جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۶
کد مطلب: 57597
۱

حقایقی درباره مدارس ژاپن؛ از اصول پوششی سختگیرانه تا درس آمادگی برای زندگی

حقایقی درباره مدارس ژاپن؛ از اصول پوششی سختگیرانه تا درس آمادگی برای زندگی
ژاپن کشور شگفتی‌هایی است که هر خارجی‌ای را متحیر می‌سازد. در سرزمین «آفتاب تابان» حتی سال تحصیلی در آوریل یعنی بهار آغاز می‌شود و در مارس یعنی زمستان به پایان می‌رسد. اما این تنها نکته‌ جالب توجه درباره‌ نظام آموزشی ژاپن نیست.
 
با چند حقیقت جالب و خواندنی درباره‌ قوانین مدارس ژاپن همراه باشید.

۱- در ژاپن دوره‌ دبستان ۶ ساله است. ترکیب دانش آموزان در کلاس‌ها هر ساله تغییر می‌کند و معلم‌ها هم ثابت نیستند تا دانش آموزان بتوانند فرصت آشنایی با افراد جدید را پیدا کنند.
۲- طی ۶ سال دوره‌ دبستان، دانش آموزان از کیف‌های مدرسه‌ یک شکلی استفاده می‌کنند که به آن «راندوسه‌رو» (Randoseru) گفته می‌شود. در مدارس سختگیرتر، دختر‌ها از راندوسه‌روی قرمز و پسر‌ها از راندوسه‌روی سیاه استفاده می‌کنند. اما این قانون درباره‌ رنگ کیف دانش آموزان در همه‌ی مدارس یکسان نیست.

۳- به گفته‌ مردم محلی، بسیاری از دانش آموزان دبستانی، کلاهی زرد رنگی به سر می‌گذارند تا برای دیگران از دور قابل تشخیص باشند.

۴- در برخی مدارس، مسئولیت نظافت مدرسه با دانش آموزان است. بعد از تعطیلی مدرسه، دانش آموزان کلاس خود را نظافت می‌کنند و بعضی دانش آموزان هم وظیفه‌ی شستشوی دستشویی‌ها و نظافت حیاط مدرسه را برعهده دارند.

۵- دانش آموزان هنگام ورود به مدرسه، کفش‌های خود را درمی آورند و در کمد می‌گذارند و به جایش «اوواباکی» (Uwabaki) به پا می‌کنند، دمپایی‌های سفید رنگ مخصوصی که هر دانش آموزی فارغ از سن و جنسیتش به پا می‌کند.

۶- پدر و مادر‌ها هم درصورت آمدن به مدرسه باید کفش خود را درآورند و یک پاپوش خانگی به پا کنند، حتی اگر هوای بیرون گرم و خشک باشد.

۷- بعد از پایه‌ ششم، دانش آموزان وارد مقطع راهنمایی می‌شوند که ۳ ساله است. در این دوره بیشتر دانش آموزان ژاپنی یونیفورم اجباری به تن می‌کنند.

۸- بعضی دختران ژاپنی حتی در زمستان هم اجازه‌ی پوشیدن جوراب شلواری ندارند چرا که بعضی مدارس ژاپن اجازه نمی‌دهند دانش آموزان دختر دامن را با چیزی جز جورابی که تا زانو باشد، بپوشند.

۹- مدارس ژاپن قوانین سختگیرانه‌ای درباره‌ ظاهر دانش آموزان دارند. در بیشتر مدارس، زدن مو‌های شقیقه برای پسر‌ها ممنوع است. جز معلم‌ها کسی نمی‌تواند چنین مدل مویی در مدرسه داشته باشد.

۱۰- بسیاری از دانش آموزان دختر اجازه‌ی آرایش کردن ندارند. در بعضی مدارس در هر کلاس یک شیشه محلول پاک کننده‌ آرایش وجود دارد. اگر معلم متوجه آرایش داشتن دختری شود، همه‌ی آرایشش را با آن پاک خواهد کرد.

۱۱- در نزدیک به نیمی از تمامی مدارس ژاپن دختران جز موی صاف و مشکی نباید مدل موی دیگری داشته باشند. اگر موی دختری اینگونه نباشد، باید ثابت کند که موهایش را رنگ یا فر نکرده است. برای این منظور او باید یک «گواهی تأیید اصالت مو» با امضای پدر و مادر خود و همینطور تصاویری از دوران کودکی اش را به مدرسه ارائه کند.

۱۲- دوران دبیرستان هم ۳ ساله است. دانش آموزان برای رفتن به پایه‌ی دهم باید در یک امتحان ورودی شرکت کنند.

۱۳- در برنامه‌ی درسی دانش آموزان هم درس‌های اجباری وجود دارد و هم درس‌های اختیاری. یکی از درس‌های اجباری، دوره‌ی یک ساله‌ی اقتصاد خانواده است که دانش آموزان را برای زندگی خانوادگی آماده می‌کند. دانش آموزان باید آشپزی و بودجه بندی را یاد بگیرند و درباره‌ی اهمیت خانواده برای آن‌ها صحبت می‌شود.

۱۴- درس‌های اختیاری گاهی شامل ماهیگیری و کشاورزی هستند.

۱۵- علاوه بر کلاس‌های اجباری، تقریباً نیمی از تمامی دانش آموزان دبیرستانی، دوره‌های آماده سازی برای شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه هم می‌گذارنند.

۱۶- تقریباً تمامی مدارس یک جلسه‌ ماهانه با حضور تمامی دانش آموزان دارند که سخنران اصلی آن مدیر مدرسه است. در گذشته دانش آموزان به این سخنرانی انگیزشی باید ایستاده گوش می‌کردند، اما حالا این کار را به صورت نشسته در حالتی خاص انجام می‌دهند.

۱۷- بعضی معلمان ژاپنی نه تنها میزان یادگیری دانش آموزان از درس‌ها را می‌سنجد، بلکه مناسب و درست بودن یادداشت برداری‌های آن‌ها را هم زیر نظر می‌گیرند. دشواری کار اینجا است که دانش آموزان باید کلمه به کلمه‌ تدریس معلم در کلاس را بنویسند. معلم‌ها معمولاً برای کسانی که جا می‌مانند هم صبر نمی‌کنند.


منبع: روزیاتو
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند