پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۴
کد مطلب: 56480
۰

ژن درمانی (Gene therapy) چیست ؟

ژن درمانی (Gene therapy) چیست ؟
یکی از روش های درمانی نوین که به مقابله با بیماری از سرچشمه آن می پردازد، ژن درمانی است.
به گزارش میگنا به نقل از «fabry disease news»، یکی ازمسائلی که شاید جالب به نظر برسد، این است که آنچه ویژگی‌های ما را منحصر به فرد می‌کنند، ژن‌های ما هستند. ژن‌هایی که از والدین ما به ما ارث رسیده اند، به مشخص شدن خصلت‌های فردی و ویژگی‌های فیزیکی مانند قد، رنگ چشم و موی ما کمک می‌کنند.

ژن‌ها از «دی ان ای» درست شده اند که دستورالعمل‌های ژنتیکی برای ساخت آنزیم‌ها و پروتئین‌ها هستند. پروتئین‌ها نیز از میان بسیاری از چیز‌های موجود در بدن، ماهیچه، استخوان‌ها و خون را می‌سازند. آنزیم‌ها نیز از بسیاری از عملکرد‌های بدن پشتیبانی می‌کنند؛ به مانند گوارش و یا انتقال اکسیژن که از طریق خون صورت می‌پذیرد.
ژن‌هایی که ناقص هستند و یا از زمان تولد به درستی کار نمی‌کنند، می‌توانند سبب ایجاد بیماری شوند؛ چرا که پروتئین و یا آنزیم‌های ساخته شده از این ژن ها، مفقود و یا معیوب هستند. دانشمندان دهه هاست که تلاش دارند تا به منظور درمان و یا جلوگیری از یک بیماری، به اصلاح ژن‌ها و یا جایگزین کردن ژن‌های معیوب با ژن‌های سالم بپردازند.

ژن درمانی چیست؟
ژن درمانی روشی برای تغییر دادن دستورالعمل‌های ژنتیکی درون سلول‌های بدن برای درمان یا توقف بیماری است. ژن درمانی فراتر از درمان برخی از علائم یک اختلال است.
در این روش درمانی، با ارائه یک ژن سالم به فردی که بیماری ناشی از یک ژن معیوب دارد، به بدن فرد کمک می‌شود تا به مقابله با بیماری از سرچشمه آن پرداخته شود.
در این روش، زمانی که محققان متوجه می‌شوند که کدام ژن سبب اختلال شده است، می‌توانند ژن معیوب را اصلاح کرده و یا نسخه سالمی از این ژن را وارد سلول‌ها کرده تا به بدن برای مقابله یا درمان بیماری کمک کند.
در نوعی از ژن درمانی که هم اکنون مطالعه بر روی آن در حال انجام است، تنها سلول‌های سوماتیک برای درمان، هدف قرار داده می‌شوند. سلول‌های سوماتیک تمامی سلول‌های بدن، به جز سلو‌های تولید مثل (گامت ها) هستند. بنابراین، هر گونه تغییر در ژن‌ها از طریق ژن درمانی تنها بر سلول‌های بدن فردی که درمان را دریافت کرده است، تأثیر می‌گذارد. این بدان معنی است که همچنان این امکان وجود دارد که ژن معیوب به فرزندان آینده منتقل شود.
انتقال ژن
یکی از بزرگترین چالش‌های ژن درمانی، انتقال موفقیت آمیز ژن جدید به سلول‌ها است. برای انجام این کار، دانشمندان یک ژن سالم جدید را در آزمایشگاه ایجاد می‌کنند، سپس از یک وسیله انتقال به نام «وکتور» برای حمل ژن جدید به داخل سلول‌ها استفاده می‌کنند.
علاوه بر وکتور؛ از «ویروس ها» نیز معمولاً به عنوان انتقال دهنده در این فرایند استفاده می‌شود. طریقه آن نیز بدین گونه است که ویروس‌ها با حذف تمام اطلاعات ژنتیکی بیماری زا، بی ضرر شده و به پوسته‌ای برای قرار دادن ژن سالم در آن بدل می‌شوند.
همچنین تنها ویروس‌ها نیستند که می‌توانند برای حمل ژن‌های تغییر یافته به سلول‌های بدن مورد استفاده قرار گیرند. ناقل‌های دیگری که در آزمایشات بالینی مورد مطالعه قرار می‌گیرند، شامل لیپوزوم‌ها یا ذرات چربی هستند که می‌توانند ژن‌های جدید را به سلول‌های هدف حمل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...