جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ / ۰۶:۰۸
کد مطلب: 56982
۶
انتشارات رشد منشر کرد :

تاب آوری به منزله چارچوبی برای کوچینگ/ محمدرضامقدسی

تاب آوری به منزله چارچوبی برای کوچینگ/ محمدرضامقدسی
تاب آوری به منزله چارچوبی برای کوچینگ توسط انتشارات رشد منتشر شد
به گزارش میگنا در این کتاب، مایکل نینان فهم عمیقی از تاب­ آوری را ارائه می­دهد و به ما نشان می­دهد کوچ­ ها چگونه می­توانند به مراجعان خود کمک کنند تاب­آوری خود را تکامل بخشند.

مایکل نینان، مدیر مرکز کوچینگ و مرکز مدیریت استرس بلک هیث در لندن است نینان با تمرکز بر باورها، هیجان­ها، و رفتارهایی که باعث رشد یا عدم رشد تاب­ آوری می­شوند، راهنمای عملی بسیار خوبی برای کوچ­ ها فراهم کرده است. یکی از فصل­های این کتاب، با نثری بسیار روان و قابل فهم، مورد یک مُراجع کوچینگ را که در پنج جلسه صورت گرفته است با جزییات و توضیحاتی بسیار مفید برای کوچ­ ها ارائه کرده است. در طول کتاب می­توانید مطالعات موردی و مثال­هایی که تاب­ آوری را در عمل نشان می­دهند بیابید. کتاب با یک جمع­ بندی درباره­ تاب­ آوری و شاخصه­ های کلیدی یک ذهن تاب­ آور به پایان می­رسد.   
این کتاب که توسط یکی از برجسته­ ترین متخصصان حوزه­ ی تاب ­آوری و کوچینگ شناختی رفتاری نوشته شده است، منبعی بسیار مهم برای افرادی که علاقه ­مند به تحصیل در این زمینه هستند به شمار می­آید. این کتاب برای کوچ ­ها، روانشناسان کوچینگ، روان­درمان گرها، مشاوران و روانشناسان بالینی که به کوچینگ علاقه ­مند هستند و متخصصان نیروی انسانی بسیار مفید است.
   
تحقیقات ما نشان داده است که مانع شماره­ یک تاب­ آوری، ژنتیک، تجربه­ های دوران کودکی، نداشتن فرصت یا ثروت نیست. مانع اصلیِ بهره ­برداری از قدرت درونی­ مان سبک تفکر شناختی، نحوه­ نگاه ما به جهان و نحوه­ تفسیرمان از رویداد­هاست که هر یک از ما از دوران کودکی آن را پرورش داده ­ایم.
اگر بپذیرید که باورها واکنش­ به رویدادها را شکل می­دهند، بعد از این می­توانید با شناخت باورهایتان تشخیص دهید که چرا در مواجهه با سختی ها تاب­ آور عمل می­کنید، بی ­انگیزه هستید، و یا به کل از آنها اجتناب می­کنید. در واقع، کار اصلی کوچینگ تاب­ آوری که بر اساس اصول شناختی رفتاری انجام شود این است که به افراد کمک کند بتوانند باورها و رفتارهای جایگزین و قابل دستیابی را در مواجهه با سختی ببینند و از آنها بهره ببرند.

در بخشی از فصل اول کتاب " تاب آوری به منزله چارچوبی برای کوچینگ " آمده است :

فهم تفسیرتان از رویدادها
نحوه­ تفکر ما درباره­ رویدادها به طور قدرتمندی بر رفتارها و واکنش­های هیجانی ما تاثیر می­گذارد. به همین دلیل، نحوه­ی تفکر افراد درباره­ رویدادها اساس کوچینگ شناختی-رفتاری است، و در این کتاب بر آن بسیار تاکید شده است. بررسی تفکرمان نقطه­ شروعی برای آشنایی با دنیای درونی­مان است، و از این طریق می­توانیم بفهمیم که در مواجهه با سختی­ها، نگرش­ها و باورهای­مان کمک کننده­ یا مانع و آسیب رساننده هستند. کشف نگرش­ها و باورهای فرد ممکن است فوراً نشان ندهد که آن فرد در سختی­ها رفتاری تاب ­آورانه خواهد داشت یا نه !

ویلانت می گوید: «همه­ ما تصور می­کنیم تعریف تاب ­آوری را می­دانیم، ولی به محض اینکه می­خواهیم آن را تعریف کنیم، متوجه می­شویم که نمی­دانیم تاب­ آوری دقیقا چیست. در واقع، پژوهشگران هم هنوز نتوانسته ­اند راجع به تعریف تاب­ آوری به اجماع برسند (علی رقم مطالعات زیادی که در شش دهه­ گذشته بروی تاب­ آوری انجام شده است) (شیخ و کاپی، 2010). بنابراین، من به عنوان یکی از افرادی که در این حوزه فعالیت کرده است
تاب ­آوری را اینگونه تعریف می­کنم:
«به کارگیری همه­ منابع (روانی، معنوی و اجتماعی) برای سازگاری با سختی­ها، هرچه قدر هم طولانی­ مدت باشند، و عبور از آن سختی­ها، و در نهایت شاید برای بعضی از افراد، تبدیل شدن به فردی قوی­تر ، داناتر، و توانمندتر. چند نکته در تعریف فوق وجود دارد:
  • سازگار شدن با سختی­ها به این معنی است که باید افکار و رفتارهای­مان را طوری تنظیم کنیم که بتوانیم شرایطی را که ناخواسته برایمان ایجاد شده و تعادل زندگی را بر هم زده مدیریت کنیم. ولی نکته­ی مهم اینجاست که این کار قرار نیست به سادگی، با سرعت و خود به خود انجام شود.
  • سختی­ها ممکن است بسیار طولانی و یا کوتاه مدت باشند. مثلا، ممکن است در محل کار شما، شرایطی بحرانی ایجاد شود و فقط 24 ساعت طول بکشد، و یا شاید بسیار طولانی مدت­تر باشد مانند پیشرفت زوال عقلی شریک زندگی­تان که مبتلا به آلزایمر است.
در تعریف بالا، از واژه­ شاید استفاده کردم، یعنی هیچ قطعیتی وجود ندارد که شخصیت تغییر کند یا اگر تغییر کرد پایدار بماند زیرا ممکن است افراد درس­هایی را که از مواجهه با سختی­ ها میاموزند در مرور زمان فراموش کنند.

 
 این کتاب با ترجمه دکترمحمدرضامقدسی و دکترمرضیه نزاکت الحسینی توسط انتشارات رشد با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۴۰۰۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است پیش از این کتاب کوچینگ شناختی رفتاری هم با ترجمه محمدرضا مقدسی و نرگس زمانی توسط انتشارات سخنوران منتشر شده بود



 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.