چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۰:۲۸
کد مطلب: 58056
۱
برگرفته از کتاب الهه ها هرگز پیر نمی شوند

شما لیاقت لذت را دارید

شما لیاقت لذت را دارید
شما لیاقت لذت را دارید
 عفت حیدری در یادداشتی اختصاصی برگرفته از کتاب الهه ها هرگز پیر نمی شوند برای میگنا نوشت : که هر چیز لذت بخش مشکوک است . به آن لذت گناه آلود نام می­نهیم . مثلا می گوییم بطرز گناه آلودی خوشمزه بود ( البته ما در فرهنگ خود چنین چیزی را نمی گوییم ) ، یا خیلی تفریح کرده ایم یا از خنده مردیم ... گفته هایی مثل این بر اساس این ایده اند که انگار نمی­توانیم زیبایی کسی یا خنده خود مان را خیلی تحمل کنیم . این فکر که به سادگی لذت ببریم و تجربیات حسی خود را حفظ کنیم ، باعث می­شود که به پشت سر خود نگاه کنیم و دنبال پلیسی برای تنبیه خود بخاطر لذت بردن باشیم.

یادم می­آید وقتی که 11 سالم بود در کلیسا نشسته بودم و به اعتراف عمومی از کتاب دعای معمولی گوش می­دادم که در آن می­خواندم پروردگارا به ما گناهکاران بدبخت رحم کن . یادم می­آید که با خود فکر می­کردم من فقط یازده سالم است ، آنقدرها هم بد نیستم .من می­خواستم که در کلیسا قدرت الهی و مقدس را احساس کنم . نمی­خواستم که مثل گناهکاری حقیر برای کاری که نکرده بودم یا حتی فکرش را هم نکرده بودم تقاضای بخشش کنم. من می خواستم که در بدنم حس خوبی داشته باشم و بخاطر خدایی که آفریننده ماه و ستارگان است ، احساس خوبی پیدا کنم .
احساس بد و لیاقت لذت نداشتن بخشی از میراث غالب فرهنگی ماست . ما از آنچه انجام می­دهیم لذت می بریم و بعد صدایی آهسته نجوا می کند که دقت کن و مراقب لذت های گناه آلود باش.
اگر به خودمان اجازه لذات فیزیکی بدهیم ، چه چیزی مانع از آن می شود که لذت جویانی خودخواه شویم که باید بخاطر شرارت مان تنبیه شویم؟ انکار لذت باعث شده است که بسیاری از زنان و مردان به غرایز طبیعی خود شک کنند،  غرایزی که می گویند وقتی در بدن و قلب های خود حس خوبی داریم سرشار از لذت و فراوانی می­شویم که به دیگران نیز سرایت می­کند. فنجان ما پر شده و بار دیگر پر از لذت می­شود، وقتی که با روح خود ارتباط برقرار می­کنیم. ما از مثبت نگری و حس امکان پذیر بودن همه چیز لذت می­بریم ، چرا که ما با نیروی الهی مرتبط شده ایم . ما فنجان خود را از منبع نهایی نجات و حمایت و فراوانی که همان نیروی الهی است ، پر می­کنیم. چه خوب است بدانیم خداوند از وجود خود ما بسوی ما می­آید.

یادم می­آید وقتی که ازدواج کرده بودم ، به شوهرم نمی­گفتم که خیال دارم ماساژ بگیرم . فکر می­کردم که خیلی خودخواه شده ام . فکر می­کردم که خودخواه بودن کار بدی است . فکر می­کردم که شوهرم دوست ندارد پولم را خرج  چیزی تجملی مثل ماساژ کنم . البته شوهرم واقعا بخاطر ماساژ به من ایراد نمی­گرفت . اما من در ذهنم این پیام فرهنگی حک شده بود که زنان نباید بخاطر لذت بردن پول شوهران خود را حرام کنند.
خیلی از زنان همین مقدار پول را به فرزندان نوجوان خود می دهند که از یک سفر و اردوی دانش آموزی با همکلاسی های خود لذت ببرند یا برای فردی از خانواده کادو می خرند یا آنرا به خیریه می­دهند. اما مگر می شود که برای خودشان پول خرج کنند؟
مهم است که بدون احساس گناه این کار را انجام دهید .اگر تردید دارید که پول زیادی برای ماساژ بپردازید ، راهی ارزان برای این کار پیدا کنید. شوهر زنی که کارت های تخفیفی برای ماساژ از طرف محل کارش به وی داده بودند، آنرا به زنش داد تا استفاده کند.او مرد باهوشی بود می دانست که چطور زنش را خوشحال کند.
 
اگر نمی توانید برای آنچه دوست دارید ، وقت بگذارید و هزینه کنید به این فکر کنید که مردها چقدر راحت با دوستانشان به بازی گلف یا یک کنسرت گران می روند. آنها دائم این پیام فرهنگی را نگرفته اند که رسیدگی به نیازهای تان یک کار خودخواهانه است . بنابراین ناراحت نمی شوند و از خود این سوال را نمی پرسند که مردم چه فکری می کنند و چه می گویند. یا چرا باید برای این منظور پول خرج کنم ؟
محرومیت کشیدن استرس را برطرف نمی کند یا باعث ترشح نیتریک اکسید نمی شود. در این رابطه یعنی لذت بردن اخلاقیات بشدت در اذهان ما تنیده شده اند. بدن زنان مثل مادر زمین طراحی شده تا منبعی از لذت نامحدود و فراوان باشد. بدن زنان انعکاسی از زمین است . زمینی که با کمک نور آفتاب و همه عوامل دیگر زندگی می آفریند. خورشید دانه ها را تغذیه می کند، حیوانات از دانه ها و گیاهان تغذیه می کنند و ما از آنها.و در فراوانی غوطه ور می شویم. موجودات تخم های فراوانی می گذارند که از این طریق نسل خود را زیاد می کنند یا بعضی از تخم های غذای حیوانات دیگر می شود. درختها دانه ها ی زیادی را پراکنده می کنند که برخی به درخت و برخی غذای پرنده ها می شود. ما از محصولاتی که زمین به بار می آورد ، لذت می بریم . میوه ها و سبزیجاتی را که از دل زمین می روید  می خوریم.و این بهشتی است که خداوند بر روی زمین آفریده  است.
از لذت رو بر نگردانید. بجای آنکه بابت آن عذرخواهی کنید، رک باشید.بدانید از چه لذت می برید و چه می خواهید و لیاقت چه چیزی را دارید. برای آنکه راضی شوید ، به کم قانع نشوید.
اگر دوست دارید سریال های تلویزیونی را ببینید یا اگر دلتان می خواهد بجای مهمانی رفتن به پدیکور ناخن های تان بپردازید.این لذات ساده ممکن است به نظر واضح بیاید ، اما عملا باعث کاهش استرس و التهاب در بدن می شوند. شما ممکن است موجی از نیتریک اکسید را حس کنید.
برداشت من برای سلامتی آن است که هر روزه لذت بیشتری را تجربه کنید. دقیقه ایی کتاب را زمین بگذارید و لیستی از فعالیتهای لذت بخش و تجربیات خود را یادداشت کنید. به لذات ساده و پیچیده فکر کنید: نشستن در جای گرم  ونرم تان در ماشین در یک روز سرد، استشمام هوای خوب . احساس لذت بخشی که هنگام داخل شدن در یک وان آب گرم دارید. تناسب اندام و حس لذتی که از این بابت دارید . چطور می­توانید این تجربیات را دائم داشته باشید. چطور می­توانید کارهای کسل کننده را به کارهای لذت بخش تبدیل سازید.وقتی دارید کارهای خانه و نظافت را انجام می دهید به یک موزیک زیبا گوش بدهید. این کار باعث می شود که نظافت خانه به کاری لذت بخش تبدیل شود.
 
برگرفته از کتاب الهه ها هرگز پیر نمی شوند.
دکتر کریستین نورتراپ.
برگردان عفت حیدری.
نشربهارسبز چاپ سوم 1399
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.