سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۳
کد مطلب: 56144
۲

راهنمای درمان و نمونه‌های بالینی DSM-5 برای سلامت روان کودکان

راهنمای درمان و نمونه‌های بالینی DSM-5 برای سلامت روان کودکان
این اثر، راهنمای بالینی مختصر، غنی و دقیق در زمینه اختلالات و مشکلات شایع کودکان و نوجوان برای کارآموزان و متخصصان سلامت روان کودکان و نوجوانان است که بر اساس آخرین تغییرات سیستم آماری و تشخیصی روان‌پزشکی DSM-5 در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان، گردآوری‌ شده و با ذکر موارد بالینی آسان و دشوار به انواع اختلال‌های روان‌پزشکی دوران کودکی و نوجوانی اشاره می‌کند.

 برای هر مورد، به تفسیرها و فرمول‌بندی‌های تشخیصی و درمانی یک روان‌پزشک کودک و نوجوان و یک روان‌شناس کودک و نوجوان اشاره ‌شده که هر یک از آن‌ها فرمول‌بندی تشخیصی و درمانی خود را از دیدگاه روان‌درمانی و روان‌پزشکی و با توجه به سایر رویکردهایی که ممکن است برای مدیریت بالینی اهمیت داشته باشد، ارایه می‌کنند.

برای تسهیل و تقویت یادگیری، موارد بالینی بر اساس دشواری مشکلات به پنج بخش تقسیم شده که شامل نمونه‌های بالینی کلاسیک، پیچیدگی ناشی از همایندی مرضی، پیش‌درآمدی بر دشوارترین نمونه های بالینی، کودکان در بحران و تصمیم‌گیری تشخیصی و درمانی است.

موارد بالینی کتاب به ترتیب از تشخیص‌های روشن به شرح‌حال‌های پیچیده و به سخت‌ترین موارد یعنی زمانی که تشخیص معلوم نیست یا بیماری در زمینه استرس شدید روانی اجتماعی رخ‌ داده، ارائه شده است.

29 مورد بالینی شرح داده‌شده در این کتاب جذاب، آموزنده و متنوع هستند تا متخصصان سلامت روان کودک با ارزیابی، تشخیص و درمان مسائل مختلف با پیچیدگی‌های متفاوت آشنا شوند.

بخش نهایی کتاب مربوط به تصمیم‌گیری تشخیصی و درمان است و شامل دو فصل در زمینه های بالینی و تحقیقاتی در تشخیص و درمان بیماری‌های روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان است.


درباره کتاب راهنمای درمان و نمونه‌های بالینی DSM-5 برای سلامت روان کودک

این کتاب به شیوه منطقی و کاربرپسند گردآوری‌شده است و دارای ویژگی‌هایی است که باعث تسهیل و تقویت یادگیری می‌شود ازجمله: موارد بالینی بر اساس دشواری مشکلات به چهار بخش تقسیم می‌شوند به‌گونه‌ای که این موارد بالینی به ترتیب از تشخیص‌های نسبتاً روشن به شرح‌حال‌های پیچیده (زمانی که بیماری‌های همبود وجود دارد) و به سخت‌ترین موارد (زمانی که تشخیص معلوم نیست یا بیماری در زمینه استرس شدید روانی اجتماعی رخ‌داده است) ارائه‌شده‌اند، هرکدام با یک مقدمه توسط سردبیران شروع‌شده و شرح‌حال به‌صورت خلاصه در آن بخش ذکرشده است، همچنین چارچوبی برای درک دیدگاه‌های متفاوت ایجاد کرده و هر بخش را به سایر بخش‌ها پیوند می‌دهد.

نمونه‌های بالینی در کتاب راهنمای درمان و نمونه‌های بالینی DSM-5 برای سلامت روان کودک به چهار بخش تقسیم شده است.

در بخش 1، «نمونه‌های بالینی کلاسیک»، 12 مورد ارائه شده‌اند که همگی تشخیصی به نسبت روشن دارند. متخصصان گوناگون در هر بخش به مفهوم‌سازی از مورد می‌پردازند و سپس توصیه‌های درمانی خود را پیشنهاد می‌دهند.

بخش 2، «پیچیدگی ناشی از همایندی مرضی»، هفت مورد از افراد کم سن و سالی را شامل می‌شود که تشخیص‌هایی متعدد دارند یا تشخیص واقعی‌شان مشخص نیست. متخصصان در این بخش چگونگی مفهوم‌سازی خود از تشخیص را توصیف و برای هر کدام از این موقعیت‌های پیچیده، درمانی توصیه می‌کنند.

بخش 3، «دشوارترین نمونه‌های بالینی» پنج مورد را در برمی‌گیرد که در همگی تشخیص نامعلوم است، بیمار به درمان‌های پیشین پاسخی نداده است و یا در مورد روش‌های درمانی مناسب برای آنها تنها شواهد محدودی در دست است.

پنج فصل در بخش 4 «کودکان در بحران»، بر افراد کم سنی تمرکز کرده است که در بافتی از فشارهای روانی اجتماعی به آسیب روان‌شناختی دچارند.

در بخش پایانی کتاب یعنی بخش 5، «تصمیم گیری تشخیصی و درمانی»، دو فصل پیرامون مسائل پژوهشی و بالینی مرتبط به تشخیص و درمان آسیب‌شناسی روانی کودک اختصاص یافته است.


کتاب راهنمای درمان و نمونه‌های بالینی DSM-5 برای سلامت روان کودک با در نظر گرفتن دیدگاه‌های تشخیصی و درمانی متعدد، دارای سبک گیرا و اطلاعات به‌روز و مبتنی بر شواهد است و به تمام متخصصان و کارآموزان سلامت روان کودک و نوجوان در ارزیابی، تشخیص و درمان بالینی یاری می‌رساند.



بخشی از کتاب راهنمای درمان و نمونه‌های بالینی DSM-5 برای سلامت روان کودک
تداوم درمان در مورد افسردگی، توصیه می‌شود، درمان برای 6 تا 9 ماه پس از پاسخ درمانی مناسب، تداوم یابد. به‌علاوه در طی مرحله تداوم درمان، درمان منسجم نشانه‌های باقی مانده توصیه می‌شود، چرا که وجود این نشانه‌ها، احتمال عود را افزایش خواهد داد. درمان نشانه‌های باقیماندۀ اختلال می‌تواند با دارو، روان درمانی (نظیر CBT و درمان میان فردی)، یا هر دو انجام پذیرد.

به‌طور خلاصه، تشخیص و بررسی دقیق ضرورت دارد. درمان باید منطقی، نظام‌مند و مستمر باشد؛ همچنین برای دستیابی به بهترین نتیجه بایستی درمان‌های مختلف را با هم ترکیب کرد.



این کتاب سال گذشته با ترجمه سمیرا وکیلی و پانته‌آ احدیان‌فرد در 536 صفحه و بهای 115‌هزار تومان توسط انتشارات ارجمند عرضه شد و مهرماه امسال به‌عنوان برگزیده دومین جایزه کتاب سال جوانان مورد تقدیر قرار گرفت.


 
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.