جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ / ۱۹:۱۲
کد مطلب: 59990
۴

حضور کارکنان اورژانس اجتماعی در مدارس برای آموزش

بیشترین موضوع تماس با اورژانس اجتماعی مربوط به کودک آزاری است
به گزارش سایت تخصصی مددکاری اجتماعی ایران رئیس اورژانس اجتماعی با بیان اینکه بیشترین تماس با این اورژانس را بخاطر کودک آزاری و خشونت خانگی اعلام کرد گفت: همکاران اورژانس اجتماعی شامل همکاران مراکز مداخله در بحران و پایگاه های سیار، در سراسر کشور ضمن رایزنی با ادارات کل آموزش و پرورش استان ها و مطابق برنامه زمان بندی شده، در طول سال تحصیلی در مدارس حضور پیدا می کنند و به دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی خط تلفن 123 را معرفی می کنند و کاربردهای این خط تلفن را برای کودکان و نوجوانان توضیح می دهند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور از ساخت سریال تلویزیونی 13 قسمتی با عنوان 123 جهت آشنایی عموم شهروندان با خدمات و کارکردهای این نهاد حمایتی خبر داد و گفت: بیشترین تماس ها با اورژانس اجتماعی مربوط به مساله کودک آزاری است، اما از نظر بازه سنی افراد تماس گیرنده، بیشتر افراد 18 تا 30 سال با اورژانس اجتماعی تماس می گیرند.
رفع مصادیق خشونت خانگی، همسرآزاری، کودک آزاری، والدآزاری، خودکشی، فرار از خانه و سایر مشکلات فردی و خانوادگی که بر اثر بروز آسیب های اجتماعی یا روانی برای یک فرد یا خانواده پدید می آید، نیازمند برنامه ریزی بلندمدت دولت، نهادهای حمایتی، سازمان های مردم نهاد و متخصصان روانشناسی، جامعه شناسی و مددکاری اجتماعی است و اساسا نمی توان انتظار داشت که مصادیق وجود چنین آسیب هایی با اقدامات کوتاه مدت از سطح جامعه حذف شود
این وجود اما همزمان با لزوم برنامه ریزی برای حل بلندمدت آسیب های فردی و خانوادگی، لازم است نهادهایی نیز برای دخالت فوری در هنگام بروز این آسیب ها و انجام اقدامات کوتاه برای کاهش آنها وجود داشته باشند تا بتوانند ضمن جلوگیری از وقوع حوادث تلخ از جمله قتل خانوادگی و خودکشی، به کاهش سطح بحران بپردازند و احتمال وقوع حوادثی مشابه را در خانواده هایی که در بحران های روحی – روانی قرار دارند، به حداقل برسانند.
در همین راستا نیز از شهریور 77، اورژانس اجتماعی کشور زیر نظر سازمان بهزیستی شکل گرفت تا بتواند با اجرای برنامه های ترکیبی شامل مداخله در بحران فردی، خانوادگی یا اجتماعی (مراکز اورژانس اجتماعی)، راه اندازی خط تلفن اورژانس اجتماعی (123)، به‌کارگیری تیم های سیار اورژانس اجتماعی (خدمات اجتماعی سیار) و تشکیل پایگاه های اورژانس اجتماعی (پایگاه خدمات اجتماعی)، تمام اقدامات فوری و کوتاه مدت لازم برای کاهش آسیب های فردی و خانوادگی را در سطح کشور ارائه دهد.
کودک آزاری و خشونت خانگی، مهمترین تماس با اورژانس اجتماعی
در شرایط کنونی نیز با توجه به گسترش محسوس پایگاه های اورژانس اجتماعی در سطح کشور، به نظر می رسد اطلاعات مربوط به گزارشات دریافتی این نهاد تا حدودی بتواند نمایی از وضعیت آسیب های اجتماعی در سطح کشور در اختیار بگذارد. در همین راستا سوالاتی را از محمود علیگو، مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی و رئیس اورژانس اجتماعی کشور پرسیدیم که در ادامه می خوانید.
علیگو در ابتدا در پاسخ به این سوال که بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی مربوط به کدام یک از مصادیق آسیب های اجتماعی است، توضیح داد: میزان تماس زنان با اورژانس اجتماعی از مردان بیشتر است.
اما اساسا بیشترین موضوع تماس با اورژانس اجتماعی مربوط به کودک آزاری است، البته اغلب خود کودکان، کودک آزاری را با اورژانس اجتماعی خبر نمی دهند، بلکه این اطرافیان آنها هستند که کودک آزاری را به اورژانس اجتماعی خبر می دهند، بنابراین بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی مربوط به کودکان نیست.
وی افزود: بیشترین تماس ها با اورژانس اجتماعی در سطح کشور مربوط به بازه سنی 18 تا 30 سال است، زیرا اساسا جوانان هم دغدغه بیشتری دارند و هم تلاش توجه بیشتری نسبت به حل مشکلات فردی و خانوادگی خود دارند و به همین بیشتر با اورژانس اجتماعی تماس می گیرند، اما این طور نیست که الزاما مشکلات جوانان از سایر گروه های سنی بیشتر باشد.
این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: بعد از کودک آزاری، بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی مربوط به انواع خشونت خانگی است، منظور از خشونت های خانگی نیز الزاما همسرآزادی یا خشونت علیه زنان نیست، بلکه به صورت معمول تماس هایی هم درباره سالمندآزاری، والدآزاری و حتی ضرب و شتم والدین توسط فرزندان نیز با اورژانس اجتماعی گرفته می شود.
حضور کارکنان اورژانس اجتماعی در مدارس برای آموزش
در این میان با توجه به این که کودک آزاری، بیشترین سهم تماس را با اورژانس اجتماعی کشور تشکیل می دهد و با توجه به این که مطابق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، سازمان بهزیستی کشور وظیفه دارد که آموزش های مرتبط با کودک آزاری و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض انواع خشونت های رفتاری، جنسی و … را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهد، سوال مهم این است که اورژانس اجتماعی کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه های مهم سازمان بهزیستی، چه برنامه های آموزشی را برای کاهش مصادیق کودک آزاری در سطح کشور اجرایی کرده است؟
حال آن که به نظر می رسد بسیاری از کودکان و نوجوانان حتی با شماره تلفن سه رقمی 123 با عنوان تلفنی که می توانند در صورت قرار گرفتن در معرض کودک آزاری با آن تماس بگیرند، آشنا نیستند.
علیگو در پاسخ به سوال ما درباره مصادیق آموزش های ارائه شده به کودکان و نوجوانان توسط اورژانس اجتماعی گفت: همکاران اورژانس اجتماعی شامل همکاران مراکز مداخله در بحران و پایگاه های سیار، در سراسر کشور ضمن رایزنی با ادارات کل آموزش و پرورش استان ها و مطابق برنامه زمان بندی شده، در طول سال تحصیلی در مدارس حضور پیدا می کنند و به دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی خط تلفن 123 را معرفی می کنند و کاربردهای این خط تلفن را برای کودکان و نوجوانان توضیح می دهند.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد: ما در آموزش های عمومی خود برای بزرگسالان، موضوع تاب آوری در برابر بحران های فردی و خانوادگی را به آنها آموزش می دهیم و همکاران اورژانس اجتماعی در استان ها در برنامه های حضور در مدرسه، این موضوع را به صورت مقدماتی به کودکان نیز آموزش می دهند.
وی در پایان تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های ما برای ارائه آموزش عمومی به همه گروه های سنی جامعه جهت آشنا شدن با خدمات و کارکردهای اورژانس اجتماعی، ساخت یک سریال 13 قسمتی با عنوان 123 است تا مردم، کودکان و نوجوانان بدانند در شرایطی می توانند با این اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و چه خدماتی را می توانند از این نهاد دریافت کنند. این سریال با همکاری سیما فیلم و صدا و سیما ساخته خواهد شد.



 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .