلیون نفر نیز  در مکان های باز  اجابت مزاج می نمایند.

"سازمان جهانی توالت" با شرکت ۵۳ کشور جهان در سال ۲۰۰۱ در سنگاپور تاسیس شد، این سازمان تاکنون اقدام به برگزاری ۱۳دوره اجلاس بین المللی کرده و براثر تلاش های همین سازمان روز ۱۹ نوامبر با عنوان "روز جهانی توالت" شناخته شده است.
از نظر داشتن سرویس های بهداشتی مناسب و تمیز کشور سنگاپور رتبه اول در دنیا و کشور سوئیس در مقام دوم جهان قرار دارد.

دسترسی به توالت بهداشتی یکی از حقوق اولیه بشر است.روز جهانی توالت با اطلاع رسانی، تشویق و  ایجاد انگیزه در افراد برای دستیابی به این حق  تعیین شده است. دسترسی به یک توالت بهداشتی و ایمن تاثیر مثبتی روی سلامت افراد جامعه(مخصوصاً زنان) دارد.

زنان قربانیان اولیه توالت های آلوده و غیر ایمن در سراسر دنیا می باشند. زنان در سنین باروری، ماهیانه سیکل قاعدگی را تجربه می کنند.این زنان برای تعویض پد و شستشوی خود نیاز  به توالتی بهداشتی و ایمن دارند. خانم ها در دوران بارداری و زایمان هم باید به توالتی تمیز دسترسی داشته باشند تا مبتلا به عفونت های ناشی از توالت آلوده نشوند.

توالت های عمومی در سراسر جهان محل امنی برای زنان نبوده  و بسیاری از زنان در توالت های عمومی مورد آزار و اذیت جنسی  قرار می گیرند.طبق اعلام سازمان ملل، برخی از تجاوزات به زنان و کودکان در کشورهای شرقی و غربی،به دلیل فقدان سرویس بهداشتی روی می دهند.از هر سه زن در جهان، یک زن نمی تواند به توالت ایمن دسترسی داشته باشد. در حال حاضر ۵۶۵ میلیون نفر زن ناچار از مراجعه به توالت های عمومی هستند.بر همین اساس سازمان ملل متحد خواستار فراهم کردن تاسیسات ایمن و تمیز دستشویی و توالت برای همگان( به ویژه زنان و دختران) شده است.

با وجود دسترسی به آب شیرین و مناسب در سراسر جهان، بدلیل  مدیریت ناکارآمد،میلیون ها نفر از کودکان به دلیل ابتلا به بیماری های مرتبط با دفع نامناسب فاضلاب و وضعیت زندگی غیربهداشتی و نبود آب پاکیزه آسیب پذیر شده اند.

فقدان سرویس های بهداشتی در مناطق روستایی و شهری سبب می شود تا مردم برای رفع حاجت از فضای عمومی و باز  استفاده کرده و در نتیجه میزان آلایندگی خاک و آب و سایر ارکان محیط زیست افزایش پیدا کند.برای رفع این معضل، "فعالان حوزه سلامت و  محیط زیست"،تلاش می کنند  و خواستار آن هستند تا فرهنگ استفاده از سرویس های بهداشتی ایمن و استاندارد در جامعه ، گسترش و رواج بیشتری پیدا کند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!