جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۲
کد مطلب: 57631
۲

تنوع گروه های مجازی، زمینه ساز نشاط و پویایی

فرشته نصیری
تنوع گروه های مجازی، زمینه ساز نشاط و پویایی
چکیده
• شناخت ویژگی های دانش آموزان متوسطه اول که در آغاز نوجوانی قرار دارند، با هدف برنامه ریزی فعالیت های تربیتی، ضروری می باشد. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر مسئولیت پذیری و انتخاب آزادانه برنامه های تربیتی تاکید شده است. تغییر شرایط فعالیت های مدارس در ایام کرونا و عدم ارتباط دانش آموزان با یکدیگر، چرخش فعالیت های تربیتی به شکل مجازی را رقم زده است. در دوره متوسطه اول که حس ابراز وجود در دانش آموزان قوی می باشد، فضای مجازی پرورشی فرصتی برای ایجاد تعامل با همسالان و کشف استعدادها می باشد، تا در قالب گروه های متنوع، مسئولیت پذیری و پویایی دیده شود. عدم وجود شرایط مطلوب برای مشارکت دانش آموزان در فضای درسی، ضرورت برنامه ریزی برای حضور فعالانه در فضای مجازی و فعالیت های پرورشی را ایجاب نمود تا با تشکیل گروه های متنوع مجازی، زمینه عضویت دانش آموزان در فعالیت های مورد علاقۀ خود فراهم آید و با مشارکت آن ها در مدیریت گروه های مجازی ضمن مسئولیت پذیری، زمینه نشاط و پویایی تربیتی محقق گردد.

با توجه به نو بودن این موضوع و عدم وجود منابع کافی، متن سند تحول بنیادین، سخنان وزیر و معاون پرورشی وزارت، راهگشای برنامه ریزی این تجربه بوده است . تجربه تربیتی حاضر، گزارش کاربست طرح « تنوع گروه های مجازی، زمینه ساز نشاط و پویایی » می باشد که در بین 350 نفر دانش آموز دختر دوره متوسطه اول در دبیرستان دخترانه بعثت 2 ورامین اجرا گردیده است.

روش اجرای این طرح بر مبنای مشارکت فراگیر دانش آموزان از طریق برنامه های مختلف تربیتی بوده است. شواهدتجربی و اطلاعات نهایی، مبین تاثیر مثبت این روش در افزایش مشارکت تربیتی و مسئولیت پذیری می باشد و بااین تجربه دیدگاه آنان نسبت به سبک زندگی و فعالیت های مجازی، تغییر کرده است.

کلیدواژگان: فضای مجازی، گروه های پرورشی، مسئولیت پذیری، ارتباط موثر، نشاط و پویایی


مقدمه و بیان مسئله
یکی ازدوره های حساس زندگی، دوره نوجوانی می باشد که در آن ارزش های اجتماعی و نحوه ارتباطات انسانی در شخصیت افراد شکل می گیرد. این دوره زمان انتقال از کودکی به بزرگسالی می باشد. « شناخت صحیح و کامل ویژگی های نوجوانان برای اجرای صحیح برنامه های مفید و اثر بخش تربیتی ضروری می باشد تا با داشتن آگاهی و بینش صحیح از خصوصیات رشدی نوجوان، انتظارات و توقعات آن ها را شناسایی و امکان رشد همه جانبه شخصیت را فراهم نمایم.» «راصد و همکاران، 1395،51 » دانش آموزان متوسطه اول، دراین گروه سنی قراردارند و به دنبال کسب هویت فردی و اجتماعی می باشند. «بهترین راه برای درک و شناخت گیرندگان پیام وارد شدن به دنیای آنان و قدرت دیدن دنیا از دریچه چشم هایشان هست .» «شعبانی، 1391 ، 118 » مشاهده رفتارهای دانش آموزان درکلاس های درسی در روزهای اول سال تحصیلی ۴۰۰_۱۳۹۹ باهدف شناخت خصوصیات و نیازهای آن ها، مرا به این نتیجه رسانید که علاقه آن ها به ابرازعقیده، صحبت در کلاسهای مجازی و ابراز وجود، بسیار زیاد می باشد.

این فکر در من ایجاد شد که آیا علاوه بر کانال پرورشی مدرسه که یک سویه می باشد، باید فعالیتی برنامه ریزی شود تا دانش آموزان بتوانند هیجانات خود را در فضای مجازی به شکل هدفمند کنترل و ابراز نمایند؟ زیرا ارتباط یک سویه موجب انفعال دانش آموزان می-شود، درحالی که در انجام کار تربیتی اثربخش نیازمند ارتباط دوسویه می باشیم. به همین خاطر برآن شدم تا با توجه به اینکه دانش آموزان در ایام کرونا از ارتباط با همسالان خود بازمانده اند، شرایطی فراهم شود تا با استفاده از ظرفیت شبکه شاد و گروه های متنوع پرورشی متناسب با ذوق و استعداد دانش آموزان، ارتباط صحیح در فضای مجازی نقدپذیری، احترام به عقاید دیگران را تمرین نمایند و استعدادهای هنری، فرهنگی وادبی خود را نیز به نمایش گذاشته و استفاده صحیح از تلفن همراه در اوقات فراغت را تجربه نمایند.

با همین اندیشه، همه فعالیت های پرورشی حضوری را به سمت فعالیت های پویا با رویکرد مشارکتی، در فضای مجازی، تغییرداده و یک چرخش تحولی در بحث فعالیت های تربیتی، پیش بینی نمودم و اولویت را بر فعالیت¬های گروهی و مسئولیت¬پذیری برای دور شدن دانش¬آموزان از فضای رقابتی انفرادی قراردادم.

واضح و مبرهن است که ایجاد گروه های پرورشی موردعلاقه که نیاز دانش آموزان می باشد، برای ۳۵۰ نفر، کاری سخت به نظر می رسید، چون کنترل گروه ها برای این گروه سنی که ویژگی خودمطرحی داشته و تمایل زیادی برای دیده شدن دارند، ضوابط خاصی لازم داشت اما باتوجه محرومیت منطقه و وجود خانواده های ضعیف و وضعف سواد رسانه ای تصمیم گرفتم با پشتوانه کمک خداوند، همکاران دلسوز و روحیه مسئولیت پذیری دانش آموزان، فعالیت های پرورشی را به شیوه دیگری آغاز نموده و با بکار گرفتن این تجربه « تنوع گروه های مجازی، زمینه ساز نشاط و پویایی » دانش آموزان در گروه های مورد علاقه خود عضوشوند و فعالیت های پرورشی متناسب با نیاز و علاقه آن ها در گروه ها ارائه گردد و آن ها نیز فرصت ارسال مطالب، تحلیل و نقد، انجام مسابقه و ارتباط دو سویه با همسالان خود داشته باشند. امید آنکه این تجربه آغاز گر راهی برای هم اندیشی های نوین، با هدف جذب حداکثری دانش آموزان در فعالیت های پرورشی مجازی، توسط همکاران صاحب نظر باشد و اقدامات این تجربه توسط آن ها به شکل کامل تر تداوم یابد.

مسئله (اهمیت و ضرورت)
شناخت مخاطب، از عوامل مهم و تعیین کننده در هر گفت و گوی اثر بخش است. برای شکل گیری ارتباط موثر، عوامل متعددی تاثیر گذار می باشد. آگاهی از ظرفیت و استعداد، شرایط فکری و روحی مخاطب ما را یاری می کند از روش کار آمد برای رسیدن به نتایج تربیتی در فعالیت های پرورشی استفاده نمایم. معصومین (ع) نیز مخاطب شناسی را برای انتقال مفاهیم تربیتی ضروری دانسته اند، چنانکه در روایاتی از رسول گرامی (ص) توصیه شده است که در سخن قدر فهم درنظر گرفته شود. «کلّموا الناس علی قدر عقولهم» «مجلسی، 1403، 87». یعنی «آنچه که برای آنان قابل شناخت و فهم است، بیان شود».

شناخت خصوصیات دانش آموزان دوره (متوسطه اول) در برهه حساسی که قرار دارند از ضروریات می باشد. نقش فعالیت های تربیتی و پرورشی به عنوان عاملی که می تواند ارزش ها را در دانش آموزان نهادینه کند، بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد تا دانش آموزان بتوانند در ارتباط با دوستان و همسالان خود در فضای مجازی، ارزش های تربیتی را بشناسند و به آن عمل نمایند. باتوجه به تاکیدات مستمر بر اهمیت و جایگاه توجه به فعالیت های پرورشی و تاکید وزیر محترم آموزش و پرورش بر مدرسه گرایی، مشارکت پذیری دانش آموزان و خلق موقعیت های تربیتی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی، این امر اهمیت بیشتری پیدا می کند.


در راهکار 1/2 سند تحول بنیادین نیز بر ضرورت برنامه عملیاتی در راستای ترویج فضایل اخلاقی در محیط تربیتی با تاکید بر مسئولیت پذیری تاکید شده است.
همچنین راهکار 2/2 سند تحول، انتخاب آزادانه و فعالانه فعالیت ها برای دانش آموزان در فضای شاداب مورد نظر قرار گرفته است تا با انتخاب گری بتوانند، در ساحت های شش گانه سند تحول، استعدادهای خود را شکوفا سازند.

بنا به این دلایل، اینجانب که در مدرسه بعثت2 منطقه ورامین ( متوسطه اول) به عنوان مربی پرورشی مشغول انجام وظیفه می باشم، همچنین به عنوان دبیر قرآن در کلاس های مجازی حضور داشتم، متوجه شدم گروه های دانش آموزی به دلیل چت کردن دانش آموزان توسط دبیران بسته می شود و یا اگر برخی ابراز نظر می کند از دبیر مربوطه برخورد منفی می گیرد.

همچنین متوجه شدم، دانش آموزانی که در فضای حضوری با روش های مختلف خود را مطرح می ساختند در فضای مجازی هم این رویه را دارند اما فرصتی برای آن ها وجود ندارد. به همین بهانه و با این دیدگاه که شبکه شاد، معماری کلانی دارد و بهترین فرصت امکان انتقال مفاهیم تربیتی می باشد، تصمیم گرفتم در بهبود مشارکت مثبت دانش آموزان در فضای مجازی برنامه ریزی کنم.

ابتدا در گروه های کلاس درسی، دانش آموزانی که علاقه مند به فعالیت در فضای مجازی بودند را شناسایی کردم و آغازگر راهی شدم که طرح « تنوع گروه های مجازی، زمینه ساز نشاط و پویایی » را اجرا نمایم.

هدف از انجام طرح این بود که، گروه های مختلف، متناسب با ذوق آن ها ایجاد کنم و مسئولیت آن را به دانش آموزانی واگذار کنم که علاقه به ابراز وجود در شبکه مجازی داشته ولی درکلاس های درسی این موقعیت برای آن ها فراهم نمی گردد و کانال مدرسه فقط مختص اطلاع رسانی کلی فعالیت های مدرسه باشد.


پیشینه پژوهش
تنوع در اجرای فعالیت های تربیتی متناسب با استعدادهای دانش آموزان، همواره مورد تاکید صاحب نظران بوده است. قرآن، سخنان معصومین ونهج البلاغه زوایای جدیدی فراروی مربیان قرار می دهد. پژوهش های افرادی مانند علی اکبر سیف (1383)، حسن شعبانی (1391)، راصد و همکاران (1397) نشان دهنده تاثیرمشارکت پذیری دانش آموزان در روند تربیت می باشد. در این تجربه با تاکید بر این مسئله تلاش شده است، پویایی و نشاط در فضای مجازی تقویت گردد. وجه تمایز این تجربه باسایر پژوهش ها، در کاربردی بودن نظریه ها می باشد که با تمرکز عمومی و تاکید بر چندمورد، انجام شده است. همچنین رویکرد مجازی تفاوت اصلی این تجربه با موارد مشابه می باشد.


روش کار
در مرحله اول طرح مورد نظر، در شورای مدرسه مجازی، مطرح گردید و از زوایای مختلف تحلیل شد. برخی اعضا مثل نماینده معلمان که از پرحرفی و عدم رعایت قوانین گروه های مجازی در کلاس ناراضی بودند، اداره گروه هایی که پیوسته باز باشند و امکان ارسال پیام داشته باشند را کاری سخت می دانستند. سایر اعضا با طرح مذکور موافقت و قول همراهی دادند.

در مرحله دوم، اطلاع رسانی در کانال مدرسه صورت پذیرفت و مسئلۀ وجود گروه های مختلف برای فعالیت های پرورشی تشریح شد و فرم استعدادیابی که مربوط به علاقه مندی حضور دانش آموزان در گروه هایی بود، به اشتراک گذاشته شد.

در مرحله سوم، دانش آموزان حائز رتبه های منطقه ای و استانی که مدیریت امور را به خوبی بر عهده داشته باشند، شناسایی و در گروهی به نام « من و دستیارانم » عضو گردیدند تا آموزش های لازم به آن ها داده شود.

در مرحله چهارم با تعدادی از همکاران مثل دبیر ادبیات و دینی که اندیشه های تربیتی خوبی دارند، گروهی با نام « دوستانه با مسائل تربیتی» تشکیل دادیم تا به هم اندیشی در این موضوع بپردازیم.

در مرحله پنجم گروه پرورشی پایه هفتم، هشتم، نهم تشکیل شد و در آن از دانش آموزان برای عضویت در گروه های تخصصی متناسب با علاقه خود دعوت شد.گروه های مذکور عبارتند از : « چند دقیقه با کتاب، حفظ جز سی، آثار هنری، درس هایی از قرآن، پیشتازان، با نهج البلاغه، نسیم صحیفه سجادیه، قرائت قرآن، انشا نماز، همراهی با لاله های سرخ، معما و چیستان » تا دانش آموزان متناسب با علاقه خود در این گروه ها به فعالیت تخصصی بپردازند.

در مرحله ششم با انتخاب دو مدیر(ادمین) دانش آموزی برای گروه ها با هدف کنترل گروه ها و حفظ انضباط مجازی، فعالیت گروه ها را آغاز نموده و آیین نامه مربوط به گروه های مجازی را به عنوان منشور لازم الاجرا، در همه گروه ها قرار داده و دانش آموزان را نسبت به این امر توجیه و طرح « تنوع گروه های مجازی، زمینه ساز نشاط و پویایی » را در آبان ماه 1399 آغاز نمودم.



گزارش تجربه
در قدم آغازین، طرح مربوطه در شورای مدرسه عنوان و پس ازآن در گروه آموزشی کیفیت بخشی فعالیت های پرورشی منطقه نیز معرفی شد. اعضای گروه با توجه به وجود آسیب های اجتماعی منطقه ای که مدرسه بعثت 2 در آن واقع است و این که ما نیازمند دادن هویت و ارزش گذاری به ایده های دانش آموزان هستیم تا در بحران کنونی، آن ها را در چتر حمایتی تربیتی خود حفظ نماییم، برای انجام این طرح تاکید کردند.

درگروه « من و دستیارانم » اعضای دانش آموزی همفکری نمودند و تصمیم گرفته شد گروهی به نام بازارچه برای ارائه و فروش دست سازه های دانش آموزان نیز تشکیل شود تا هنرمندی دانش آموزان در معرض دید و فروش قرار بگیرد. همچنین در گروه «دوستانه با مسائل تربیتی» دبیران دینی و ادبیات، آمادگی خود را برای برگزاری مسابقات ادبی و دینی مثل شعر و قصه، انشای نماز در ساعت کلاسی اعلام نمودند تا بحث توجیه در کلاس های درسی و ارائه آثار در گروه های پرورشی انجام شود.

به سرگروه های دانش آموزی هریک از گروهها، کانالهای تخصصی موضوع آنها در شبکه شاد که از طرف وزارت آموزش و پرورش به ارائه محتوا میپردازند، معرفی شد تا مطالب مفید را از آن کانال ها در گروههای مدرسه ارسال کنند.

برنامه اعلام اذان ظهر و مغرب همراه با یک حدیث از معصومین توسط بنده در روزهای اول در گروههای مجازی انجام می شد. هفته دوم این موضوع با مشارکت دانش آموزانی که قبلا در گروه های کلاسی درسی موجب بی نظمی می شدند، صورت پذیرفت و من دیگر دغدغه ای برای ارسال مطالب نامرتبط از سوی این دانش آموزان نداشتم و مسئولیت پذیری باعث پویایی این دانش آموزان در مسیر مثبت شده بود.

عکس شهدا، تصاویر مربوط به جنگ و شهدای مدافع حرم، وصیت نامه و پیگیری پویش های « علمدار، علوی » از مواردی بود که توسط دانش آموزان در گروه های پرورشی کلاسی و گروه « همراهی با لاله های سرخ » ارسال می شد که مورد استقبال دانش آموزان قرار می گرفت، نکته حائز اهمیت این مسئله می باشد که بر طبق منشور انضباطی مجازی، چت و ارسال مطلب در ساعات درسی کلاسی در گروه های پرورشی ممنوع بود و اگر دانش آموزی این مسئله را رعایت نمی کرد، توسط دانش آموزان دیگر تذکر می گرفت.

به نوعی خودمراقبتی و دیگر مراقبتی در دانش آموزان شکل گرفته بود. شورای دانش آموزی نیز با تشکیل گروه مجزا، در برنامه های فرهنگی مدرسه مشارکت داشت و چندین دابسمش در مناسبت های مختلف اجرا نمود که هماهنگی کار در گروه های پرورشی مدرسه توسط خود دانش آموزان صورت پذیرفت.

در زمان جشنواره پرسش مهر و جشنواره فرهنگی هنری، دانش آموزان آثار خود را در گروه « ارائه آثار مسابقات » در معرض دید دانش آموزان دیگر گذاشته و نمایشگاه مجازی از آثار برگزار گردید. گروه های تخصصی، مسابقات صحیفه، نهج البلاغه تفسیر و حفظ نیز با هدف آمادگی در مسابقات از فعالیت خود کلیپ و لایو ارائه می نمودند. اعضا با کنفرانس های شفاهی در گروه « منتظران عشق » در راستای اجرای طرح مصباح الهدی و مهدویت فعالیت خود را به شکل گسترده و با پشتوانه قرارگاه مجازی مهدویت وزارت آموزش و پرورش انجام می دادندکه بسیار مورد استقبال دانش آموزان و خانواده ها واقع شد. تعدادی از دانش آموزان توانمند در عرصه فناوری نیز دریک گروه مجازی، کلیپ گزارش کار هر فعالیت مثل دهه فجر، هفته بصیرت، پویش بوسه بر دستان مادر و .... را تهیه و در گروه های مدرسه بارگذاری می نمودند.


از دیگر اقدامات دانش آموزان در گروه های مجازی، پیشنهاد تغییر پروفایل در مناسبت های مختلف بود که پروفایل های مورد نظر توسط دانش آموزان طراحی و به شکل واحد اجرا می شد. چون دانش آموزان علاقه زیادی به فضای مجازی داشتند و مصرف اینترنت در شبکه شاد، پایین بود، در گروه بازارچه فیلم هایی از نحوه ساختن دستبند، شال و کلاه، تزئین سفال و ... توسط دانش آموزان علاقه مند تهیه و در گروه قرار داده می شد.

از طرفی به علت حضور فعال همه دانش آموزان در فضای مجازی دسترسی بنده به دانش آموزان به عنوان مربی پرورشی در اکثر ساعات شبانه روز فراهم بود و از نظر کیفی و کمی، مسابقات امسال در سطح بالایی برگزار گردید که نتایج مورد تعجب مسئولین اداره نیز قرار گرفته است.


اقدامات دیگری که در ارتباط با طرح صورت پذیرفت:
1 – مسابقه اگر من مربی پرورشی مدرسه بعثت بودم ... درهفته تربیت با هدف بررسی کیفی فعالیت های پرورشی پنج ماهه اول سال و آسیب شناسی طرح مزبور برگزار گردید. نکته قابل توجه این بود که اکثر دانش آموزان همان فعالیت هایی که انجام داده بودند را مورد ارزیابی قراردادند و میل به ادامه آن داشتند.

2 – اختصاص موضوع امتحان انشای نوبت اول به مفاهیم مسابقه انشای نماز و درج نوشته های برگزیدگان، به صورت روزانه در گروه های پرورشی.
3 – در روزهای پایانی ماه اسفند نیز با مشارکت انجمن اولیا و مربیان مدرسه در تهیه جوایز، گروه های برتر و فعال مجازی معرفی و مورد تشویق قرار گرفتند.
4 – فعالیت خودجوش در جشن مهربانی و کمک به دانش آموزان بی بضاعت نیز در بستر مجازی از طریق این گروه ها در فضای مدرسه اتفاق افتاد.
5 – اجرای مسابقۀ « نامه ای به دوست مجازی » از دیگر مواردی است که در راستای طرح انجام شد تا دانش آموزان احساس خود را نسبت به دوستان مجازی در گروه ها بیان کنند. ذوق و شور دانش آموزان حتی دانش آموزان منفعل را نیز به تکاپو وا داشت و بسیاری از خانواده ها از فعال شدن و ایجاد ارتباط فرزند خود با همسالان ابراز رضایت و تشکر می کردند و برخی عنوان می کردند که که آن ها نیز از فعالیت های پرورشی در کنار فرزندان خود استفاده می نمایند.

جمع بندی و ارزیابی کار نشان دهنده موفقیت این تجربه تربیتی بود، معلمان هم از آرامش کلاس های درس و عدم طرح سخنان بی مورد موقع تدریس اظهار رضایت می کردند چرا که این طرح موجب شده بود دانش آموزان نحوه فعالیت در شبکه مجازی را یادگرفته و نیازهای اجتماعی خود را در گروه های متنوع پرورشی پاسخ بدهند و این گروه ها، فضایی برای ابراز شخصیت برای آن ها شده بود.


جمع بندی و نتیجه گیری
دوره متوسطه اول به دلیل ویژگی های روانشناختی خاص دانش آموزان، بسیار مهم می باشد و اگر شخصیت دانش آموزان به خوبی شکل گرفته شود، می توانیم تثبیت بسیاری از ارزش های مهم را نظاره گر باشیم و تربیت مدیرانی کوچک برای آینده ای بزرگ را رقم بزنیم.

بر طبق اهدافی که در پیشینۀ تحقیق بررسی شده بود و با اجرای طرح، در بازۀ زمانی پنج ماهه، این مسئله محرز گردید که فضای کوچک گوشی و تبلت فرصتی برای کشف استعدادهای دانش آموزان در این دوره می باشد. بنده با عنایت براین مطلب و باهمراهی همکاران و سهیم شدن اولیا، تشکیل گروه های متنوع مجازی و تربیتی را آغاز نمودم تا نشاط و پویایی را به دانش آموزانم هدیه دهم.

طرح « تنوع گروه های مجازی، زمینه ساز پویایی و نشاط » ما را به نتایج زیر رهنمون ساخت:
-کنترل دانش آموزان بیش فعال در فضای مجازی به شکل غیرمستقیم با واگذاری مسئولیت به آن ها امکان پذیر می باشد.
- آشنایی دانش آموزان، توانمندی و استعدادهای خود وسایر دانش آموزان با روش نمایش فعالیت ها در گروه های مجازی.
- تقویت روحیه ارتباط با دیگران و مسئولیت پذیری باتوجه به محدودیت ارتباط در ایام کرونایی با رویکرد فضای مجازی امکان پذیر می¬باشد.
- ارتقا سواد رسانه ای دانش آموزان در این طرح، مشهود می باشد.
- تکریم شخصیت دانش آموزان در روند اجرای طرح از طریق تشویق کلامی یا اهدای جوایز، به خوبی انجام شده است.
- کاربست تجربه های برتر همکاران در اجرای طرح، مؤثر بوده است.
- مشارکت دبیران در فعالیت های پرورشی، در روند اجرایی فعالیت ها اهمیت زیادی داشته است.
- فعالیت های تربیتی مدرسه به طیف وسیعی از دانش آموزان، تعمیم شده است.
- اشتغال زایی دانش آموزان در گروه بازارچه با انعکاس ویترینی از دست سازه های دانش آموزان، گامی در تحقق شعار سال می باشد.
- علاقه مندی به فعالیت های پرورشی و تقاضای ادامه برنامه ها در ایام تعطیلات نوروز، مبین ارتباط عاطفی دانش آموزان با این طرح و دوستی های مجازی با همسالان و هم مدرسه ای ها بوده است.


پیشنهادها
باتوجه به نتایج حاصله از این طرح پیشنهاد میگردد:
_ مدیران در مدارس، با رویکرد تربیتی به مسائل آموزشی نگاه کرده و زمینه مشارکت دبیران در فعالیت های پرورشی و همراهی با مربی و معاون پرورشی آموزشگاه را فراهم نماید.
_ معاونان و مربیان پرورشی به ایجاد گروه های دو سویه در فضای مجازی اقدام تا از انفعال دانش آموزان بر اثر وجود کانال های یک سویه و بدون تعامل جلوگیری به عمل آید.
_ نتایج تجربیات همکاران حوزه فعالیت های تربیتی مجازی برای استفاده سایر همکاران از طریق دبیرخانه کشوری، جشنواره تجارب انعکاس یابد.
_ در بخشی از کتاب های درسی متوسطه اول در خصوص ارتباطات مجازی و نحوه برخورد همسالان در شبکه اجتماعی آموزش های لازم ارائه گردد.
_ ارزشیابی مجازی فعالیت های پرورشی با هدف ایجاد انگیزه مضاعف برای همکاران و تقدیر از فعالان مجازی تربیتی، درسطح مناطق و استان ها صورت پذیرد.
_راهکارهای تقویت مهارت مسئولیت پذیری و ارتباط مؤثر با دیگران، از طریق دوره های توانمند سازی به مربیان و معاونین پرورشی آموزش داده شود تا بتوانند در فعالیت های تربیتی از آن استفاده نمایند.
_از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان، برای پیشبرد اهداف و اجرای مطلوب فعالیت های پرورشی استفاده گردد تا ضمن تقویت مسئولیت پذیری در اولیا و سهیم شدن آن ها در فعالیت های مدرسه، انجام فعالیت های پرورشی را در دانش آموزان نظاره گر باشیم.


  منابع و ماخذ
- قرآن کریم
- احدی. حسن. مهری. فرهاد ( 1385). روانشناسی رشد نوجوانی. جوانی. میانسالی و پیری. تهران. پردیس.
- افروز. غلام علی (1384). روانشناسی تربیتی کاربردی. انجمن اولیا و مربیان.
- انصاری. علیرضا (1397). سبک زندگی خانواده از دیدگاه قرآن کریم. تهران. بوستان کتاب.
- دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش. مشهد.
- راصد سعید و همکاران (1397). پیشگیری اولیه از رفتار های پرخطر. تهران. چاپ و نشر کتاب های درسی ایران.
- سیف. علی اکبر (1383). روانشناسی پرورشی (تربیتی) تهران. آگاه.
- شعبانی. حسن. (1394). مهارتهای آموزشی و پرورشی. تهران. سمت.
- مجلسی. محمدباقر. (1403 ق). بحار الانوار. بیروت. دار الکتب الاسلامیه.

 
نویسنده: فرشته نصیری، کارشناسی ارشد ادبیات فارسی،مربی پرورشی شهرستان های استان تهران
برگرفته از: کتاب افق تجربه 9(مجموعه آثار برگزیده نهمین جشنواره کشوری تجارب برتر تربیتی و مشاوره ای 1400)
اداره کل امور تربیتی،مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.